Támadó harci helikoptereket vásárolhat a Magyar Honvédség
Olasz–magyar kétoldalú katonai tárgyalások zajlottak a múlt héten Olaszországban, Firenzében – erről a szakmai olasz média tudósított több cikkben is. A találkozót a Segredifesa parancsnokságán tartották, ez az olasz honvédelem legmagasabb szintű műszaki-igazgatási szerve, amely a katonai eszközök területéért felel.
A Világgazdaság szerint az olasz lapok azt írták, hogy az olasz delegációkat Luciano Portolano altábornagy, egyben honvédelmi főtitkár vezette, míg magyar oldalról Tömböl László tárgyalt, akit megbízott országos fegyverkezési igazgatóként mutattak be. Tömböl László nyugállományú vezérezredes, korábban a Miniszterelnöki Kormányiroda Védelmi Fejlesztési Titkárságának főtanácsadójaként jelent meg a nyilvánosságban.
Luciano Portolano kifejezte a reményét, hogy a már eddig is baráti olasz–magyar kapcsolat tovább erősíthető. Egyúttal megerősítette, hogy az olasz védelmi ipar készen áll, hogy minden szükséges támogatást megadjon a Magyar Honvédség megújításához. Tömböl László pedig azt emelte ki, hogy Magyarország különösen érdekelt az Olaszországgal való együttműködés elmélyítésében a védelmi ipar terén. Konkrét olasz hadiipari termékeket és technológiákat jelöltek meg, mint amelyek kielégíthetik a vonatkozó magyar igényeket.
Ezek közül hármat is megemlítettek, az első a támadóhelikopterek szegmense, kiváltképp az új AW249 NEES típus, pilóta nélküli légirendszerek (UAS), illetve pilóta nélküli légirendszerek elhárítása (C-UAS).
Az új AW249-es támadóhelikopterek fejlesztését és gyártását is a Leonardo bonyolítja. Ha ebből valóban rendelne Magyarország, az kuriózum lenne, ugyanis eddig csak az volt ismert, hogy az olasz kormány rendszeresít 48 darabot várhatóan 2025-től a nagy előd, az AW129 Mangusta leváltására. A Leonardo 2017-től dolgozik a projekten, az új típus 2022 augusztusában hajtotta végre az első repülését.
A gyártó honlapján az olvasható, hogy az AW249 megfelel minden, a legújabb generációs harci helikopterekkel szemben támasztott követelménynek és képes arra, hogy a következő 30 évben bevessék – a technikai követelmények gyors változása ellenére is. Ezeket ugyanis a modell képes adaptálni, mivel nyílt rendszereket használ. Az egyetlen olyan új harci helikopterként tartják számon, ami egyszerre egyesíti a fejlett technológiákat, a kiemelkedő teljesítményt, a magas túlélőképességet és az alacsony üzemeltetési költségeket.
Megszakítás nélkül három órán át képes a levegőben maradni. A jelenlegi információk szerint levegő-föld, levegő-levegő és Spike páncéltörő irányított rakétákkal is felszerelik, az orrában egy 20 milliméteres ágyú kap helyet. A fedélzeti rendszer lehetővé teszi a drónokkal való együttműködést, illetve külön kiemelik a lezuhanás-állóságát: mind a helikopter váza, mind az ülések és az üzemanyagtartályok ellenállnak a földhöz való ütközésnek.
A Világgazdaság megszólaltatta a honvédelmi tárcát az olasz találkozó kapcsán. A nyilatkozat óvatos, arra nem tért ki, hogy milyen realitása van a vásárlásnak. „A megbeszéléseken a két ország képviselői áttekintették az olasz–magyar hadiipari együttműködés új lehetőségeit. A tárgyalásokon elsődlegesen személyes kapcsolatfelvétel történt. A felek kölcsönösen tájékoztatták egymást az országaikban zajló haderőfejlesztési programokról és védelemipari fejlesztésekről. Reményeink szerint a párbeszéd szakértői szinten is tovább folytatható a két ország közötti együttműködés erősítése érdekében" – írta a Honvédelmi Minisztérium sajtóosztálya.