A magyarországi cégek nem motiválnak pénzzel az oltásra

HírKlikk 2021. április 22. 19:00 2021. ápr. 22. 19:00

A Penny Market németországi anyacége jutalmazni fogja a koronavírus-oltást felvevő alkalmazottait. Nem is ez az egyetlen ilyen kiskereskedelmi lánc Németországban. Magyarországon viszont még nem tudni hasonló esetről, itt inkább kampányokat indítanak a dolgozók ösztönzésére.

A G7 portál összesen mintegy negyven magyarországi céget keresett meg körkérdésekkel, köztük a legnagyobb foglalkoztatókat, illetve a legnagyobb kiskereskedelmi láncokat és iparvállalatokat, amelyeknek a zárt térben, közösségben dolgozó alkalmazottai különösen ki vannak téve a járványnak. Ráadásul úgy tűnik, hogy széleskörű az oltás ellenzése a fizikai dolgozók között. A portál által a múlt héten megkérdezetteknek mindössze a negyede regisztrált az oltásra, és szinte mindnyájan arról beszéltek, hogy munkatársaik között általános az oltás ellenzése.

Most arra voltak kiváncsiak, hogy van-e olyan cég Magyarországon, amely jutalmazással ösztönzi a dolgozóit az oltásra. A negyven vállalat mintegy kétharmada nem is válaszolt a kérdésekre, különösen a magyar tulajdonban álló cégek voltak elzárkózóak. Nem reagál a legtöbb embert foglalkoztató állami cégek közül a Magyar Posta, a MÁV-csoport vagy a Volánbusz, illetve a talán legnagyobb magyar munkaadó, a Mészáros-csoport sem. A külföldi tulajdonban álló termelőcégek többsége szintén nem válaszolt érdemben.

A 14 beérkező válasz alapján az érintett cégek mindegyike támogatja alkalmazottainak a beoltását, és többen indítottak vagy terveznek kampányt az oltások népszerűsítésére. A legtöbb embert, több mint 14 ezret foglalkoztató kiskereskedelmi lánc, a Spar minden dolgozójának készített egy edukációs kiadványt a járvánnyal kapcsolatban, amelyben az elérhető oltásokról is szó van. Mint írták, a napokban indítanak belsős kommunikációs kampányt annak érdekében, hogy minél többen regisztráljanak oltásra.A legnagyobb árbevételű magyarországi cég, a több mint 12 ezer embert foglalkoztató győri Audi Hungária szintén azt írta, „átfogó, informatív kommunikációs kampány keretében ösztönzik” munkatársaikat arra, hogy regisztráljanak az oltásra. 

Egyik cég sem számolt be arról, hogy anyagilag motiválná munkatársait az oltásban. Ösztönzőként több cég – mint az Auchan, a BKV, az Ikea, a Mol, a Spar, a Tesco és az Unilever – is azt említette meg, hogy biztosítják, támogatják az oltáson való megjelenést (például a beosztások rugalmas átszervezésével és hasonló szervezeti intézkedésekkel). Egyedül a több nagy magyar mezőgazdasági céget magába foglaló, Csányi Sándor érdekeltségébe tartozó Bonafarm-csoport írta azt, hogy egy nap igazolt, fizetett távollétet vehet igénybe, akinél kijönnek az oltások kellemetlen mellékhatásai. 

A válaszoló három nagy autógyártó, az Audi, a Mercedes és a Suzuki egyaránt arról számolt be, hogy dolgoznak egy oltópont létesítésén a gyáruk területén.