A kínai piac lehet megoldás a magyar bortermelők gondjaira
A borfogyasztók száma és a borfogyasztás mennyisége is csökkent az utóbbi években Magyarországon a Hegyközségek Nemzeti Tanácsa felmérései alapján. A 2017-es és a 2023-as adatok összevetéséből kiderül, hogy a legvagyonosabbak körében nem csökkent a borfogyasztás, a szegényebbek és a középrétegek azonban egyaránt kevesebbet vásárolnak, igaz, ez majdnem minden alkoholos ital forgalmáról elmondható.
Az elmúlt években fokozatosan csökken nemcsak a magyar, de a globális borfogyasztás is, miközben a klímaváltozás szintén nehezíti a borászatok dolgát: az eddigi termőterületek kezdenek alkalmatlanná válni a megszokott fajták termesztésére, és el lehet kezdeni barátkozni a skandináv borok gondolatával – írta a Pénzcentrum. A magyar piac problémáira a szakértők a külföldi terjeszkedésben, főleg a kínai exportban látják a megoldást.
Az éghajlatváltozás a magyar szőlősgazdákat sem kíméli: a csapadékhiány miatt az elkövetkező években a kunsági borvidék gazdái komoly bajba kerülhetnek. Szakértők szerint ugyanakkor a magyar borrégiók közül például Villányban pozitív folyamatokat is elindíthat a felmelegedés, és a terület egyértelműen vörösbor termelésére állhat át. Árnyalja az optimizmusukat, hogy a fogyasztói szokások egyértelműen a vörösborok kárára változnak az alacsonyabb alkoholtartalmú fehér- és rozéborokkal szemben.
Az elmúlt évek borpiaci folyamataiban jól követhető volt a fogyasztói ízlés változása. Az általános életstílus könnyedebbé válása magával hozta a könnyű ivású borok könnyen érthető népszerűségének növekedését. A piac nem vesz fel annyi vörösbort, mint korábban, a fehér borok azonban egyre népszerűbbek. A friss, gyümölcsös ízek a fehérborokat könnyen fogyaszthatóvá teszik, amik így újra beleillenek a mindennapokba. A minőségi érlelt vörösborok ugyanakkor soha nem fognak kikopni, és a fogyasztórétegük is megmarad, ezek azok a borok, amik a legmagasabb áron értékesíthetők, presztízsnövelő erővel rendelkeznek, és nem a tömegeknek szólnak.