MSZP: kritikus a vasút és a HÉV pályahálózatának állapota

HírKlikk 2023. november 15. 10:49 2023. nov. 15. 10:49

Az MSZP elnökhelyettese, Varga László szerint nem olyan fényes a vasúti fejlesztések jövője, mint ahogy azt Lázár János, az illetékes miniszter állítja. 

Szerdán sajtótájékoztatót tartott az MSZP elnökhelyettese, Varga László, aki elmondta: az utóbbi félévben nagyon sok probléma volt a vasúti hálózattal. Balesetveszélyes szerelvény közlekedett, rengeteg késés volt, több vonalat is bezárt a kormány. „A magyar vasúthálózat kritikus állapotban van, ennek a tényét a kormány sem tagadta, bátortalanul, de felújításra is tettek ígéretet” – mondta a szocialista politikus. Idézte Lázár Jánost, aki azt ígérte, hogy a következő 10 évben a vasúti rendszert újjáépítik, és a járműállomány is megújul. Varga László szerint a múlt heti vasúti konferencián elhangzottak azonban árnyalják a miniszter által felvázolt fényes jövőképet: a pályahálózat felújítására megígért összeg a legkritikusabb gócpontok, a legproblémásabb lassújelek felszámolását teszi lehetővé, de érdemi, komoly fejlesztéseket nem. Ehhez ugyanis még több pénzre, több ezermilliárd forintra lenne szükség, és a miniszter által bemondott összeg csak a 10-15 évvel ezelőtti szolgáltatási színvonalat hozza vissza – hangzott el a szocialista politikus sajtótájékoztatóján. 

A járműbeszerzéssel kapcsolatban az MSZP elnökhelyettese hangsúlyozta, korábban meghiúsult 80 villamos-motorvonat beszerzésére irányuló keretmegállapodás, pedig ezek a járművek érdemi lépést jelentettek volna a szolgáltatás színvonalának emelésében. Ugyancsak meghiúsult a nyáron a 115 villanymozdony beszerzésére indított közbeszerzés, egy évvel ezelőtt pedig 50 új, kettős üzemű, felsővezetékes és akkumulátoros motorvonat beszerzését vonták vissza. Varga László összefoglalója szerint az elmúlt két évben összesen 130 motorvonat és 115 villanymozdony beszerzésétől lépett vissza a kormány. „Tulajdonképpen mennyire hihetők ezek az újabb ígéretek annak fényében, hogy az elmúlt két évben gyakorlatilag minden ilyen irányú beszerzéstől visszalépett az állam?” – tette fel a kérdést az MSZP elnökhelyettese. 

A HÉV-vel kapcsolatban a szocialista politikus elmondta: nem képez egységes hálózatot, és nem kapcsolódik a vasúti infrastruktúrához sem, ugyanakkor ennek a fejlesztését is megígérte Lázár János. „Ennek akkor volna értelme, ha integrálni lehetne más hálózatokba a HÉV-et, ezáltal jobban átjárható infrastruktúrát létrehozni” – mondta Varga László, aki időutazáshoz hasonlította a HÉV-en való utakat, hiszen a szerelvények a hatvanas és a hetvenes évektől közlekednek Budapesten. „Emberöltő óta nem történt érdemben semmi” – mondta az MSZP-s politikus a HÉV felújításával kapcsolatban. Szerinte nemcsak a vasút kapcsán tett nagyszabású ígéretek kérdőjelezhetők meg, hanem a HÉV-vel kapcsolatosak is.  

Varga László a sajtótájékoztatóján nagyarányú forrásbevonást sürgetett a MÁV és a HÉV felújításához, az MSZP elnökhelyettese arra szólította fel az illetékes minisztériumot és minisztert, hogy vegyék figyelembe a szakértők javaslatait, és tegyenek végre érdemi lépéseket az ügyben; a kormányt pedig arra, hogy ne a reptérvásárlásra fókuszáljon, hanem a vasútfejlesztésre.



Hírklikk

Támogasd a munkánkat, hogy egyre több tényfeltáró anyaggal, izgalmas riportokkal tartsunk ellent a kormányzati propagandának.

Támogatom
Támogatom