Vásárlás, leárazás, garancia: erre figyelmeztetnek a fogyasztóvédők

HírKlikk 2021. október 26. 04:45 2021. okt. 26. 04:45

Megkezdődött a gyakori leárazások és akciózások karácsonyig és várhatóan azon túl is tartó időszaka. A Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége (FEOSZ) lényegesnek tartja, hogy a korábbi évek tapasztalatai alapján, idejekorán tudatosítsa a vásárlókban, hogy milyen jogok illetik a megvásárolt áruval kapcsolatban.

Nem elhanyagolható szempont, hogy a kötelező jótállással kapcsolatos jogok kizárólagosan a természetes személyt illetik meg, céges vevőt nem – tudta meg a Népszava tájékoztatójából.

Kevésbé ismert, vagy legalábbis az eladók nem hangsúlyozzák, hogy az akciós termékre is jár a jótállás. Ez alól csupán a szépséghibás termék a kivétel, ami ezért olcsóbb, ám ha a zománchibás mosógépben tönkrement a motor, annak javítását például jogosan lehet kérni.

Ebben az évben egyes tartós fogyasztási cikkeknél a jótállás szabályai lényegesen megváltoztak. Módosították az időtartamot, meghonosodott az elektronikus jótállási jegy, pontosították a kijavításra, vagy kicserélésre előírt időt, és kibővült a kötelező jótállással érintett termékek köre is. Ennek ellenére, még mindig előfordul, hogy a régi szabályokat alkalmazzák a kereskedők.

Márpedig a korábbi egy helyett, a termékek eladási árától függ a kötelező jótállási idő, ami a 10 ezer forintot elérő, de a 100 ezret meg nem haladó eladási ár esetén egy év, innen egészen 250 ezer forintig kettő, afelett pedig három év. A FEOSZ-tól kapott információból az is kiderült, hogy javítás esetén a hiba megszüntetésének időtartamával a jótállási idő hosszabb lesz.

A jótállás az eladó fokozott felelősségvállalása a hibás teljesítésért. Erre főként a fiataloknak érdemes odafigyelni, akik közül egyre többen támogatással, hitelre vesznek új lakást – véli a FEOSZ. Az építési vállalkozóknak pedig gyakran gond a szerződésben vállalt átadási határidő teljesítése. Így kérdéses, hogy a sietségben eleget tesznek-e a műszaki feltételeknek, és követnek-e el olyan hibát, ami csak később derül ki, és így előfordulhat, hogy a leendő lakástulajdonos fizeti a javítás költségeit.

Holott az év elejétől hatályos kormányrendelet módosította, illetve kiterjesztette a kötelező jótállást az épületszerkezetekben felhasznált termékekre, azok anyagára, lakás- és épületberendezésekre, a beépítésükre, kiszolgáló helyiségekre, közhasználatú építményekre. A jótállás a műszaki átadás és átvétel időpontjától számított három, öt és tíz év is lehet. A jótállási igény jótállási jeggyel érvényesíthető, ezt a vállalkozó lakásonként külön-külön köteles kiállítani, és a műszaki átadással egy időben átnyújtani a vásárlónak. Ennek elmulasztása nem jelenti azt, hogy a vállalkozó kötelezettségvállalása megszűnik. Ha jótállási igény merül fel, a vállalkozónak tizenöt napja van arra, hogy kivizsgálja a hibát, és nyilatkozzon a további teendőkről.  

Öt kifogás, aminek nem szabad bedőlni

1. Akciós terméket nem cserélünk ki. – Ez csak akkor igaz, ha a vevő szándékosan szépséghibás terméket vett, és mégis reklamál.

2. Készpénzt nem adunk vissza, ellenben az üzletünkben levásárolhatja. - Amikor egy termékről kiderül, hogy hibás, nem kötelező az árát levásárolni, vagy másikat választani, mert a pénz is visszakérhető.

3. Reklamációt csak három napig fogadunk el. – A vevőnek a jótállás teljes időtartama alatt joga van panaszt tenni az üzletben.

4. A cserét csak akkor tudjuk teljesíteni, ha eredeti a csomagolás. – A jogszabály alapján a kereskedő ezt nem követelheti.

5. Jótállás csak számla, vagy nyugta ellenében. – A jótállásból eredő jogok csak a jótállási jeggyel is érvényesíthetők.

Forrás: Népszava