Lángoló buszok miatt izzik a hangulat a BKV körül

Somfai Péter 2025. szeptember 21. 14:00 2025. szept. 21. 14:00

Politikai síkra tereltek egy műszaki problémát és ennek a hullámai jelentkeznek napjainkban. Így kommentálta a Hírklikknek Dorner Lajos, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) elnöke a fővárosi buszok körül kialakult feszültséget. Augusztusban három nap alatt négy busz gyulladt ki a fővárosban, ezért a kormányhivatal azonnal elrendelte, hogy ellenőrizzék valamennyi jármű műszaki állapotát. Első körben negyven buszt néztek át, negyedét azonnal ki kellett vonni a forgalomból, másik negyede átment a vizsgán, fele esetében pedig valamilyen hiányosságot állapítottak meg. A Fővárosi Kormányhivatal által indított vizsgálat eredményeiről beszámoló Latorcai Csaba miniszterhelyettes, parlamenti államtitkár azt állította, hogy „a főváros nem képes garantálni az utasok biztonságát, a buszok jelentős része nem alkalmas biztonságos közlekedésre”.

Ön minden további nélkül felül a BKV buszokra? Vagy amikor érkezik egy csörgő-zörgő-füstölő öreg járgány, inkább hátrább lép?

Persze, hogy felszállok, mert ismerem őket. Attól még senkinek nem kell féltenie az életét, mert lóg a bele a busznak, hogy szörcsög, fölűt a futóműve, vagy óriási a kormány holtjátéka, és birkózik vele a vezető. Ezekhez az ember egy idő után hozzászokik. Én azért olyan szélsőséges állításokat nem tennék, mint az államtitkár, vagy a főispán, hogy „a BKV járművei egyenesen életveszélyesek”. Kétségtelen, a nyári tüzesetek nagyon megrázóak voltak, a sajtó teli volt durvábbnál durvább képekkel, de aki ismeri a hazai tömegközlekedés minden gondját, baját, pontosan tudja, hogy az ilyen műszaki hibák a magántársaságok és a VOLÁN járműveinél is előfordulnak. 

A napokban megszállták a vizsgáztatók a BKV telephelyeit, és elég sok hibát találtak. Ön szerint ezek jogos kifogások voltak, vagy a politika próbálta a maga igazát bizonyítani?

A mostanában ellenőrzött járművek között meglehetősen sok akadt fenn a műszaki vizsgán. Ezeket a vizsgálatokat éjszakánként végzik a hatóság emberei, minden éjjel 10-10 járművet néznek meg a BKV buszgarázsának saját, hitelesített mérőberendezésein. Ilyenkor gyakorlatilag egy szokásos műszaki vizsga-rutint futtatnak végig, megnéznek a járművek emissziós értékeitől kezdve a fékhatásig mindent. Magánemberként is, ha valaki elviszi a kocsiját egy ilyen vizsgára, általában találnak kisebb-nagyobb hibákat, ami nem jelenti azt, hogy az autó életveszélyes. Meg lehet javítani. Ami ebben feltűnő, hogy miután a BKV bejelentette, hogy minden autóbuszát megjavította, a járművei 60 százaléka mégis „megbukik” a saját műhelyében megismételt vizsgán. Hogy miért, mert mondjuk 0,1 százalékkal túllépte a kipufogógáz emissziós értéke a határokat, vagy valami komolyabb hibát találtak? Ezt nem tudjuk. Akárhonnan nézem, ez már nem politikai boszorkányüldözés. Valaki hazudik, és mivel a hatóság jegyzőkönyvezi a tapasztalatait, a BKV pedig nem, élek a gyanúperrel, hogy ebben az esetben a BKV nem mondott igazat. 

A nyári tűzesetek után nem kellett volna jobban odafigyelni a javításokra?

A budapesti buszgarázsok körülményei lehangolóak. A város anyagi gondokkal küzd, amig Tarlósék évente akár 10 milliárdot is fordíthattak karbantartásra, a BKV-nak most jó, ha van erre a célra egymilliárd forintja. Spórolniuk kellett a béreken is, a sofőrök közül senkit nem lehetett elbocsátani, nem tehettek mást, a szerelők egy részétől váltak meg. Nyilván arra bazíroznak, hogy nem érdemes sokat költeni a felújításokra, hamarosan javulni fog a helyzet, mert 65 új kocsi érkezik, a legelhasználtabb 65 buszt pedig ki lehet selejtezni. Könnyen lehet, hogy a most kifogásolt műszaki állapotú kocsik között többnyire azok voltak, amiket most selejtezni készülnek. A nyári „busztüzekben” két ilyen is érintett volt. A frankfurti Merciktől most biztosan meg fognak szabadulni, ettől látványosan javulni fog az állomány minősége. 

Néhány internetes fórumon azt is pedzegették, hogy a buszok rossz állapota csak az egyik tényező. A szervizekben a munkakörülmények sem jobbak. Ön tud erről?

Szakmán belül ez nem titok. Valóban gyalázatosak a munkakörülmények és az emberek hozzáállása sem valami fényes. Nekem is elmondták, hogy megesik, a szerelők kénytelenek a saját szerszámaikat bevinni, hogy dolgozni tudjanak, mert a BKV ezt sem tudja minden esetben biztosítani. Nekem ne mondja azt senki, hogy nyomatékkulcsot nem tud venni magának egy vállalat. Vagy csavarokat? Hallottam olyan esetekről, amikor a szerelő egyetlen csavarért vagy izzóért kiment a barkácsboltba, megvette, hogy meg tudja javítani a buszt. Előfordulnak ilyen esetek, nem azt mondom, hogy tömegesen. Horrorisztikus sztorikat lehet hallani a trolibuszgarázsban áramütést szenvedett dolgozókról, és arról, ahogyan dolgoznak az ottani garázsban. Mi következik ebből? Amíg a hatóság is fontosabbnak gondolta az ellátás biztonságát, mint a műszaki követelményrendszer betartatását, addig a műhelyfőnökök is elnézték, ha az embereik kicsit „lazábban” vették a dolgukat. Ettől aztán a BKV-ban a cégkultúra is elkezdett leépülni, és ma már nem is képesek a saját hajuknál fogva önmagukat kirángatni ebből a spirálból. Hozzászoktak ahhoz, hogy „jól van az úgy” meg „tegnap is elment, ma is el fog menni”. Nem kell rákölteni. Nem ég egy lámpa? Kit érdekel, attól még megy a busz. Örüljön az utas, hogy jön valami. Ez a szemlélet előbb-utóbb nagyon mélyen gyökeret ver a cégnél.  Aztán amikor kiderül, hogy ezt vagy azt valójában nem így kellene csinálni, nincs, aki kézbe vegye a dolgokat.

A BKV közismerten zűrös vezetői válságára utal? Lehet, hogy a fejétől bűzlik a hal? 

Ezt is ki merem mondani. A BKV autóbusz- és trolibusz üzemeltetési vezérigazgató-helyettese már 13 éve Szedlmajer László, akit annak idején még Vitézy Dávid nevezett ki ebbe a pozícióba. Vitézy BKK vezérként lecserélte az összes BKV vezérhelyettest, most ez az üzemeltetési vezérigazgató-helyettes az egyik legesélyesebb jelölt a vezérigazgatói pozícióra.  Ideje volna, hogy BKV-nál vezetői szinten is felelősséget vállaljanak azért, ami történt. Ennek pedig nyilvánvaló, ki a személyi felelőse. Karácsony Gergely tavasszal meg is akart válni a vezérigazgató-helyettestől, de aztán valamiért mégsem tette meg. A háttérben azt suttogják, Vitézy mentette meg ismét. Nem tudni persze, hogy milyen alku van a háttérben, de az látszik, hogy a Latorcai is, Karácsony is politikai síkra terelt egy egyszerű műszaki problémát. Ebből a szempontból a miniszter-helyettesnek igaza van: ha ez politikai kérdés, akkor a főpolgármester a felelős. Nem értem, hogy egy politikusban ne legyen annyi veszélyérzet, hogy az ilyen ügyeket rutinból eltolja magától, ahogyan az elődje, Tarlós, azonnal megtette.  

Ha a főpolgármester magától nem cselekszik, akkor a kormányhivatal hatóságként fogja kikényszeríteni, hogy a buszok alkalmasak legyenek a biztonságos közlekedésre. A főváros ön szerint sem képes garantálni a biztonságos buszközlekedést? 

Mint már említettem, ezt se nem hatóságként, se nem közlekedési szakemberként, hanem politikusként nyilatkozták. Abból a szempontból igaza van Latorcainak, hogy Karácsony magára rántotta ezt az egész ügyet, a kormány szemében tehát ő a felelős. Hiába tudja az egész szakma, hogy valójában van ennek a botránynak személy szerint is számon kérhető felelőse, de ettől függetlenül, őt továbbra is rejtegetik. Akár még vezérigazgató is lehet belőle, de reméljük, ennyire nem béna a városvezetés.