Bárhová is nyúl Karácsony, mindenhol a NER-be ütközik
Úgy tűnik, hogy megannyi vita és hányattatás után, elkezdődhet a Lánchíd felújítása. Persze, még semmi sem biztos, de van előrelépés az elrozsdásodott és ily módon a veszélyesség határára sodródott híd ügyében. Budapest előző vezetése tíz évig hezitált a felújításon, ám mostanra már csak a cselekvésnek van helye, mert a munka halaszthatatlanná vált. Jelen állás szerint négy cég adhat be ajánlatot, közülük három a NER-hez közelinek mondható, a negyedik az osztrák tulajdonban lévő Strabag.
Nem volt hiábavaló az elmúlt tíz év, legalábbis abból a szempontból, hogy a NER beágyazódott Magyarország mindennapjaiba, nem utolsósorban a gazdasági életbe. Ha az ember eldob egy követ, szinte biztos, hogy egy NER-közeli céget talál el, ami persze nem cél, különösen, ha a Lánchíd régóta esedékes és húzódó felújításáról van szó. Most mindenesetre úgy tűnik, hogy újabb akadály hárult el a munkálatok megkezdése elől: a kormány hajlik a Tarlós Istvánnak odaígért hatmilliárd forint kifizetésére, amennyiben a híd lezárása, vagyis a gyakorlati kivitelezés, nem tart 18 hónapnál tovább. És van még egy feltétel, jelesül az, hogy ez a pénz lesz a végső, vagyis, hogy a híd felújításának költsége nem drágulhat tovább.
Ez utóbbi meglehetősen rendszeridegennek tűnik, Magyarországon ugyanis alig akad olyan beruházás, amely menet közben ne drágult volna, akár a többszörösére is. Nyilván a Lánchíd felújítása esetében is nehéz lesz a költségek emelkedését megfékezni.
A helyzetet bonyolítja, hogy – mint említettük –, a négy szóba jöhető vállalkozás körül három a NER-hez kötődik. Bármelyiküket is választja a Karácsony Gergely vezette Fővárosi Közgyűlés, az a vád érheti őket, hogy korábbi ígéreteik ellenére, ők is a NER cégeit hizlalják. Ráadásul ebben az esetben a szokásos túlárazással is szembe kell nézni, amely a NER-cégek esetében nem különösnek, hanem normális üzemmenetnek számít.
Szakmai források szerint, mind a négy jelentkező esélyes és alkalmas a feladatra. Az A-Híd Építő Zrt, a Simicska-birodalom zászlóshajójának számító Közgép, a három társaságból álló SDD konzorcium, valamint a Strabag ajánlatai között a költségeket illetően nincs lényeges eltérés. Márpedig az elbírálásnál ez a leglényegesebb szempont, a költségek ugyanis hetven százalékos súllyal szerepelnek a kiválasztásnál.
Ami biztos, a munka halaszthatatlan, és további időhúzásra nincs lehetőség. A főváros nincs könnyű helyzetben, hiszen korábban a kormány már azzal is fenyegetőzött, hogy ha nem indul el a munka, akkor saját kezelésbe veszi az ügyet és a Lánchidat. Ennek pedig a budapestiek többsége nem örülne. Marad tehát feltehetőleg a NER-közeli cégek valamelyike, amely bizonyára jó munkát végez majd, viszont érvet ad azok kezébe, akik azt mondják, hogy lám, Karácsony sem tud mást tenni, mint Tarlós.
Klasszikussal szólva: a helyzet reménytelen, de nem komoly.