Négy év huza-vona után kezdődhet a 3-as metró pere
Három év után átvette a periratokat a Metrowagonmash, a 3-as metróvonalon közlekedő szerelvények orosz gyártója, felújítója, így érdemben megindult az a per, amelyet még 2019 februárjában indított a BKV. A fővárosi közlekedési cég a szovjet gyártmányú metrókocsik korszerűsítéssel egybekötött felújítására 219,2 millió euróért – akkori áron mintegy 69 milliárd forintért – vállalkozó Metrowagonmash-t (MWM) perelte be, ám az eljárás eddig érdemben nem kezdődött el.
A BKV 14 milliárd forintot követel a cégtől, mert a szállítói szerződés egyik kikötése szerint a kötbérek közül csak az egyiket, a hibás teljesítés vagy késedelem miattit kérheti, de ezen felül járműállási kárátalány is jár.
Késedelmi kötbér címén a szerződéses összeg maximum tíz százalékát kell megfizetnie az orosz cégnek, míg a kárátalány összege napi 23 ezer euró járművenként, ha a szerelvény javítása két napnál tovább tart. Az orosz fél a per előtti egyeztetéseken semmit nem ismert el, a késedelmet és a hibás teljesítést sem. A háború kitörése után leállt a metrószerelvények alkatrészellátása, a BKV a korábban a garancia keretében leszállított legfeljebb fél évre elegendő készletet használta.
Tárgyalás azonban még nincs kitűzve – közölte most a BKV a Népszava ismételt kérdéseire.
Bár a BKV Népszavának küldött válaszából kiderült, hogy „a hármas metró esetén az Oroszországgal szembeni uniós szankciók keretében hozott korlátozó intézkedésekről szóló uniós rendelet előírásai okoztak kérdéseket”, lévén a metrókocsik egyes berendezései, alkatrészei, szoftverei orosz eredetűek, amelyek szankciós rendelet hatálya alá esnek a fővárosi kormányhivatal egy határozatban felmentést adott az uniós rendelet alól. Ennek értelmében a 2022. október 7. előtt megkötött szerződések esetében 2023. január 8-ig lehetőség volt a teljesítésre, azóta viszont megint nem érkezett alkatrész.
Az orosz cég lépése nem előzmény nélküli. A háború kitörése után leállt a metrószerelvények alkatrészellátása, a BKV a korábban a garancia keretében leszállított, legfeljebb fél évre elegendő készletet használta és lázasan kereste a megoldást, amelyet végül Budapest Fővárosi Kormányhivatala szállított. A fideszes Sára Botond vezette hivatal ugyanis – minden bizonnyal kormányzati jóváhagyással – egy határozattal egyszerűen felülírta az ukrajnai orosz agresszió miatt hozott uniós szankciós rendeletet.
Időközben a tagállamok elfogadták az Oroszország elleni 11. szankciós csomagot, amelyhez a magyar kormány is hozzájárult ugyan, de sikerült egy újabb felmentést kiharcolniuk. Méghozzá éppen a 3-as metró orosz szerelvényeinek karbantartását végző Metrovagonmash számára, pontosabban annak, hogy az orosz vállalat továbbra is nagy értékű eszközöket exportálhasson Magyarországra és folytathassa az M3-as vonal szerelvényeinek karbantartását.
Mindez egybevág azzal, hogy a metrókocsik ügyét kezdetektől magasabb szinten kezelték.
A Metrowagonmash európai piacon korszerűtlennek számító járművei amúgy labdába sem rúghattak volna, ha a közbeszerzést új szerelvényekre írják ki, de ezt a kormány megtiltotta a Tarlós István vezette fővárosnak.
Ehhez képest az MWM nem a kiküldött szerelvényeket újította fel, hanem gyakorlatilag újakat szállított 18 olyan sorozathibával, amely örökös piacot biztosít az orosz cégnek.