Eldőlt az akciós újságok sorsa Magyarországon – elárulták az áruházláncok, mit terveznek
Miközben az OBI egyetlen huszárvágással kivezette nyomtatott katalógusát, a legtöbb hazai áruházlánc egyelőre nem tervezi a papír alapú akciós újságok bedarálását. Az okokról beszélt a Lidl, az Aldi, a Spar, az Auchan és a Tesco is.
Az OBI egyetlen huszárvágással beszántotta az akciós újságját. Mint azt a bolt közölte, Nyugat-Európában ez már trendnek számít, ugyanakkor Magyarországon még korántsem. És bár a barkácsbolt a kivezetés okait némileg humorosan elütötte többek között azzal, hogy a hód igényt tart az összes fára, vélhetően kemény anyagi megfontolás is állhat egy ilyen döntés mellett – írja a Pénzcentrum.
Az OBI váratlan húzása okán, a lap most arra volt kíváncsi, vajon más bolthálózatoknál hasonló sorsra juthatnak-e a közeljövőben a papír alapú akciós kiadványok.
A Spar és az Interspar szórólapjai több milliós példányszámban kerülnek kiadásra hetente, ezen felül szezonálisan katalógusokat is készítünk vásárlóinknak. A piacon az utóbbi években azt látjuk, hogy az akciós nyomtatott újságok száma inkább csökken, több szereplő információink szerint már nem is terjeszt ilyen kiadványt, vagy jelentős példányszámcsökkentést hajtott végre – mondta el a Pénzcentrum kérdésére Maczelka Márk, a Spar kommunikációs vezetője.
A lap megtudta azt is, hogy a lánc kutatásaiból az látszik, a nyomtatott szórólapok nagy népszerűségnek örvendenek továbbra is a vásárlók körében, sokszor az üzletekbe is magukkal viszik a bevásárláshoz, mindamellett az akciós újságok online verzióinak megítélése is egyre pozitívabb, de elmarad a nyomtatotthoz képest.
Arra a kérdésre, hogy idővel az online katalógus kiválthatja-e a papírt, a Spar azt válaszolta, mivel az ország különböző pontjain a digitális érettség még mindig nem megfelelő szintű, ezért ebben a témában nehéz előrejelzést adni.
Az Auchan arról tájékoztatott a témával kapcsolatban, hogy a vállalat kiemelt stratégiai eleme a fenntarthatóság, amelynek része a karbonlábnyomunk csökkentése. Éppen ezért a hiper évről-évre egyre kevesebb újságot ad ki, ami évente mintegy 10-20 százalékos csökkenést jelent.
„Mi úgy tapasztaljuk, hogy még mindig van igény a papír alapú újságokra, ugyanakkor jelentős eltérés látható a különböző országrészekben, továbbá befolyásoló tényező az életkor, a képzettség és az anyagi helyzet is” – válaszolta a lapnak a boltlánc. Elárulták azt is, hogy hosszú távon mind a fenntarthatóság, mind a praktikusság szempontjából kiváló megoldás lenne, ha az online katalógus teljes mértékben kiválthatná a papír alapút.
Az akciós kiadványokkal kapcsolatban megkeresték a legnagyobb hazai diszkontláncokat is. A Lidl arról tájékoztatott, hogy vásárlóik a papír alapú szórólapot továbbra is fontosnak tartják, ezen keresztül értesülnek az aktuális kínálatról, akciókról. Éppen ezért, bár a diszkont elmondása szerint, folyamatosan erősíti az online felületét, a vásárlói igények maximális kiszolgálása végett, jelenleg nem tervezi a nyomtatott szórólap kivezetését.
Az akciós újságokat érintő kérdésekre az Aldi is reagált, ők elmondták, a teljeskörűségben hisznek, és a vállalat online csatornái és szórólapjai segítségével minden potenciális vevője könnyedén tájékozódhat a hetente megújuló ajánlatokról és az aktuális akciókról. Ezzel párhuzamosan folyamatosan nyomon követik a vásárlói igényeket, monitorozzák a piacot, vizsgálják a szóróanyagok terjesztésének új megoldásait és a fenntarthatósági szempontok figyelembe vétele mellett törekszenek a vásárlói igények maradéktalan kielégítésére.
A Tesco is elárult annyit, hogy folyamatosan nyomon követik a vásárlói visszajelzéseket és folyamatosan dolgoznak a digitalizáción. Céljuk, hogy az akciós újság esetén is egyre több vásárló a digitális verziót részesítse előnyben.