Magyarországon nem cél, hogy az iskolákban jól működő könyvtárak legyenek
Ami az elmúlt 14 évben az oktatásban történt, abból már sejteni lehetett, hogy az iskolai könyvtárak nincsenek nagyon jól eleresztve. Hallani olyan rémtörténetet is, hogy van, ahol a könyvtárat már egyszerűen csak lomtárnak használják. Pedig igény még mindig lenne az iskolai könyvtárra, ahogy azt Adrienntől, a PSZ újonnan alakult könyvtárosok és könyvtárostanárok tagozatának egyik tagjától megtudtuk. Ám abban az országban, ahol a népbutítás rendszerszinten zajlik, nem cél, hogy információs központként működő, jól felszerelt iskolai könyvtárak működjenek.
Az iskolai könyvtárak az intézmény életének központi, a jövő szempontjából fontos, nélkülözhetetlen részei. A hátrányos helyzetű térségekben ezek nyújthatnának lehetőséget a hátrányok kompenzálására. Itt kaphatnának lehetőséget a diákok a könyvek, az olvasás megszeretésére, az információszerzés megtanulásához.
Minderről a neve elhallgatását kérő Adriennel, egy vidéki város általános iskolájának könyvtárosával beszélgettünk. Mint mondta, országos szinten kezdeményezték, hogy a Pedagógusok Szakszervezetének keretein belül alakuljon tagozat, amely képviseli a könyvtárosok és a könyvtárostanárok érdekeit. A tagozatot május 16-án hozták létre.
Persze az iskolai könyvtárosok országszerte sokkal többen lehetnek, mint egyelőre a tagozat tagjai, csak a státusztörvény miatt sokan még attól is félnek, hogy belépjenek a szakszervezetbe. Adrienn azonban bízik benne, hogy „meggyőző erővel” majd többeket is rá tudnak venni a csatlakozásra. A szakszervezeti tagozattól egyébként érdekképviseletet várnak, és egy olyan közösséget, ahol egymást és a szakmát is segíthetik.
Ahogy Adrienn mondja: „elszigetelődünk a könyvtárakban, pedig nagyon sok problémába ütközünk”. S hogy mik ezek a problémák?
Országszerte megfigyelhető, hogy egyre több iskolában csökken a könyvtárak szerepe az iskolai életben. A könyvtárostanárokra inkább szakos kollégaként, mint a könyvtárat szakszerűen működtető pedagógusként van szükség. Az is probléma, hogy a kortárs gyermekirodalom, de gyakran még a kötelező irodalom is hiányzik a könyvtárból. A magyarázat pedig igencsak lélekölő: nincs rá keret.
Pedig nagyon sok iskolában vannak még működő könyvtárak. Egy jól felszerelt könyvtárban nem csak nyomtatott irodalom, hanem elektronikus adatbázisok is elérhetők, amivel a tanulás terén olyan hátrányok is kompenzálhatók, mint a digitális eszközök hiánya, vagy a digitális írástudás hiányosságai. Egyáltalán, a tanulási módszerek csiszolhatók. Az iskolai könyvtár szerepe az, hogy beszerzi, őrzi, hozzáférhetővé teszi a tudást, az információt.
A státusztörvény bevezetésével elég visszás helyzet alakult ki a könyvtárostanárok és a nevelést-oktatást segítő besorolású (NOKS-ok) iskolai könyvtárosok között. Az elmúlt hónapokban előfordult olyan eset, hogy pedagógus végzettségű kollégát NOKS-os kategóriába soroltak át, ami felháborító. Fokozza az ellentéteket, hogy a nevelés-oktatást segítő (NOKS) kategóriába tartozó iskolai könyvtárosok annyit keresnek, mint egy technikai dolgozó, egy takarítónő, vagy egy rendszergazda az iskolában. A törvény szerint nem tarthatnak könyvtárhasználati órát sem a diákoknak; az pedig a jelenlegi pedagógushiány mellett megoldhatatlan, hogy a könyvtáros mellett ott legyen egy pedagógus is az ilyen foglalkozásokon. A NOKS besorolású iskolai könyvtárosok gyakorlatilag nem is kapnak óraszámokat az éves tanmenetből. Ellenben, bár a pedagógushiány miatt a törvény szerint egy NOKS-os besorolású személy – legyen akár könyvtáros is –, egyedül nem lehet a gyerekek között, mégis beküldik őket órára, ügyelni a szünetekben, mert nincs elég pedagógus. Igaz, nem szakszerűen helyettesített órát tartanak, hanem gyermekfelügyeletet látnak el. Csakhogy ezzel meg a gyerekek tanuláshoz való joga sérül.
Adrienn szerint a gyerekeknek nem csak lenne, hanem határozottan van is igényük az iskolai könyvtárra, mert az egy olyan közösségi hely, ahol nyugodtan olvashatnak, kikapcsolódhatnak. Adrienn szerint az iskolai könyvtáraknak épp az a szerepük, hogy semleges helyek tudnak lenni, és a diákok még információkat is tudnak szerezni. Pontosabban semleges helyek tudnának lenni, de van olyan iskola, ahol a könyvtár olyan helyen van, ami beázik, vagy épp az alagsorban, ahol a tisztaság is elég nagy probléma.
Könyvek ugyan még vannak az iskolai könyvtárakban, de a könyvtári állomány már elavult, rongált, s mint már szót ejtettünk róla, újak beszerzésére nincs pénz. Hogy ilyen esetben mit tud tenni a könyvtáros? Adrienn például – amikor tudomást szerzett arról, hogy az iskolája városában fiókkönyvtárakat számoltak fel, akkor – ment „guberálni” a könyvekből, kiszedte azokat, amiket alkalmasnak vélt az iskolai könyvtárba. De ezt mások, másutt nem nagyon tudják megtenni. Ők legfeljebb ajándékozásból juthatnak hozzá néhány darab új könyvhöz. Specifikus esetben, ha a kompetenciaméréseken nagyon alul teljesít egy iskola, kapnak könyveket is az államtól, csak az a kérdés – különösen a hátrányos helyzetű régiókban –, hogy nem túlságosan nagy ár-e ez néhány könyvért.
Amikor tönkremegy egy könyv, le kell selejtezni, viszont vannak olyan tankerületek, ahol még ezt sem engedik. Ott a könyvtárosok leszedik a sérült könyveket a polcokról, kivezetik a leltárkönyvből, és egy dobozban tárolják őket.
Adrienn beszámolt arról is, hogy a PSZ könyvtáros tagozatának első ülésén több ötlet is született, miképpen lehetne feldúsítani ilyen mostoha körülmények között a könyvtári állományt. Az egyik lehetőség az lenne, hogy a tankönyvpénzből megmaradt pénzt a Könyvtárellátó Nonprofit Kft.-vel (KELLO) közösen, a KELLO keretein belül a kötelező olvasmányokra költsék el.
Amúgy az iskolai könyvtárak nyitva tartása is kérdéses, mert ha a könyvtárosok órára vannak beosztva, akkor egyidejűleg nem tudnak a könyvtárban lenni. Az pedig, hogy mire használják az iskolák a könyvtáraikat, igencsak változó. Jó esetben klubhelyiségnek is, rosszabb esetben pedig tanteremnek vagy lomtárnak.
Persze vannak iskolák és olyan lelkes könyvtárosok, mint Adrienn, akik mindent megtesznek, hogy a könyvtár a gyerekek számára az olvasáshoz méltó hely legyen. Megtörtént, hogy amikor egy iskola pénzt kapott az önkormányzattól, és az ottani tantestület úgy döntött, abból a könyvtárat festik ki, a könyvtáros úgy döntött, maga is kiveszi a részét a festésből. Eközben azonban – sajnos – leesett a létráról, és emiatt táppénzre kellett mennie. Mivel pedig a könyvtár kifestése nem tartozott a munkaköri leírásába, nem kaphatott száz százalékos táppénzt, csak 75 százalékra volt jogosult.
Adrienn szerint „az a nagyon nagy baj, hogy mind el vagyunk szigetelve. De ki kell állnunk magunkért, és a szakszervezet erre ad lehetőséget. Ha nem alakítjuk meg a tagozatot, akkor úgy érzem, belenyugodnánk abba, ami van.” A PSZ új könyvtáros tagozata többek között azért alakult, hogy legyen, aki adott esetben kiáll az iskolai könyvtárosokért is.