Az MTA célja egy tudománybarát társadalom építése, a kritikai gondolkodás fejlesztése
A Magyar Tudományos Akadémia első alkalommal hirdetett tanulmányi
csapatversenyt középiskolásoknak. A témája a klímaválság és a
fenntarthatóság volt. A versenyre 229 iskolából 686 csapat és 288 felkészítő
tanár nevezett. Az iskolák közül 49 fővárosi, 50 pedig határon túli intézmény.
A versenyen magyarországi és határon túli középiskolák három fős
diákcsapatai mérhetik össze tudásukat. A diákok által kedvelt közösségi oldalakon is hirdetett verseny a reméltnél is nagyobb érdeklődéssel indult, a szervezőknek – az iskolák kérésére – a nevezési határidőt meg is kellett hosszabbítaniuk. A regisztráció október 24-én zárult.
A verseny meghirdetésével az MTA egyik célja az volt, hogy a középiskolás
diákok mindegyike megszólítva érezze magát, hogy a verseny egyszerre legyen
tanulás és megmérettetés. A csapatok iskoláit tekintve, ez egyértelműen meg is
valósult – gyakorló-, művészeti és szakgimnáziumokból éppúgy jelentkeztek
csapatok, mint egészségügyi, mezőgazdasági vagy műszaki technikumból és
szakképző iskolákból.
Jelenleg az 1. online forduló zajlik a https://verseny.mta.hu/ oldalon. A
csapatoknak egy 20 kérdésből álló feladatsort kell megoldaniuk, amit november
9-ig, a forduló zárásáig kell beküldeniük. A három fordulós versenyen a
legjobban teljesítő csapatok és felkészítőik értékes tárgynyereményekben
részesülnek. A győztes csapat és felkészítő tanára pedig több napos szakmai
utazást nyer a dél-franciaországi kísérleti erőműhöz, a magyar részvétellel is
épülő ITER-hez.
Díjat nemcsak a döntőben való részvételért, hanem – meghatározott pontszám
elérése esetén – fordulónként is lehet nyerni.
Freund Tamás, az MTA elnöke a verseny meghirdetésekor a diákoknak küldött
videóköszöntőjében azt mondta: „a globális problémák kezeléséhez az alapos
tudás nélkülözhetetlen. Csak akkor óvhatjuk meg a jövőnket, ha jól ismerjük a
jelenben működő folyamatokat”.
A 2022. októbertől 2023. januárig tartó versenyt a Középiskolai MTA Alumni
Program keretében szervezi az Akadémia. Ezt a programot az MTA elnöke 2020 végén hirdette meg. Ennek keretében kutatók látogatnak el egykori középiskolájukba és más iskolákba, hogy munkájukról, kutatási témájukról, a tudományos módszerről beszélgessenek a diákokkal. A program célja egy tudománybarát társadalom építése, a kritikai gondolkodás fejlesztése. Freund Tamás felhívására eddig az MTA köztestületének csaknem 1700 tagja jelentkezett a programra, és – részben az MTA tanulmányi versenynek is köszönhetően – már több mint 200 iskola Alumni-tag, a verseny végére ez a szám túllépheti majd a 250-et.
Az MTA az Alumni Programon keresztül az idén kitüntetett figyelmet szentel a
klímaváltozás és a fenntarthatóság problémájának. A szakterület kutatói által
kidolgozott, folyamatosan bővülő tartalomcsomag videókkal, infografikákkal,
szöveges segédanyagokkal és szakirodalmi forráslistákkal segíti a téma alapos
megismerését, valamint a tanulmányi versenyre való felkészülést.