„Magyarország közoktatása az összeomlás szélén áll” – az ENSZ segítségét kérik a magyar pedagógusok
„Ki fog holnap tanítani? – ezzel a címmel írt nyílt levelet a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete a Transforming Education Summit résztvevői számára. A levélben azt kérik az Oktatási Világszervezettől, hogy az ENSZ oktatás átalakításáról szóló csúcstalálkozójának idején tegye közzé nyílt levelüket.
Az mfor.hu által közölt, segélykiáltásként is értelmezhető nyílt levél tartalmát az alábbiakban közöljük.
„Mi, a magyar közoktatásban dolgozó pedagógusok, gyógypedagógusok, pszichológusok és oktatást segítő dolgozók a 24. órában szólunk önökhöz. Ez az egyetlen mód, hogy tudassuk a világgal: Magyarország közoktatása az összeomlás szélén áll. Magyarországnak ugyanis nincs oktatási minisztériuma, így oktatási minisztere sem, aki részt vehetett volna az előkészítő értekezleten. Nálunk a belügyminiszter felelős a közoktatásért. Nemrégiben kinevezett köztársasági elnökünk, Novák Katalin nem ült le egyeztetni a szakszervezetekkel, jelen pillanatban azt sem tudjuk, részt vesz-e egyáltalán ezen a történelmi jelentőségű megbeszélésen” – kezdődik a levél, majd a magyar oktatásügy áldatlan helyzetének ismertetése így folytatódik: „Ma Magyarországon a tanári hivatás eltűnőben van, a szükséges szakemberek több mint 10 százaléka (16 ezer ember) hiányzik a rendszerből. A most induló őszi szemeszterben egyetemeinken és főiskoláinkon mindössze pár tucatnyian választják a tanárképzés különböző formáit, ám – ha végeznek – kétharmaduk nem az oktatásban fog elhelyezkedni. Ezen nincs mit csodálkozni, hiszen egy kezdő pedagógus fizetése alig több, mint 500 euró, és 25 évnyi munka után sem éri el az 1000 eurót, miközben az OECD országok közül a legnagyobb a magyarországi pedagógusok munkaterhelése. Tovább rontja a helyzetet, hogy az elkövetkező években további több ezer kollégánk fog nyugdíjba vonulni, és nincs, aki a helyükre álljon, lassan az legalapvetőbb ismereteket sem tudjuk átadni a jövő generációjának. Az elégtelen bérezés és az embertelen munkaterhelés miatt tömegek hagyják el a pályát, és választják inkább a teljes karrierváltást a nagy fokú gazdasági bizonytalanság ellenére is. Az elégtelen körülmények és a szegregáció következtében több tízezer gyerek oktatáshoz való joga sérül folyamatosan”.
A Pedagógusok Szakszervezetének nyílt levele a felelősöket is megnevezi: „A 12 éve regnáló kormány az oktatás módszeres lezüllesztése mellett, a sztrájkhoz való jogunkat is megvonta, amikor nemrégiben a sztrájktörvény módosításával lényegében ellehetetlenítette, hogy érdemi sztrájkot folytassunk. Így az elmúlt hónapokban Magyarországon több ezer oktatásban dolgozó munkavállaló választotta a polgári engedetlenséget tiltakozásának kifejezésére, amire az ország történelmében eddig még soha nem volt példa.
Arra kérjük az ENSZ illetékes tisztségviselőit és a Transforming Education Summit résztvevőit, ítéljék el a magyar kormány oktatással kapcsolatos felelőtlen intézkedéseit, és gyakoroljanak nyomást a döntéshozókra a pedagógusok bérrendezése és a megfelelő munkakörülmények megteremtése érdekében.”