Furcsa fejlemények a dunai hajóbaleset ügyében

NVZS 2019. június 13. 21:06 2019. jún. 13. 21:06

„Cui prodest –  Kinek áll érdekében?” – teszi fel a kérdést Magyar György ügyvéd az elmúlt évtizedek egyik legtragikusabb, 28 halálos áldozatot követelő budapesti dunai hajóbalesete kapcsán. Vele beszélgetve számos további kérdőjel is a felszínre kerül. Hogyan hajózhatott el a hatóságok jóváhagyásával a balesetet vélhetően okozó Viking Sygin szállodahajó Magyarországról? Hogyan engedhették a letartóztatásból bűnügyi felügyeletbe a hajó – korábban más országokban több balesetet is okozott – kapitányát, akiről menet közben kiderült, hogy utóbb beszélgetéseket törölt a rádiótelefonról? Hogyan állapíthattak meg ilyen alacsony óvadékot, miközben például Gyárfás Tamásnak 200 milliót kellett letennie a bírósági hivatalba? És a kérdések sora ezzel még nem ért véget. A szálak érdekes helyekre vezetnek.

A tragikus hajóbalesettel kapcsolatos két mai hír: 1. Kifizette a 15 millió forintos óvadékot és – megkötésekkel, de – szabadon távozhatott a szállodahajó ukrán kapitánya; 2. Ismét elhagyhatta a magyar felségvizeket a gyanú szerint a tragikus balesetet okozott Viking Sygin hajó.

„Mindannyian sokszor hallottuk már a sablonmondatot: ’a büntetőeljárás sikere érdekében nem árulunk el részleteket’” – emlékeztetett Magyar György ügyvéd, aki a fentiek analógiájára feltette a maga kérdését: „Hogyan lehetséges, hogy ezúttal a bíróságnak az ügyészi indítvány ellenére nem jutott eszébe a büntetőeljárás sikerére hivatkozva elrendelni, illetőleg fenntartani a kapitány letartóztatását? Hogyan lehetséges, hogy sem a nyomozó, sem a vádhatóságnak nem jutott eszébe a szállodahajó azonnali lefoglalását, kiemelését és haladéktalan komplex szakértői vizsgálatát elrendelni?”

Magyar szerint nem állja meg a helyét a nyomozó hatóság érvelése, hogy elengedése előtt minden szükséges nyomot rögzítettek – akkor miért kellett mégis újból megvizsgálni a hajót, amikor az visszatért Passauból Visegrádra? „Ezzel a pótszemlével még további öngólt lőtt a hatóság, ez már világskandalum, mert a nemzetközi közvélemény értetlenül áll a mulasztások előtt!” – húzta alá.

Az ügyvéd, akinek az irodája képviseli a baleset egyik magyar áldozatának a családját emlékeztetett arra, hogy a veronai tragikus buszbaleset után az olasz hatóságok nagyon hosszú ideig lefoglalás alatt tartották a buszt, s például csak a hosszadalmas vizsgálat során derült az is ki, hogy a járműnek volt egy szabálytalan póttartálya és négy pótülése.

Ami pedig a kapitány óvadék megfizetésével történt bűnügyi felügyelet (korábbi elnevezése szerint házi őrizet) alá helyezését illeti, az ügyvéd szerint már az sem normális, hogy ekkora összeget állapítottak csak meg („ez egy lakótelepi kislakás árát sem éri el”), de ez legyen az óvadékot megállapítók felelőssége. Megjegyezte, hogy a nyomozó és a vádhatóság számtalanszor hivatkozik a tájékoztatás elmaradása esetén a büntetőeljárás sikerének az érdekére, „akkor most nem érezték az eljárás sikerét veszélyben azzal, hogy kiengedik a letartóztatásból azt a kapitányt, akiről éppen az ügyészség nyomozta ki, hogy három hónap alatt két másik balesetet is okozott, továbbá, hogy adatokat törölt a baleset után a rádiótelefonról?”

„Lehet, kiderül, hogy nem csak a kapitány volt a hibás, de kihallgatták-e a 11 tagú személyzetet?” – hívta fel a figyelmet az ügyvéd egy újabb szempontra, majd még egyre: „kivizsgálták-e, hogy működtették-e egyáltalán a navigációt a hajón?”. Akárhogyan is, a 15 millió forintos óvadék nevetségesen alacsony – szögezte le, emlékeztetve arra, hogy Gyárfás Tamásnak 200 millió forintot kellett letétbe tennie óvadékként annak fejében, hogy letartóztatásból bűnügyi felügyeletbe kerüljön, de a sokak által alvilági figuraként számon tartott, költségvetési csalással, vesztegetéssel és más bűncselekményekkel vádolt Vizoviczki Lászlónak még ennél is többet, 250 milliót kellett letennie a bíróság gazdasági hivatalában annak fejében, hogy nyomkövetővel hazatérhessen otthonába.

„Persze a szállodahajó anyacége valószínűleg könnyedén kifizeti a 15 millió forintos óvadékot” – mondta Magyar, aki a legsúlyosabb – egyelőre bizonyított válasz nélkül maradó – kérdést is feltette: „Kinek áll ez az érdekében?”

Erre választ persze a sajtó sem tud – egyelőre legalábbis – adni, pedig sok érdekes tényre, összefüggésre rábukkant már. Ezek gyanús módon mind egyirányba mutatnak, pontosabban egy személy irányába. Ez pedig nem más, mint Rogán Antal.

Az Index cikkezett arról, hogy az ukrán parancsnokság alatt hajózó Viking Sigyn ahhoz a  Viking Cruises-hez tartozik, amely a szállodahajó-biznisz egyik legnagyobb szereplője és haszonélvezője. A Viking Cruises pedig egy magyar kft.-n keresztül közösen tulajdonolja a Rogán Antalhoz tartozó Magyar Turisztikai Ügynökséggel a legfőbb dunai hajós céget, a Mahart Passnave-t. A Mahart Passnave-et 2013-ban vásárolta meg a magyar állam számára a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő. Idén márciustól a cég feletti tulajdonosi jogokat az állami Magyar Turisztikai Ügynökség gyakorolja, amelynek részvényesi jogai a miniszterelnök kabinetfőnökének, Rogán Antalnak a kezében vannak. A Mahart Passnave több mint harminc hajóval rendelkezik, de nem ez a fő értéke, mivel a hajók jelentős része elavult és öreg. Az igazi érték a cég kezében levő 70 kikötő.

A Népszava arra világított rá, hogy a Mahart személyszállítási üzletágából 1994-ben alakult Mahart-Passnave többségét 2008-ban a fuvarozással foglalkozó Masped vásárolta meg, ám a csomagot az állam 2013-ban visszavette. A cég kisebbségi része az offshore-szerű, svájci hátterű Viking Hungary-é. A leginkább a Dunán üzemelő személyhajózási társaság rendkívül jó haszonkulccsal működik: néhány milliárdos árbevételének rendre harmada-negyede nyereség. 

További csavar (s ezt is a Népszava írta meg), hogy a Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ) Zrt. részvényesi jogait ugyan a miniszterelnök kabinetfőnöke, Rogán Antal gyakorolja, de az állami cég működésére kiemelt befolyást gyakorol a kormányfő legidősebb lánya. Mint azt Guller Zoltán vezérigazgató korábban a lapnak kifejtette, az országmárka kialakítása kapcsán alkalomszerűen ki szokta kérni Orbán Ráhel véleményét. Orbán Viktor lánya tanácsait szabadidejében fogalmazza meg, ezért ellenszolgáltatást nem kap, pozíciót nem visel – szögezte le. Az MTÜ-tulajdonú Magyar Divat és Design Ügynökséget mindenesetre Orbán Ráhel barátnője, Bata-Jakab Zsófia vezeti.

A hálóban tehát az egyik központi figura Rogán Antal. A dolog már csak azért is pikáns, mert miközben ebben az ügyben – amelyhez ténylegesen is van köze – nem akaródzott neki felszólalni a letartóztatás megszüntetése ellen, volt – pár éve – egy ügy, amelyhez köze egyáltalán nem volt, ám amelyben mégis felemelte a szavát, s viharos gyorsasággal ért el benne sikert.

2013-ban az ittasan négy halálos balesetet okozó szlovák milliomosnőt, Eva Rezesovát a másodfokú eljárás végig házi őrizetbe helyezték, miután első fokon (nem jogerősen) hat évre ítélték – számolt be a 444.hu. Rogán Antal egy videofelvétellel jelentkezett az elől a lakópark elől, ahova házi őrizetbe vitték Rezesovát, s közölte, hogy a bíróság döntése nem volt rendben, és ha kell a Fidesz törvényt módosít, hogy ilyen ne fordulhasson elő újra. És láss csodát! A Budapest Környéki Törvényszék szinte nyomban elrendelte Rezesova az előzetes letartóztatását, és még aznap be is vitték a nőt.