Az árufuvarozásban is az e-mobilitás fog növekedni
Az árufuvarozás zöldítése megkerülhetetlen, és öt éves távlatban növekedni fog az e-járművek aránya a magyar logisztikában a Siemens megbízásából készült ágazati kutatás szerint.
A 150 céget felölelő kutatásból kiderül, hogy a hazai iparági szereplők maguk is elkötelezettek a fenntartható működés iránt: közülük minden második szabályozza a széndioxid-kibocsátást, és többen alkalmaznak naperőművet a megújuló energia-termeléshez. Azonban kevés információval és az átállást levezénylő emberi erőforrással rendelkeznek, így sokaknak jelen pillanatban csak pluszfeladatot jelentene a váltás, amelynek gazdasági oldalról is meg kell térülnie.
Balasa Levente, a Siemens Zrt. A Smart Infrastructure üzletágának vezetője a közleményben elmondta: már vannak zöld-kiszállítást vállaló logisztika, az érintett vállalatok zöme még kivár a fejlesztéssel. A következő néhány évben szinte biztosan nagy változások jönnek, egyre több e-furgon fog megjelenni a városi áruszállítás terén. Ehhez a töltő infrastruktúra fejlesztésére, annak hatékony üzemeltetésére, valamint kiszolgáló megoldásokra lesz nagyon hamar szükségük a vállalatoknak – tette hozzá.
A felmérésben részt vett vevő vállalatok közel tizede használt elektromos járműveket, ezek főként a személyautó-állományban, az ügyintéző flottában vagy a telepen belüli árumozgatásban vannak jelen. A várható növekedést jól jelzi, hogy a vállalat 20 százalékának vannak az e-mobilitást érintő, határozott fejlesztési elképzelései, és közülük minden második cég már három éven belül tervezi a megvalósítást.
Erősíthetik az e-mobilitási fejlesztési terveket az állami támogatásokról. Azon vállalatok fele, amelyeknél az átállásnak pénzügyi akadályai vannak, azt nyilatkozták, hogy megfelelő támogatás elnyerése esetén megfontolnák a fejlesztést. Ennek nagyságát a rendszerkiépítési költség kétharmadában jelölték meg a válaszadók.
A vállalkozások mellett szintén motiválhatja a fejlesztésre a vállalatokat, hogy többen is fenntarthatóan számoltak be, a naperőműveik által termelt és a közcélú hálózatra vissza nem tölthető villamos energiát nem lehet teljes mértékben igénybe venni. Az e-töltőinfrastruktúra ebben jelenthetne előrelépést, különösen olyan technológiával párosítva, mint a mikrogrid.
Az árufuvarozás fő célja nem a hosszú távú kutatás, nehéz tömegű leszállítás. Jelenleg ugyanis a városi, tehát a gyakori megállást és újra elindulást igénylő, rövid szállítmányozásban a kifizetődőbb e-haszonjárművek használatát mindig a városok légszennyezettségét, zajterhelését is e szegmens karbonmentesítése javítja.
Legnagyobb visszatartó erőnek a megkérdezettek túlnyomó többsége a magas beruházási költségeket tartotta, amelyek jellemzően nem tudnak építeni a túlzott szolgáltatására. Többnyire csak a multinacionális ajánlatokkal rendelkező cégeknél merül fel, hogy a partnerek akár többletköltséget is vállaljanak a környezetkímélő fuvarozás érdekében, hiába vállalják a hazai megrendelők a fenntarthatóság mellett. Szintén elriaszthatják a vállalatokat a töltő infrastruktúra-telepítés és -üzemeltetés technikai kihívásai, az üzemeltetési költségek alakulása. A megtérülési idő kiemelten fontos a cégek döntéshozói számára.
A kutatást a Trend International Market Research Kft. végezte a Siemens Zrt. megbízásából 2024. augusztusban, mélyinterjúk és telefonos kérdőíves kérdések mellett, a hazai szállítmányozó cégek e-mobilitásban érintett döntéshozóinak bevonásával.
A 2023. szeptember 30-án zárult pénzügyi évben a Siemens- 74,9 milliárd eurós eurós árbevételt és 8,5 milliárd eurós adózás utáni nyereséget ért el, valamint mintegy 305 ezer munkavállalót foglalkoztatott.