Kiszivárgott az új KRESZ tervezete

HírKlikk 2025. február 19. 16:00 2025. feb. 19. 16:00

A Telex szerint a gyalogosokra, kerékpárosokra, az elektromos rollerrel közlekedőkre, az autósokra és a tanulóvezetőkre, illetve a motoros védőfelszerelések használatára vonatkozó szabályok is alaposan megváltozhatnak az új KRESZ-ben.

A Telex birtokába jutott munkaanyag szerint a táblák, vagy jelzőlámpák jelentése változatlan maradhat, ahogy a nemzetközi jogrendbe illeszkedő egyéb közlekedési szabályok is, azonban az új KRESZ-t a mai magyarországi közlekedési szokásokhoz igazítanák. A tervezet alapján gyalogosként az úttesten, illetve vasúti átjáróban tilos lenne mobiltelefont használni, illetve olyan tevékenységet végezni, amely elvonja a figyelmet.

Előírnák, hogy lakott területen kívül, 3 év alatti gyerekkel csak ülve lehessen utazni közösségi közlekedéssel, az óvodák és iskolák közelében pedig suli/ovi övezeteket hoznának létre – ezeken a helyeken, tanítási időben fokozott óvatosságot várnának el a járművezetőktől, a sebességhatár 30 km/óra lenne. A megengedett sebességhatárok viszont nőhetnek.

Autóúton a mostani 110 helyett akár 120 km/órás sebességhatárt is megengedhetne az út kezelője, autópályák egyes szakaszain pedig akár 140 km/órás gyors szakaszokat is kijelölhetnek.

Jelenleg a teherautók, a buszok és az utánfutót vontató autók esetében, lakott területen kívül mindenhol 70 km/óra a sebességhatár, autópályán pedig 80 km/óra, a javaslat szerint viszont az összes említett útszakaszon mehetnének 90 km/órával is. Autóútra és autópályára viszont csak olyan járművel, illetve járműszerelvénnyel lehetne felhajtani, amely legalább 70-el képes menni. A felsoroltak mellett a következők változnának még az új KRESZ-ben a tervezet szerint:

– a kerékpárosok a tervezet szerint járdán és gyalogos övezetben maximum 10 km/órával tekerhetnének, gyalogosoknak és kerékpárosoknak fenntartott szakaszokon pedig 25 km/órával;

– a kerékpárosoknak emellett kötelező oldaltávolságot írhatnak elő, amely 50 km/órás sebességig 1 méter, afölött 1,5 méter lenne. Ha az előírt minimális oldaltávolság nem tartható, akkor az előzést vagy kikerülést végrehajtó jármű legfeljebb 15-tel haladhatna el a lassabb mellett;

– kötelezővé tennék a kerékpáros bukósisak viselését 14 éves kor alatt;

– rögzíthetik az úgynevezett cipzárelvet, amely szerint amikor két forgalmi sáv közül az egyik megszűnik, akkor az egyenesen továbbhaladó sávban közlekedőknek bizonyos esetekben be kell engedniük a megszűnő sávról érkezőket;

– a jogosítványszerzésben is történne változás, amivel csökkenne a képzési költség. A kötelező 29 gyakorlati órából ugyanis hatot ki lehetne váltani azzal, ha a tanuló egy szimulátoron gyakorolja a közlekedési szituációkat. A másik, talán még fontosabb változás, hogy 20 vagy 29 gyakorlati óra után egy hozzátartozóval is lehetne gyakorolni a vezetést;

– a legfeljebb 25 km/óra sebességre képes elektromos rollereket 12 évnél idősebbek használhatják, az első két évben bukósisakkal. A járdán 10 km/órával, máshol 20-szal mehetnének. Az erősebb elektromos rollereket 14 évnél idősebbek használhatnák, legnagyobb megengedett sebességük pedig 45 km/óra lehet.

A KRESZ-t egyébként 2009 óta nem vizsgálták felül.

A KlikkTV témához kapcsolódó korábbi, 2024. augusztus 4-i adása itt nézhető meg: