Holoda Attila: az üzemanyagárak csökkentése lenne a valódi rezsicsökkentés

NVZS 2021. szeptember 15. 09:17 2021. szept. 15. 09:17

„Az üzemanyagköltség ma már a családok költségvetésének része, s ha már a kormány előszeretettel veri a mellét részint a rezsicsökkentés, részint pedig amiatt, hogy mennyire családbarát politikát folytat, akkor éppen ideje lenne mérsékelni az üzemanyagok jövedéki adóját, és főleg a rárakódó 27 százalékos általános forgalmi adót” – mondja Holoda Attila, akit az üzemanyagárak rekorddöntögetésének apropóján kerestünk meg. Az energetikai szakértő szerint gazdaságpolitikai és monetáris politikai váltásra van szükség ahhoz, hogy helyén lehessen kezelni az üzemanyagok drágulásának hatásait. Orbán Viktor ellenzékben még azt mondta, hogy az állam nyerészkedik a magasabb üzemanyagárakon. Akkor egy liter benzin még csak 236 forintba került. Mától rekordmagas áron, 457 forintért tankolhatunk benzint a kutakon. Felkészül a gázolaj.

Történelmi rekordmagasságba emelkedett mától a benzin literenkénti átlagára; bruttó 6 forintos emelés után a 95-ös benzin 457 forintba kerül. A gázolaj ára is már csak 1 forinttal marad el a rekordtól, miután 2 forintos emelés után literjéért már 450 forintot kell fizetni. Utoljára szintén a Fidesz kormányzása alatt, 2012 év elején értek el ekörüli árat az üzemanyagok. Szakértők egyetértenek abban, hogy a hetek óta tartó folyamatos áremelkedés mögött részben a nemzetközi kőolajárak drágulása, részint a gyenge forint áll.

Mit tehet(ne) és mit kellene tennie a kormánynak, amely már áprilisban kihasználta az üzemanyagok jövedéki adótartalmának rugalmas változtatására kitalált mozgásteret? – kérdeztük a szakértőt. (Mint emlékezetes, az Orbán-kormány által 2018-ban hozott jogszabály azt mondja ki, hogy ha a kőolaj világpiaci negyedéves átlagára 50 dollárra vagy az alá csökken, akkor a benzin jövedéki adómértéke literenként öt, a gázolajé pedig tíz forinttal emelkedik; s ez visszafelé is alkalmazható.)

„Tévedés ne essék, áprilisban a kormány igazából nem vett vissza az adóból, csak most volt olyan kegyes és visszavette a korábbi emelést” – oszlatott el egy esetleges félreértést Holoda Attila. Felvetésünkre, hogy nem kellene-e véglegesen mérsékelni az üzemanyagokra rárakódó jövedéki adó kulcsát, az energetikai szakértő arra mutatott rá, hogy alapvetően nem a jövedéki adó a probléma, másutt is ilyen magas, van, ahol még magasabb. Ennek ugyanis lehet valóságos funkciója azoknak a termékeknek az esetében, amelyek környezeti lábnyoma nagy, vagy veszélyesek például az egészségre, mint az alkohol vagy a dohány.

Mire megy el a befolyó pénz?

Az alapprobléma szerinte az, hogy nem tudjuk, mire költik el a jövedéki adóból beszedett tetemes pénzeket. Mint emlékeztetett rá, az üzemanyagokra pakolt jövedéki adóba menet közben beépítették a korábban működött útadót, „ám autózva az ország útjain – s ne a sztrádákról beszéljünk! – nem látjuk ennek a költésnek a nyomát sem” – szögezte le a szakember, s ezt a lakosság hiányolja. „Csak tanácsolni tudnám a kormánytagoknak, hogy néha-néha hagyják el a helikoptert és közúton menjenek el Csongrád, Békés, stb. kisebb településeire – ha ezt tennék, maguk is szembesülhetnének azzal, hogy mennyire borzasztó állapotban vannak ezek a kis utak, amelyeket ugyan időnként toldozgatnak-foltozgatnak, de csak amennyire a szerény forrásól jut erre a célra a megyei útkezelőknek” – mondta Holoda, aki szerint látni kellene annak a temérdek pénznek a hatását, ami befolyik az üzemanyagok jövedéki adójából. De nálunk ez sem transzparens, nem tudjuk tehát, mire költik ezeket a nagy összegeket.

Rezsiként kellene kezelni

Nem a jövedéki adó a baj önmagában, hanem az, hogy még pluszban rárakódik az áfa, ami ráadásul 27 százalékos – emlékeztetett, majd az üzemanyag-költségek és a rezsi közötti összefüggést hozta szóba. Mint kifejtette: az üzemanyag ma már leginkább a rezsi egy kategóriája, az autó mindinkább hozzátartozik a modern háztartásokhoz, magyarán: az üzemanyagköltség mára a családi büdzsé részévé vált. „S ha már a kormány olyan előszeretettel veri a mellét részint a rezsicsökkentés, részint pedig amiatt, hogy mennyire családbarát politikát folytat, akkor itt lenne az ideje az üzemanyagok jövedéki adójának, és főleg a rárakódó 27 százalékos általános forgalmi adónak a csökkentése, hiszen ezzel ténylegesen lehet tenni a rezsicsökkentésért, illetve azért, hogy több pénz maradjon a családoknál”. A lehetőség adott, s például az áfa legalább pár százalékpontos mérséklése üzenetértékű is lehet.

Az embereket amúgy is egyre inkább sokkolja az üzemanyagok árának folyamatos emelkedése. Pedig – ahogy szeptember közepén elvárható – a nagy olajtársaságok szezonális kiigazításokat hajtanak végre a kőolajárakban, ami az utóbbi időben viszonylag stabilan a 70 dollár/hordó körüli sávban mozog a világpiacon. Nálunk pedig tovább drágulnak az üzemanyagok, igaz, tudjuk, hogy nem kis részt ez a forintárfolyamnak köszönhető. Pedig a családok az üzemanyagra kiszorítják valahogy a pénzt a büdzséjükből, csak éppen ennek fejében, ezzel arányosan kényszerűen csökken a család egyéb kiadása, például kevesebb jut a gyerekre, cipőre, oktatásra, színházra, kultúrára, stb.

Váltás kell!

Egy szó, mint száz: nem is elsősorban a jövedéki adó és az általános forgalmi adó csökkentésére lenne szükség Magyarországon, hanem gazdaságpolitikai és monetáris politikai váltásra ahhoz, hogy a helyén lehessen kezelni az üzemanyagok folyamatos drágulásának hatásait – derül ki mindabból, amit Holoda Attila mondott portálunknak. Az látszik, hogy az MNB megpróbál beavatkozni, a forint erősödött is („persze, milyen bázishoz képest”). De mindez fölöslegessé válna, ha csatlakoznánk az eurózónához, akkor kevesebb lehetőség lenne manipulálni – vetette fel.

Bár mindenütt emelkedik a benzin ára, csak éppen nálunk rosszabbak a jövedelmi viszonyok, mivel Orbánék az alacsony jövedelmű kategóriába pozicionálták az országot. „Az Orbán-kormány olyannyira borzasztóan büszke arra, hogy folyamatosan jönnek a multi cégek, csak azt elfelejti hozzátenni, hogy ezt miért teszik” ­– mondja a szakértő, meg is magyarázva a felvetést: mert megéri nekik magyar munkaerővel dolgozni, a magyar melós keveset keres, hiszen a bérmunkát kevésbé kell megfizetni, mint a hozzáadott értéket képviselő munkát. „Ha már a kormány annyira büszke erre, akkor legalább tenne meg mindent azért, hogy legalább az eleve drága üzemanyagokra rárakódó nagyon magas jövedéki adó és áfa ne sújtsa a magyar állampolgárokat”.

Van pénz a kasszában

De nem lenne-e túlzott adóbevétel-kiesés, ha mérsékelnék ezeket? – kérdeztük. „Legfeljebb kevesebb stadion épülne” – reagált, kifejtve: „állami szinten folyik az eszement pazarlás, olyan – egyébként a későbbiekben nehezen fenntartható – beruházásokra van pénz bőven, mint a stadionok. Ez is azt mutatja, hogy van pénz a kasszában. S hogy miből? Hát a többi között az olyan adókból, mint amilyen az üzemanyagokra rárakódó jövedéki adó és a magas kulccsal kivetett általános forgalmi adó”. Majd némileg maliciózusan hozzátette: „ha olcsóbb lenne a benzin és a gázolaj, akkor az emberek könnyebben tudomásul vennék, hogy kevesebb stadion épül”. Holoda egyértelműen fogalmazott: ha nem oktatásba és/vagy az egészségügybe kerül a plusz adóbevétel, akkor az emberek azt preferálnák, hogy maradjon inkább náluk a pénz.

Ha hozzányúlnának az áfához, s három-öt százalékponttal csökkentenék a kulcsot, akkor legalább a szándékot lehetne látni. „Nem elég hajtogatni a rezsicsökkentést, nem ártana lépéseket is tenni ezen a téren” – szögezte le végül Holoda Attila.

Amikor a Fidesz még mást mondott

A Fidesz egyébként nem volt mindig ennyire a magas jövedéki adó és általános forgalmi adó híve. Az általunk egy korábbi cikkünkhöz kikeresett véleménycsokorral illusztrálhatjuk is ennek az állításnak a valóságtartalmát.

Orbán Viktor 2004. májusában (236 forintos literenkénti benzinár mellett) a következőt mondta: „Az állam nyerészkedik a magasabb üzemanyagárakon. A Fidesz szerint vagy a jövedéki adót kell drasztikusan, 20 százalékkal csökkenteni, vagy a benzin áfáját.” Ugyanabban a hónapban pedig a következőt jelentette ki (236 forintos benzinárnál): „Az olajárak emelkedése miatt az üzemanyagok jövedéki adójának 20-25 százalékos mérséklését javasoljuk. A kormány döntéseihez nem kapott felhatalmazást a választóktól.”

De visszaidézhető Varga Mihály pénzügyminiszter 2009 áprilisában elhangzott mondata is: (benzinár literje: 262 forint) „Az áfa és jövedéki adó emelése tovább csökkenti a fogyasztást, ami munkahelyek megszűnését vonja maga után.”

Fónagy János 2010. januárjában (308 forintos árnál) pedig egyenesen az akkori kormány szemére hányta, hogy „A kormánynak lett volna alkalma az uniótól mentességet kérni a jövedéki adó emelésekor, ám mégsem tette. Ez a nemtörődömség is bizonyítja a kabinet alkalmatlanságát.” 

S vajon mit mondott Szijjártó Péter jelenlegi kereskedelmi és külügyminiszter 2009. márciusában (255 forint/literes benzinár volt akkor)? „A Fidesz kezdeményezi a benzin literenkénti 103,5 forintos jövedéki adójának 87 forintra csökkentését, valamint a gázolaj jövedéki adójának szinten tartását.”

Napjainkban, a Fidesz folyamatos, majdnem végig kétharmados többséggel folytatott kormányzásának 12. évében a benzin, illetve a gázolaj literenkénti jövedéki adótartama 120, illetve 110,35 forint.