A PDSZ online fórumon és egy fesztiválon is kínál segítséget a pedagógusoknak

Millei Ilona 2024. augusztus 13. 14:20 2024. aug. 13. 14:20

Bár nem tervezték, ismét online fórum megtartására készül a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete a vakáció utolsó harmadában – tudtuk meg Nagy Erzsébettől, a PDSZ országos választmányának tagjától. Az ok, hogy az oktatási kormányzat most bevezetett és készülő rendeletei miatt sok pedagógus kétségbe van esve, folyamatosan keresik a szakszervezet jogsegélyszolgálatát, hogy választ kapjanak kérdéseikre. A szakszervezet azzal próbál segíteni, hogy áttekintik a rendeletek jogszabályi részeit. Ugyanakkor az érdekképviselet meghirdette az első Pedagógus Fesztivált (PeDfeSZt) is, amit 2024. augusztus 23-án rendeznek Budapesten, a Hunyadi téren, ahol a pedagógusoknak személyes konzultációra is lehetőségük lesz.

Csak a rend kedvéért idézzük fel azokat a rendeleteket, amelyekkel az oktatásban rendőri eszközökkel élő Belügyminisztérium „örvendeztette” meg a pedagógusokat a mostani vakáció ideje alatt. Még júniusban fogadták el, hogy 55 évnél idősebb tiszteket és altiszteket vezényelhetnek a tankerületekhez, akár oktatói munkára is. A legabszurdabb az egészben, hogy ha nincs megfelelő képzettségük, a tankerület kiképezi őket, és eközben már taníthatnak is. Ez ellen a Szülői Hang és az aHang is felemelte a szavát, de a PDSZ is tiltakozott a pedagógusszakma degradálása, a gyermekek, tanulók ellen elkövetett újabb döntés, a katonák iskolákba történő kivezénylése ellen. 

Aztán újabb ötlettel állt elő a Belügyminisztérium, a következő tanévben egy új, a pedagógus továbbképzés rendszerétől független képzésen kell részt venniük a tanároknak, tanítóknak és az óvodapedagógusoknak, hogy „megújítsák” ismereteiket a Nemzeti alaptanterv és az Óvodai nevelés országos alapprogramjával kapcsolatban. A tervezet szerint a képzést a köznevelésért is felelős miniszter, vagyis Pintér Sándor belügyminiszter írhatja elő a pedagógusoknak. A tervek szerint a képzést és a számonkérést 2024. szeptember 1. és 2025. január 31. között kell teljesíteni, amit az Oktatási Hivatal szervez meg a Nemzeti Közszolgálati Egyetem (NKE) bevonásával. 

A PDSZ ez ellen is felemelte a szavát, aggályosnak tartja, hogy a Nemzeti Közszolgálati Egyetem – amelynek még nincs akkreditált tanárképzési programja – bármilyen tartalmi szabályozásra vonatkozó pedagógusképzésben közreműködjön. Közleményük szerint fontosnak tartják, „hogy az oktatási kormányzat a tanév során a szakszervezetek, szakmai szervezetek és a pedagógusok széles körű bevonásával vizsgálja felül és dolgozza át a Nemzeti Alaptantervet”. Úgy látják ugyanis, a pedagógusok terhei tovább növekednek, a képzés elvégzésére és teljesítésére fordított időt a gyerekekkel való foglalkozásokra szánt időkeretből veszik el. Ha pedig kevesebb idő jut a felkészülésre, csökkenhet a foglalkozások minősége és így még irrelevánsabbá teszi a megkapott teljesítményértékelési eredményeket.

Már csak „hab a tortán”, hogy az informatikai eszközök iskolai használatáról szóló rendeletben korlátoznák a diákok mobiltelefon-használatát az iskolákban, egy újabb rendeletben már a pedagógusok mobilhasználatát is keretek közé szorítanák. Ez ellen is tiltakozott számos szakmai és civil szervezet, a Civil Közoktatási Platform pedig egyenesen azt javasolja a Belügyminisztériumnak, hogy a rendelet hatályba lépését halassza el. A bírálók – köztük a PDSZ – szerint a veszélyesség túlhangsúlyozása helyett a tudatos eszközhasználatra kellene a diákokat nevelni, és a tanárokat képessé tenni erre az alacsony digitális készségek fejlesztése érdekében, ami nem zár ki valamiféle szabályozást. A PDSZ mindemellett leszögezi azt is, hogy a mobilhasználat szabályozását a jogalkotónak intézményi hatáskörben kéne hagynia, mert mindenkinek ez lenne a legoptimálisabb. Kiemelték azt is „a rendelettervezet egyenesen megalázó értelmiségi hivatást gyakorló pedagógusok számára.” A szakszervezet egyébként is elutasít minden tervezetet, amely többletmunkát jelent az érintetteknek anélkül, hogy külön díjazás járna érte.

A felsorolt rendeletek megjelenése után nem csoda, hogy égnek a PDSZ jogsegélyszolgálatának telefonjai. Nagyon sok kétségbeesett pedagógus fordul hozzájuk kérdésekkel az új rendelkezésekkel kapcsolatban. Például arra kíváncsiak: „mi a következménye, ha nem vagyok hajlandó részt venni a miniszter által előírt képzésben?”, vagy, hogy „kirúgnak-e, ha nem teljesítek megfelelően az előírt képzésben?” Olyan kérdések is fölmerültek: „mi a következménye, ha nem vagyunk hajlandóak begyűjteni a mobiltelefonokat, és más infokommunikációs eszközöket, mivel azokat nem tudjuk biztonságosan tárolni?”, „egyáltalán, mit lehet még házirendben szabályozni a mobiltelefonok használatával kapcsolatban?”

Ezért is tervez a szakszervezet egy újabb online fórumot, amelyen általános tájékoztatást adnak. Arra készülnek, hogy megvizsgálják a már kijött új jogszabályoknak, illetve a még meglevő tervezeteknek a hatásait, következményeit, és megnézik, milyen lehet még az intézmények mozgástere. Ugyanakkor ezt az eddigiekhez – csak a tagoknak szóló – fórumhoz képest nem zárt, személyes konzultáció követi majd, igaz, arra az augusztus 23-án 10 órától Budapesten, a Hunyadi téren megrendezett PeDfeSZt alatt nyílik lehetőség. A PDSZ jogsegélyes standján mindenki, aki kilátogat a rendezvényre, kérdezhet. Természetesen, aki nem tud elmenni a fesztiválra, az írhat a PDSZ-nek e-mailt (info@pdsz.hu), és a kérdésére válaszolnak írásban.

A PeDfeSZ célja, hogy a tanév előtt összehozzák a közszférában dolgozókat, oktatásban, egészségügyben, szociális ágazatban működő szakszervezeteket, civil és szakmai szervezeteket, és a következő tanév kezdete előtt közösen gondolkodjanak az oktatás jövőjéről, valamint megbeszéljék a tanévben várható kihívásokat, feladatokat, A nap folyamán több kerekasztal beszélgetés is lesz.  Az I. kerekasztal beszélgetés a közszolgáltatásokban esedékes kollektív szerződések témáját öleli fel, részt vesz rajta Boros Péterné, a Magyar Köztisztviselők, Közalkalmazottak és Közszolgálati Dolgozók Szakszervezetének elnöke, Lengyel Tibor, a Magyarországi Mentődolgozók Szövetsége, Nagy Erzsébet a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete, Nagy László, a Tettrekész Magyar Rendőrség Szakszervezete, Gerő Márton, a Tudományos Dolgozók Demokratikus Szakszervezete részéről, és Totyik Tamás, a Pedagógusok Szakszervezetének elnöke is. 

A II. kerekasztal beszélgetés témája az esélyegyenlőség. A résztvevők között ott lesz Nahalka István, oktatáskutató, a Civil Közoktatási Platform, Fóti Péter, oktatáskutató, Demokratikus Nevelésért és Tanulásért Közhasznú Egyesület, Dr. Heindl Péter, jogász, Jelenlét program - Komplex Telep Program – Gilvánfa képviseletében, Dr. Gyarmati Éva, Prima díjas magyar lélektani szakíró, pszichológus, a magyarországi Diszlexia Központ és az SNI Tehetségeket Segítő Tanács megalapítója és Upor László, a Freeszfe Egyesület elnöke is. 

A III. kerekasztal beszélgetés a fenntarthatóság és innováció a munkahelyeken jegyében zajlik majd. Résztvevője lesz Horn Gábor, PDSZ alapító-tag, a Republikon Alapítvány kuratóriumi elnöke, Stumpf-Biró Balázs, összeomlás-kutató, Cassandra Program, Pannon Egyetem, Birinyi Márton, Tettrekész Magyar Rendőrség Szakszervezete, és Tyukody Ruben, az Adom Diákmozgalom tagja. 

A nap folyamán kórusművek színesítik majd a programot, és az eseményt egy igazi közösségi élménnyel zárják majd, amikor Dés László: Szól a dal című szerzeményét éneklik el közösen. A zongoránál maga a szerző, Dés László foglal majd helyet.

Nagy Erzsébet szerint „ez egy remek alkalom lesz arra, hogy találkozzunk, tanuljunk egymástól, és közösen tegyünk egy lépést az oktatásügy fejlesztése érdekében”.



Hírklikk

Támogasd a munkánkat, hogy egyre több tényfeltáró anyaggal, izgalmas riportokkal tartsunk ellent a kormányzati propagandának.

Támogatom
Támogatom