A kormány milliárdos plakátkampánnyal akart szépíteni a MÁV hírnevén

HírKlikk 2025. november 2. 09:00 2025. nov. 2. 09:00

Miközben a vasútvonalak omladoznak, a vonatok késnek és a szolgáltatás minősége folyamatosan romlik, a kormány közel egymilliárd forintot költött egy kommunikációs kampányra, amelynek célja a MÁV megítélésének javítása volt. Az MSZP szerint a pénz Balásy Gyula cégeinél landolt.

Tóth Bertalan, az MSZP frakcióvezetője parlamenti kérdésben firtatta, hogyan költhetett a kormány 948 millió forintot reklámhadjáratra egy olyan időszakban, amikor a Magyar Államvasutak szolgáltatása a meghibásodások, késések és balesetek miatt a közvélemény célkeresztjébe került.

A pénz a kormány kedvenc kommunikációs vállalkozójának tartott Balásy Gyula érdekeltségeihez került. A hivatalos indoklás szerint a kampány célja a „társadalmi elismertség visszaállítása és erősítése” volt – olvasható az MSZP honlapján.

„Na, most aki azt hiszi, hogy a MÁV renoméját plakátokkal vissza lehet állítani, az nem ebben az országban él” – reagált Tóth Bertalan a Facebookon, emlékeztetve, milyen állapotban van a magyar vasút.

„Néhány hónap alatt háromszor omlott össze a balatoni vasútvonal, kisiklott egy vonat Magyarkútnál, egy InterCity-n lámpatest okozott fejsérülést, más járatokon elromlottak a vécék, és volt olyan vonatpótló busz, amely kitört üveggel szállította az utasokat.”

A szocialista politikus szerint mindez pontosan mutatja, milyen állapotban van a vasúttársaság, amelynek működését most plakátokon próbálják „megjavítani.”

A parlamenti kérdésre Ágh Péter államtitkár válaszolt Lázár János nevében. Szerinte az ellenzék „lejárató kampányt” folytat a vasutasok ellen, és azt állította, hogy a kommunikációs költségeket a MÁV „hatékonyságjavító intézkedéseiből” fedezték.

Tóth Bertalan világossá tette: „A MÁV állapota nem a dolgozók hibája, hanem a kormányé, amely finanszírozza és irányítja a vasúttársaságot.”

A politikus szerint, ha a vasúttársaságnál valóban keletkeztek megtakarítások, azokat a szolgáltatás minőségének javításába kellene visszaforgatni — nem plakátokra költeni. A MÁV-val kapcsolatos negatív közhangulat szerinte nem reklámokkal, hanem pontos, biztonságos és tiszta vonatokkal változtatható meg. Tóth Bertalan emlékeztetett arra is, hogy Lázár János korábban maga mondta: „Sárból kell várat építenie” a MÁV-nál — vagyis maga a miniszter is elismerte a vasút siralmas állapotát.

„Egy biztos: a közel egymilliárdos kampány nem javítja a vasúti szolgáltatásokat, viszont Balásy Gyula cégei jól jártak vele — miközben az utasok továbbra is késésekkel, meghibásodásokkal és káosszal szembesülnek” – írják a szocialisták. Az MSZP szerint a kormány a közpénzt nem önfényezésre, hanem közszolgáltatásra kellene költse: plakátok helyett működő vasútra.