Kétélű fegyver lehet a főpolgármester folyamatos támadása

Lukácsi Katalin 2023. szeptember 10. 14:05 2023. szept. 10. 14:05

A közlekedés egy hosszabban tartó, elnyúló téma a Karácsony Gergelyt támadó propaganda kezében, de lesznek még további támadások is az önkormányzati választásokig fennmaradó kevesebb mint egy évben – vetítette elő Galgóczi Eszter, a Forrás Társadalomkutató Intézet elemzője. Annak kapcsán beszélgettünk vele, hogy az utóbbi napokban megszaporodtak a kormányzati médiabirodalomban a főpolgármestert a közlekedéspolitikája miatt kritizáló cikkek. A propagandának azonban épp nem elbizonytalanító funkciója van – hívta fel cikkünkben a figyelmet a kutató, aki azt is elmondta, a támadásokat látva, mit tanácsolna a főpolgármesternek.

Füstbe ment Karácsony Gergely terve, már a levegőt is rontják a főpolgármester intézkedései”, „Hiába okoztak totális káoszt Budapesten, Karácsonyék újabb karókat akarnakvagyEzt a választási ígéretét sem tartotta be Karácsony Gergely” – hangulatfestő címkörkép az elmúlt napok terméséből a kormányhoz tartozó médiafelületekről. Utóbbi ráadásul feltehetően arra válaszul született meg, hogy Karácsony Gergely, a Lázár János által leállított kormányzati beruházásokkal kapcsolatban azt írta Facebook-oldalára, hogy „minden, de tényleg minden hazugság volt, amit a kormány az elmúlt években ígért a budapestieknek”. Sok milliárdos, nem csak a főváros polgárait húsbavágóan érintő gigaberuházások „kukába dobása” azonban más fajsúlyú ügy, mint egy gazosabb placc a Városházánál.

De jellemző a kormányzati propaganda hevületére az is, ahogy „gerikarókként” kereszteli el a bicikliseket védő póznákat az Üllői és a Váci úton. A köznyelvben alig egy hónap alatt nem alakul ki ilyen szállóige, de a Metropol júliusi cikkében mégis úgy hivatkozik erre a nyelvi leleményre, mintha az spontán az utcán, és nem Rogán Antal minisztériumában született volna meg.

„A propaganda egy narratív politikai eszköz, amely tud gerjeszteni, és tud elégedetlenséget is kiváltani azokban, akik folyamatosan ezeket az üzeneteket kapják” – fogalmazta meg a jelenséget elemezve Galgóczi Eszter a Forrás Társadalomkutató Intézet elemzője. A propagandával a magszavazókra céloznak, akik szó szerint veszik át az üzeneteket, és szinte azonnal fel is háborodnak, függetlenül attól, hogy egy fővárosi kerületben, vagy az ország távoli pontján laknak. „Lőnek ugyan a bizonytalanokra is, azt azonban még nem tudjuk, hogy rájuk, mekkora hatást fejt ki ez a kampánytematika” – tette hozzá az elemző.

Az erőteljes propagandának azonban ellenhatása is van. A jelenlegi főpolgármester elkötelezett szimpatizánsait dühíteni fogják ezek az üzenetek – hívta fel a figyelmet Galgóczi Eszter. Így éppen ellentétes hatást, akár mozgósítást is kiválthat egy-egy markánsabb támadás, például az, hogy a kormányzati média felületein az iskolakezdési dugókat is a főpolgármester nyakába varrták. „Na, ne vicceljünk már, hiszen ilyenkor mindig beáll a forgalom, ez nem lehet Karácsony Gergely hibája” – reagálhat erre a kutató szerint egy elkötelezett ellenzéki szavazó. Az, hogy a propaganda hogyan hat az emberekre, abban mindig van egy olyan szál is, hogy ki milyen szemüvegen keresztül nézi az adott narratívát – jelentette ki Galgóczi Eszter.

A propagandának elsősorban megerősítő funkciója van. Aki már eleve is elkötelezett az egyik irányba, az akként reagál az adott üzenetekre is. Vagy azon háborodik fel, amin a propaganda is fel akarja háborítani, vagy a propagandán. Másodsorban azonban a bizonytalanokra is hatást gyakorolhat ez a politikai eszköz – állapította meg a kutató. Azt a választópolgárt, aki sem nem kormánypárti, sem nem ellenzéki, valamint az adott témáról, jelen esetben a közlekedésről sem rendelkezik határozott, saját, kiforrott véleménnyel, a kormányzati propaganda befolyásolhatja, és elbillentheti az egyik irányba.

A közlekedés kellemetlen jelenségeivel támadni Karácsony Gergelyt nem kényszer-téma a kormány részéről, hanem szervesen illeszkedik az önkormányzati választás logikájába. Egy önkormányzati választáson ugyanis a választókat alapvetően más megfontolások vezetik, mint az országgyűlésin – emlékeztetett Galgóczi Eszter. A főpolgármestert nemcsak a dugókkal vagy a biciklisávokkal támadják, hanem rendre előkerül a szemét vagy a gazok kérdése is. Az ilyen „földhöz ragadt” gondok egy polgármester-választás esetén többet nyomnak a latba, mint amikor parlamenti mandátumokról döntenek a polgárok.

„Ha tanácsadója lennék, azt javasolnám a főpolgármesternek, hogy ebben a témában nem szabad meghátrálnia. Már csak azért sem, mert a zöldebb Budapest az egyik ígérete volt. Ahogy az a célkitűzése is, hogy a különböző közlekedési eszközök egymás mellett szinergikusan tudjanak működni a főváros utcáin, és hogy Budapest egyre inkább egy nyugati főváros képét öltse fel” – fogalmazta meg Galgóczi Eszter, így a biciklisávok kiépítését valójában ennek a programnak az egyik első lépéseként lehet értelmezni. Mióta felfestették a biciklisávokat, és elkészültek a karóval védett szakaszok az Üllői, valamint a Váci úton, azóta a főpolgármester „ebben száz százalékosan benne van, és nem lehetett olvasni tőle olyan nyilatkozatot, amely azt sugallná, hogy visszakozni készülne vállalásából”.