„Az iratok alátámasztják a Viking Sygin felelősségét"

NVZS 2019. július 4. 18:45 2019. júl. 4. 18:45

„Az elmúlt napokban annyiban változott a helyzet, hogy a hatóságoktól már kaptunk iratokat, s készségesen reagáltak arra, hogy továbbiakat is bekértünk tőlük” – közölte a Hírklikkel Magyar György, aki hozzátette: részinformációkból, morzsákból igyekeznek összerakni, hogy mi is történt. Mint elmondta: „a mi feladatunk elsődlegesen a peren kívüli megállapodás, s ebben jó úton haladunk”. Az alapprobléma azonban nem változott: itt kellett volna tartani a Viking Sigynt. Közben kiszivárogtak a szállodahajó fekete doboza által rögzített drámai hangfelvételek.

„A Panorama-Deck Kft., nem vitatja, hogy halálos munkahelyi baleset érte dolgozójukat, P. Jánost, azonban álláspontjuk szerint ezért a felelősség nem őket terheli, ennek ellenére, ha minden igaz, hamarosan sikerül peren kívül megegyeznünk kártérítés megfizetéséről” – közölte Magyar György, a Hableány matrózának családját képviselő ügyvéd. Mint hozzátette: ideiglenesen, hangsúlyozottan nem véglegesen ez megfelel „ügyfeleink érdekének”. Azért „ideiglenesen”, mert azt nem tudhatjuk, hogy például az érdekelt nemzetközi biztosítótársaságok milyen álláspontra helyezkednek a balesettel összefüggésben. Az biztos, hogy az egyeztető tárgyalások folytatódnak – a következőt a jövő hétre ütemezték.

Tegyük hozzá: a Hableány üzemeltetőjének a Blikk által megszólaltatott ügyvédje, Sógor Zsolt egyébként arról beszélt, hogy a károkozás általános szabályai alapján ők a tömegkatasztrófa okozójára, vagyis a Viking Sigyn üzemeltetőjére hárítják majd tovább a kárösszeget (a szerk.).

„Kaptak-e már dokumentumokat, iratokat, kihallgatási jegyzőkönyveket, stb. a hatóságoktól azóta, hogy mintegy két hete még arról panaszkodott, hogy „a hatóság nem adott át iratokat, az előzetes szakértői véleményekről pedig csak annyit közöltek, hogy milyen szakterületen rendeltek ki szakértőket” – kérdeztük Magyar Györgyöt. Az ügyvéd beszámolt arról, hogy néhány anyagot már kaptak, továbbiakat is kértek, s a hatóságok most már készségesebbek. „Ezek az anyagok egyébként nagyban alátámasztják a Viking Sigyn felelősségét, de ennek megítélése nem az én kompetenciám” – tette hozzá az ügyvéd. „Mások is kaptak iratokat, ezeket összevetjük, összerakjuk, s mozaikokból próbáljuk összeilleszteni a képet” – mondta.

„Az általunk megkapott iratok is alátámasztják azt az alapvető, nagyon lényeges kifogásunkat, hogy először elengedték a hajót, amelyet visszatérte után pótszemléztek, s akkor tudták csak szakszerűen is rögzíteni, illetőleg kimenteni az érdemi adatokat” – mondta el, hozzátéve: „az alapprobléma tehát változatlanul fennáll: hogyan engedhették el a hatóságok a baleset után a szállodahajót anélkül, hogy minden szükséges nyomot megfelelően, szakszerűen rögzítettek volna”.

Egyébként Magyar György  már korábban felhívta a figyelmet arra is, hogy nem állja meg a helyét a nyomozó hatóság érvelése, miszerint elengedése előtt minden szükséges nyomot rögzítettek. Hiszen újból meg kellett vizsgálni, azaz pótszemlézni kellett a hajót, amikor az visszatért Passauból Visegrádra 12 nappal a balesetet követően.  (Az ügyvéd korábban az ügy számos további furcsa fejleményére is rámutatott.)

A hableány tragédiájával kapcsolatos fejlemény, hogy a Blikk cikke szerint döbbenetes párbeszédeket rögzítettek a Viking fedélzeti műszerei, amelyek elképzelhetetlen pánikról és kétségbeesésről tanúskodnak. A szállodahajó feketedoboza mindent rögzített, ami a 28 halálos áldozatot követelő tömegkatasztrófa pillanataiban történt. A kétórás hangfelvétel, perdöntő bizonyítéka lehet annak, hogy kikapcsolták a radar vészjelző hangját. Elsőként egy kétségbeesett nő kiabálását lehet hallani, aki Istenhez fohászkodik. Mint kiderült, hamarabb észlelte a bajt, mint az ukrán kapitány, aki csak később fogta fel, mi történt – írja a bulvárlap.

Magyar György megjegyezte, hogy ezek az információk onnan származhatnak, hogy a nyomozó hatóság hivatalos feljegyzést is készített a feketedoboz hangrögzítőjéről levett adatok megismerését követően. 

Mint mi is beszámoltunk róla, a kapitány 15 millió forintos óvadék ellenében – megkötésekkel, de – szabadon távozhatott, pontosabban bűnügyi felügyelet (korábbi elnevezése szerint házi őrizet) alá helyezték. Magyar György ezt már akkor is nehezményezte, megjegyezve: a nyomozó és a vádhatóság számtalanszor hivatkozik a tájékoztatás elmaradása esetén a büntetőeljárás sikerének az érdekére, „most nem érezte a bíróság az eljárás sikerét veszélyben azzal, hogy kiengedik a letartóztatásból azt a kapitányt, akiről éppen az ügyészség nyomozta ki, hogy három hónap alatt két másik balesetet is okozott és a közlekedési előélete eléggé zilált, továbbá, hogy adatokat törölt a baleset után a rádiótelefonról?”