Az autók kapják a pofont Paksért

HírKlikk 2020. február 6. 16:50 2020. feb. 6. 16:50

Ausztriában feleannyi alkoholt kevernek az üzemanyagba, mint hazánkban. Ennek az az oka, hogy az atomenergia nem számít a megújuló energiák közé, tehát, ha a tömegközlekedésben használják, akkor a személygépkocsik üzemanyagával kell kompenzálni.

Uniós előírások miatt, ugyanis a kormány január 1-jétől megemelte a hazai üzemanyagok bioetanol-arányát – írja a délután megjelent Pesti Hírlap, megemlítve, hogy az idei évtől akár tíz százalék is lehet a megújulónak minősülő bioetanol arány a benzin és dízel üzemanyagokban – az eddigi öt százalék helyett.

A lap szerint, ugyan a jogszabály hivatalosan úgy fogalmaz, hogy a forgalmazók által egy évben értékesített mennyiség legkisebb összevont mértéke emelkedett meg 6,4-ről 8,2 százalékra, de a hagyományos benzin és gázolaj bioetanol-tartalma valószínűleg eléri majd a tíz százalékot, a drágább üzemanyagok maradnak az öt százalékos szinten.  

Grád Ottó, a Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkára magyarázattal is szolgált a cikkben: elmondása szerint, a közlekedésben összesen kell a megújuló energiaforrásoknak tíz százalékban jelen lenni, beleértve a vasúti és a vízi közlekedést is. Ausztria például azért tudja az üzemanyagok bioetanol-tartalmát 5,7 százalékon tartani, mert a vasúti közlekedéshez vízerőművek által termelt energiát használnak, ami megújulónak minősül, szemben az atomerőművek által előállított árammal, amit Magyarország használ.  

A lap megemlíti, hogy a bioösszetevők aránya várhatóan tovább növekszik majd a hazai üzemanyagokban, mivel a kormány továbbra is a nukleáris energiát részesíti előnyben és nem támogatja a szélerőművek létesítését, viszont az EU tovább akarja zöldíteni az európai közlekedést.

A benzinkutakon az E10 jelöléssel különböztetik meg a magas bioetanol tartalmú üzemanyagot a többitől.