Összefésülik Karácsony Gergely és Vitézy Dávid parkolási javaslatait
Összefésülik a Fővárosi Közgyűlés szerdai ülésére Karácsony Gergely főpolgármester és Vitézy Dávid (Podmaniczky Mozgalom), a klímavédelmi, közlekedési és városfejlesztési bizottság elnöke parkolási rendszert megreformáló javaslatait.
A közgyűlés illetékes bizottsága hétfői ülésén tárgyalta a két javaslatot, amelyet az előterjesztők is „egyként" kezelnek – hangzott el. A bizottság nyolc igen szavazattal, két nem ellenében fogadta el és javasolta megtárgyalásra a közgyűlésnek az előterjesztéseket.
Vitézy Dávid a csaknem kétórás vita során elhangzottak alapján kiemelt, főpolgármesteri módosító készül arról a javaslatáról, hogy ne legyen érvényes egész éjszaka a P+R kedvezményes bérlet.
Elmondta azt is: egyetért Gulyás Gergely Kristóf (Fidesz-KDNP) felvetésével, amiért fenn kell tartani a készpénzes fizetési lehetőségeket. Rámutatott: az előterjesztésben ezért felveti a parkolójegyek vásárlási lehetőségét egyes kiskereskedelmi bolthálózatokban.
Vitézy Dávid fontos felvetésnek nevezte a Kutyapárt részéről a zónahatárok vizsgálatát, továbbá a Levegő Munkacsoport és a Tisza Párt javaslatát a parkolási díj inflációkövető emeléséről és a rendszer 2026 előtti bevezetéséről.
Walter Katalin, a BKK Zrt. vezérigazgatója az ülésen januárban elmondta, mivel a parkolóautomaták helyett a BudapestGO applikációban szeretnék kezelni a parkolást, „egy élő rendszerbe kell fejleszteni a nulláról a funkciót", amit szerinte teszteléssel együtt 2026. 1-ig sem lehet elvégezni.
Vitézy Dávid és Kiss Ambrus, a Főpolgármesteri Hivatal főigazgatója a bizottsági ülésen arról szóltak, nincs igazán ellenérzés a kerület részéről a parkolóautomaták megszüntetése miatt. Azok üzemeltetése, javítása, a parkolóellenőrök alkalmazása évente mintegy hatmilliárd forintot visz el.
Walter Katalin közölte, a 314 automata 25 százaléka már most is készpénzmentes, azok meghibásodási rátája olcsóbb; és az összes tranzakció 85 százaléka bankkártyával zajlik.
Az ülésen a bizottsági tagok szavaztak arról, hogy 2025-ben a BKV és a BKK Zrt. számára egy közös, 30 milliárd forintos folyószámla-hitelkeretet kezeli tulajdonosi biztosítékként.
Ugyancsak nyolc igen szavazattal, két tartózkodás mellett találták a közgyűlés számára megtárgyalásra alkalmasnak a Vitézy Dávid által javasolt gyalogos-közlekedési stratégiát is.
A Podmaniczky Mozgalom frakcióvezetője szerint a budapesti gyalogos-közlekedés „egy elhanyagolt mostohagyerek" és nem csak a belvárosban. Ő 50 millió forintot javasol a 2025-ös költségvetés terhére a járdahálózat felmérésére. Kiss Ambrus válaszában elmondta, nem akarja megelőlegezni a jövő évi költségvetés vitáját, ezért erre lesz egy főpolgármesteri módosító indítvány szerdán.
Bodor Ádám, a BKK mobilitásfejlesztési igazgatója elmondta, 50 millió forint a járdahálózat teljes akadálymentességi felmérésére nem lesz elég.