Pelenkacsere "E"- kategóriás ápolóval
|
2017. július 29. 18:37
2017. júl. 29. 18:37
Az "E" kategória olyan tudásanyagot tartalmaz, amely egy hierarchikus rendszer meglétét feltételezi. Az "E" kategóriás ápoló, magasan képzett, felméri, megtervezi, koordinálja, irányítja, felügyeli az alapápolási feladatokat, kiadja vagy Ő maga elvégzi a szakfeladatokat. Részt vesz a viziteken, megszervezi, összehangolja a vizsgálatokat és vezeti a betegdokumentációt .
Ehhez szükség lenne olyan alacsonyabb kategóriás ápolókra, segédápolókra, akik végrehajtják a kiadott ápolási feladatokat, vagyis etetnek, pelenkáznak, mobilizálnak. De az igazság az, hogy az intézmények nagy részében az ápolónő a MINDENES, akire a takarítónői feladatoktól kezdve, az orvosi kompetenciáig minden rá van hárítva.
Ehhez a fajta hierarchikus rendszerhez sem a személyi, sem az eszközi feltételek nem adottak! Nincs kit irányítani, nincs kinek átadni a felhalmozódott feladatokat, mert csak az a néhány ápoló van, aki be van osztva az adott műszakba és még őket sem hagyják békén.
Akik már jártak külföldön kórházban, láthatták hogyan működik ahol valóban működik a hierarchikus rendszer, ahol van értelme többet tanulni, mert nemcsak a kategória és megnevezés, hanem az elvégzendő feladatok minősége is változik a fizetéssel együtt.
Kora reggel, hajnalban megjelennek a "kék ruhás" ápolók, akik lefürdetik,megfésülik, rendbe teszik a betegeket. Utána később jönnek a rózsaszín ruhások, akik injekcióznak, vizitelnek, vizsgálatokat intéznek, dokumentálnak. A betegek megetetése, kiültetése ismét a kék ruhás ápolók feladata.
A pelenkacsere és egyéb váratlan események ugyancsak nem az irányító ápolót terhelik. Ő csak kiadja a feladatot. Természetesen mindkét kategória ápolói megfelelően vannak bérezve. De a hazai kórházakban jó ha lassan találunk bármilyen ruhás nővéreket, mert itt az Ő feladatuk minden.
Részlet egy 31 éve, fekvőbeteg osztályon dolgozó ápolónő leveléből:
"3 éves eü. szakképző iskola elvégzése után, 1986-ban kezdtem el dolgozni. 17 évesen 2.990 Ft volt a kezdő alapbérem, ekkor az átlagbér Magyarországon 6.435 Ft volt (vagyis a kezdő bérem 215 %-a) További 1 év felnőtt szakápolói képzés és 31 év munka után ma 2017. Júliusában, 48 évesen a" nagy" béremelés után nettó: 129.900 Ft volt a fizetésem. Amikor az átlagbér: 285. 800 Ft, vagyis a jelenlegi bérem 221,5 %-a!
Azt mondják, ahhoz hogy az egészségügy oltárán 31 év alatt meghozott áldozataimat, a gyermekeimtől elvett karácsonyok szent estéit a Húsvétokat, az elmaradt családi programokat, a megálmodott, de soha meg nem valósult nyaralásokat, a lázas betegen is ledolgozott műszakokat, a napi több mázsa emelgetéstől szerzett gerincsérveket, a napi fertőző veszélyforrásokat (rüh, tetvek,TBC. AIDS,MRSA, stb ) a fizikai és mentális összeomlást, a váltó és éjszakai műszakok okozta túlterhelést, a zavart betegektől elszenvedett gyomorba és hasba rúgásokat, a bántásokat, a mocskolódásokat csak akkor tudják anyagilag a szakmai minimálbérnél többért elismerni, ha a 12 órás műszakokban átélt stressz és egyéb másodállások mellett, a maradék szabadidőmben, alvás és pihenés helyett, a saját pénzemen még 3 évig iskolapadba ülök.
Ha bizonyítvánnyal igazolom, hogy képes vagyok koordináta rendszerben ábrázolni a szögfüggvényeket, megoldom a másodfokú egyenletrendszereket, ki tudom elemezni, hogy mire gondolt bármelyik költő a műve megírásakor és fejből tudom a történelmi évszámokat, valamint idegen nyelvből is vizsgát teszek, akkor már 20 ezer Ft- al többet tudnak fizetni ugyanazért a munkáért, amit 31 éve végzek!
Ha még további plusz 1 v 2 évet járok HID képzésre, akkor már OKJ-s bizonyítványt kapok és E kategóriás ápolóként végezhetem pontosan ugyanazt a munkát amit eddig. Senki ne értse félre, nem maga a tanulás a probléma. Csak akkor kérjenek tőlem további idő, pénz, és energia ráfordítást, ha annak kézzel fogható, racionális gyakorlati értelme van.
Az nem indok, hogy "mert akkor több lesz a nyugdíjam".....ugyanis az egy jövőbeli, talán soha nem érvényesülő opció, amivel már csak azért sem korrekt érvelni, mert még az eddigi 31 év alatt befektetett időmet, energiámat, tudásomat és tapasztalatomat sem sikerült normálisan megfizetni. Megkérdeztem illetékes helyen, mondják meg egészen pontosan mi az az ismeretanyag, amit most nem tudok és szükséges a 31 éve végzett munkámhoz!?
Miért kell + 4 évet tanulnom még ahhoz, hogy ugyanebben a mókuskerékben őrlődjek tovább amiben 31 éve rovom a köröket. Akik elvégezték az "E" kategóriás képzést, mind pontosan ugyanazt a munkát végzik, mint előtte végezték.....akkor meg mi indokolja? Évszámok, rendeletek, törvényi hivatkozások volt rá a válasz.
Ezért nincs más választásom úgy döntöttem, nyelvvizsgát teszek és majd ott hasznosítom a tapasztalatomat ahol megfizetik!"
De akkor oda teszem a kérdőjelet.....Önök külföldnek képzik a magyar ápolónőket? Miért? Talán itthon nincs rájuk szükség? Tudják, hogy az eü.szakközépiskolákban mivel "toborozzák" a frissen végzett lánykákat?
Gyertek......ezzel a végzettséggel külföldön NAGYON JÓL LEHET KERESNI !!!!
Még meg sem szárad a tinta az OKJ bizonyítványukon, a fejvadász munkaerő közvetítő cégek már az iskolapadból viszik is ki őket! A 3 éves szakiskolai képzés az egyik legjobb, legstabilabb, VALÓDI tudást adó képzés VOLT.....és ők mind, ténylegesen ápolók lettek annak idején míg szét nem verték a nővéroktatást.
Kár hogy Magyarországon a szakértelem és a tapasztalat nem érték az egészségügyben.
Ehhez a fajta hierarchikus rendszerhez sem a személyi, sem az eszközi feltételek nem adottak! Nincs kit irányítani, nincs kinek átadni a felhalmozódott feladatokat, mert csak az a néhány ápoló van, aki be van osztva az adott műszakba és még őket sem hagyják békén.
Akik már jártak külföldön kórházban, láthatták hogyan működik ahol valóban működik a hierarchikus rendszer, ahol van értelme többet tanulni, mert nemcsak a kategória és megnevezés, hanem az elvégzendő feladatok minősége is változik a fizetéssel együtt.
Kora reggel, hajnalban megjelennek a "kék ruhás" ápolók, akik lefürdetik,megfésülik, rendbe teszik a betegeket. Utána később jönnek a rózsaszín ruhások, akik injekcióznak, vizitelnek, vizsgálatokat intéznek, dokumentálnak. A betegek megetetése, kiültetése ismét a kék ruhás ápolók feladata.
A pelenkacsere és egyéb váratlan események ugyancsak nem az irányító ápolót terhelik. Ő csak kiadja a feladatot. Természetesen mindkét kategória ápolói megfelelően vannak bérezve. De a hazai kórházakban jó ha lassan találunk bármilyen ruhás nővéreket, mert itt az Ő feladatuk minden.
Részlet egy 31 éve, fekvőbeteg osztályon dolgozó ápolónő leveléből:
"3 éves eü. szakképző iskola elvégzése után, 1986-ban kezdtem el dolgozni. 17 évesen 2.990 Ft volt a kezdő alapbérem, ekkor az átlagbér Magyarországon 6.435 Ft volt (vagyis a kezdő bérem 215 %-a) További 1 év felnőtt szakápolói képzés és 31 év munka után ma 2017. Júliusában, 48 évesen a" nagy" béremelés után nettó: 129.900 Ft volt a fizetésem. Amikor az átlagbér: 285. 800 Ft, vagyis a jelenlegi bérem 221,5 %-a!
Azt mondják, ahhoz hogy az egészségügy oltárán 31 év alatt meghozott áldozataimat, a gyermekeimtől elvett karácsonyok szent estéit a Húsvétokat, az elmaradt családi programokat, a megálmodott, de soha meg nem valósult nyaralásokat, a lázas betegen is ledolgozott műszakokat, a napi több mázsa emelgetéstől szerzett gerincsérveket, a napi fertőző veszélyforrásokat (rüh, tetvek,TBC. AIDS,MRSA, stb ) a fizikai és mentális összeomlást, a váltó és éjszakai műszakok okozta túlterhelést, a zavart betegektől elszenvedett gyomorba és hasba rúgásokat, a bántásokat, a mocskolódásokat csak akkor tudják anyagilag a szakmai minimálbérnél többért elismerni, ha a 12 órás műszakokban átélt stressz és egyéb másodállások mellett, a maradék szabadidőmben, alvás és pihenés helyett, a saját pénzemen még 3 évig iskolapadba ülök.
Ha bizonyítvánnyal igazolom, hogy képes vagyok koordináta rendszerben ábrázolni a szögfüggvényeket, megoldom a másodfokú egyenletrendszereket, ki tudom elemezni, hogy mire gondolt bármelyik költő a műve megírásakor és fejből tudom a történelmi évszámokat, valamint idegen nyelvből is vizsgát teszek, akkor már 20 ezer Ft- al többet tudnak fizetni ugyanazért a munkáért, amit 31 éve végzek!
Ha még további plusz 1 v 2 évet járok HID képzésre, akkor már OKJ-s bizonyítványt kapok és E kategóriás ápolóként végezhetem pontosan ugyanazt a munkát amit eddig. Senki ne értse félre, nem maga a tanulás a probléma. Csak akkor kérjenek tőlem további idő, pénz, és energia ráfordítást, ha annak kézzel fogható, racionális gyakorlati értelme van.
Az nem indok, hogy "mert akkor több lesz a nyugdíjam".....ugyanis az egy jövőbeli, talán soha nem érvényesülő opció, amivel már csak azért sem korrekt érvelni, mert még az eddigi 31 év alatt befektetett időmet, energiámat, tudásomat és tapasztalatomat sem sikerült normálisan megfizetni. Megkérdeztem illetékes helyen, mondják meg egészen pontosan mi az az ismeretanyag, amit most nem tudok és szükséges a 31 éve végzett munkámhoz!?
Miért kell + 4 évet tanulnom még ahhoz, hogy ugyanebben a mókuskerékben őrlődjek tovább amiben 31 éve rovom a köröket. Akik elvégezték az "E" kategóriás képzést, mind pontosan ugyanazt a munkát végzik, mint előtte végezték.....akkor meg mi indokolja? Évszámok, rendeletek, törvényi hivatkozások volt rá a válasz.
Ezért nincs más választásom úgy döntöttem, nyelvvizsgát teszek és majd ott hasznosítom a tapasztalatomat ahol megfizetik!"
De akkor oda teszem a kérdőjelet.....Önök külföldnek képzik a magyar ápolónőket? Miért? Talán itthon nincs rájuk szükség? Tudják, hogy az eü.szakközépiskolákban mivel "toborozzák" a frissen végzett lánykákat?
Gyertek......ezzel a végzettséggel külföldön NAGYON JÓL LEHET KERESNI !!!!
Még meg sem szárad a tinta az OKJ bizonyítványukon, a fejvadász munkaerő közvetítő cégek már az iskolapadból viszik is ki őket! A 3 éves szakiskolai képzés az egyik legjobb, legstabilabb, VALÓDI tudást adó képzés VOLT.....és ők mind, ténylegesen ápolók lettek annak idején míg szét nem verték a nővéroktatást.
Kár hogy Magyarországon a szakértelem és a tapasztalat nem érték az egészségügyben.