Metrófelújítás: a 294 milliárdba nem fért bele a klíma és az új vonatirányító rendszer
Újra a teljes vonalon jár a 3-as metró, bár két megállót nem érint, ott zajlanak még a felújítási munkálatok.
Az M3-as metró Magyarország legnagyobb utasforgalmat lebonyolító kötöttpályás vonala, amelyen naponta 500-550 ezren utaznak.
A Népszava összefoglalója szerint fővárosi önkormányzat 2014-ben döntött a 3-as metró felújításáról. A befejezés eredeti céldátuma 2017 vége volt, de a projektnyitó rendezvényt is csak 2017 novemberében sikerült megtartani.
A metrófelújítás eredetileg nem is szerepelt az Integrált Közlekedési Operatív Programok uniós listáján. A módosítási kérelmet csak 2016 júliusában küldte ki a kormány, de előtte és utána is hosszas vita dúlt a bekerülési összegről és a projekt tartalmáról.
Az északi és a déli szakasz állomásait a Strabag újította fel 27-27 milliárdért, a középső megállókat a Swietelsky Építő Kft. 86,6 milliárd forintért. A felújítás során minden állomás és megálló új külsőt és belsőt kapott és megtörtént az akadálymentesítés is.
A korszerűsítés költsége közben a kezdeti 160 milliárd forintról 225 milliárdra nőtt. Ebből 172,7 milliárd forintot az Európai Unió fizet, a hazai társfinanszírozás összege 44,8, míg a fővárosi önkormányzat hozzájárulása 7,1 milliárd forint. Ebből sem futotta azonban mindenre. A kormány döntése nyomán a metrókocsik felújítását kiemelték az uniós finanszírozási körből – a főváros hitelből fizette ki az orosz Metrowagonmash céget –, így kiesett a vonatbiztosító és -irányító rendszer cseréje is. Erre máshonnan sem sikerült pénzt keríteni, így a felújított vonalon a klíma nélküli, meglehetősen rossz minőségben 69 milliárdért felújított orosz metrókocsikat egy nyolcvanas években beszerelt, most a BKV által részlegesen felújított vonatbefolyásolási rendszerrel vezérlik még vagy harminc évig.
A csúszás okairól a BKK úgy nyilatkozott a lapnak, hogy már a kezdet kezdetén baj volt, 2015-ben úgy számoltak, hogy az északi-déli részt egyidejűleg újítják fel, ezt el kellett vetni, mert a metró buszokkal való pótlását nem lehetett megoldani, nem volt elég jármű. Már ez 17 hónapos csúszást jelentett az elején.
A másik jelentős ok az akadálymentesítés volt. Az eredeti tervek ugyanis részleges akadálymentesítésről szóltak: 20 állomásból csak 12 esetében számoltak ezzel.
A felújítási munkálatok közben, különösen azok bontási fázisában nem várt, előre nem látható műszaki feladatok elvégzése vált szükségessé. Ezek közül az egyik legjelentősebb a terveken korábban nem jelzett helyeken is előforduló azbeszt tartalmú szigetelések, szerkezetek, amelyek szakszerű eltávolítása tovább hátráltatta a munkavégzést. Közben egy járványhelyzetre is reagálni kellett és az elhúzódó orosz-ukrán konfliktus is nehezítette az anyagszállítást.
Az eredeti tervek a sínállomány 50 százalékos cseréjét tartalmazták, azonban a felújítás kezdetén elvégzett, az egész pályát érintő vizsgálatok alapján a teljes vonalat érintő síncserére volt szükség.
Végezetül a BKK azt mondta: az M3 metrófelújítás befejezését májusra tervezik, amennyiben újabb, eddig nem ismert műszaki akadállyal nem találkoznak.