Pilz Olivér: a társadalmat szembesíteni kell azzal, hogy mi folyik az oktatásban

Millei Ilona 2024. január 9. 07:20 2024. jan. 9. 07:20

A Tanítanék Mozgalom a honlapján szembesítette a Belügyminisztériumot a pedagógusok béremelésével, illetve béreltérítéssel kapcsolatos hazugságaival. Pilz Olivér, a Tanítanék társalapítója szerint azonban nem is annyira a BM-et, mint inkább a kollégákat és a társadalmat kell szembesíteni azzal, mennyire zűrzavaros kommunikáció folyik hosszú ideje ez ügyben, és megint nem teljesen átgondolt döntési mechanizmus alapján történnek a dolgok.

A pedagógus szakszervezetek mellett a Tanítanék Mozgalom is szembesítette a honlapján a Belügyminisztériumot azzal, hogy hazudott a pedagógus béremeléssel kapcsolatos legújabb információról, miszerint „2025-től az eddig is kétesen fogadott értékelési rendszerrel lehetséges a beígért 538 ezer forintos bruttó alsó határnál is kevesebbet fizetni. Ez azt jelenti, hogy a 32 százalékos béremelés, a teljesen szakmaiatlan pontrendszer alapján, több pedagógusnak válna semmissé. A 32 százalékos béremelés tehát nem egy engedményre, hanem egy újabb megvezetésre hívja fel a figyelmet.” Mi volt a céljuk azzal, hogy ezt megjelenítették a honlapjukon? 

Az, hogy tisztában legyen vele egyrészt a társadalom, másrészt a kollégák, hogy itt megint egy zűrzavaros kommunikáció folyik, és megint nem teljesen átgondolt döntési mechanizmus alapján történik minden.  

Mióta is folyik így?

Már nagyon régen. Ez pedig csak arra jó, hogy igen sokan újra azt mondják, a tanárok már megint béremelést kaptak. Pedig nem is tudom, mikor kaptak utoljára. A kommunikáció pedig megint afelé fog elcsúszni, hogy a pedagógusok miért nem fogják be már a szájukat, mikor állandóan béremelést kapnak. Holott azt már ezerszer tisztáztuk, hogy maga a béremelés csak a nulladik pont lehetne. Az oktatás minőségének javítása igazából csak nagyon áttételes módon van kapcsolatban a béremeléssel. 

Ez ügyben a Tanítanék Mozgalom a bérkérdés mellett milyen célokat fogalmaz meg?

A céljaink 2016 óta nem változtak: a diákok és a tanárok leterheltségének csökkentése, magának a tananyag összetételének és szemléletének megváltoztatása, a decentralizáció, amire nagy szükség lenne, kezdve a tankönyvek és a pedagógiai módszerek szabad választásával. Talán ezek a legfontosabbak, de ezeken túl is sorolhatnék még jó néhányat. 

Ön szerint elérhetők a célok azzal, hogy rámutatnak a Belügyminisztérium hazugságaira? 

Ha nem így gondolnánk, akkor már rég feladtuk volna. Nem is annyira a Belügyminisztériumot kell az igazsággal szembesíteni, hanem a társadalmat. Arról azért már nagyon régen letettünk, hogy ezzel a kormánnyal közös nevezőre lehetne jutni. Itt a társadalmat kell szembesíteni sok mindennel.

Lesz is mivel, hiszen Orbán Balázs, a miniszterelnök politikai igazgatója megmondta, hogy konzervatív oktatáspolitikai fordulatra van szükség…

Nem tudom, hogy bármilyen irányultságot szabad-e az iskolában bevezetni. Arról volt szó, hogy az oktatás politikamentes. Egyébként Orbán Balázs a Facebook-bejegyzésében – amiből ön is idézett – végtelenül zagyva dolgokat beszélt. Nem tudom, miért kell olyan dologról beszélnie, amihez nem ért.

Ő a nevelésügyi kormánybizottság tagja…

Igen. De látjuk, hogy az egész kormánybizottság olyanokból áll, akiknek lényegében semmi közük az oktatáshoz. Orbán Balázs mellett tagja Orbán Viktor, miniszterelnök, Pintér Sándor, belügyminiszter, Csák János, kultúráért és innovációért felelős miniszter és Gulyás Gergely, Miniszterelnökséget vezető miniszter. Külön-külön se tudtak semmit tenni az oktatásért. Legalább is az egyik oldalról úgy tűnt, hogy nem voltak képesek rá, másik oldalról, hogy nem is akartak. Miért is tudnának együtt bármit is tenni érte ugyanezen személyek?