Puskás Aréna: értünk kevés a parkolóhely, nem ellenünk

Föld S. Péter 2019. november 14. 11:14 2019. nov. 14. 11:14

Sokan nehezményezték, hogy a pénteken felavatandó, 68 ezer befogadására képes Puskás Arénához mindössze 500 parkoló épült. Ezen sokak között nincs ott Vitézy Dávid, a Városi és Elővárosi közlekedési Egyesület (VEKE) alapítója, a BKK korábbi igazgatója. Szerinte, kifejezetten előnyös, hogy kevés a parkolóhely a stadion körül.

Vitézy Dávid a Facebook-oldalán írt arról, hogy a szurkolók szerint a 68 ezer főt befogadni képes stadionhoz túlságosan kevés 500 parkolóhely. „A Puskás Ferenc Aréna mellett ott az M2-es metró, amit - ahogy a korábbi Népstadion nagyrendezvényei idején is csináltuk - nyilván sűríteni kell több tízezres látogatószámú események idején. Ne felejtsük: még ha teltház is van, az M2-es metró és az 1-es villamos, illetve a több kaputól gyalogtávon belül elérhető M4-es metró és a Thököly úti buszok legfeljebb háromnegyed óra alatt képesek elszállítani 68 ezer embert. Több ezer autónak kijutni egy parkolóból sokkal tovább tartana, és nem is lenne hol kijutniuk, hisz a stadion körüli utakat a tömegek mozgása miatt lezárják, ahogy ez a Népstadion működése idején is a gyakorlat volt".

Vagyis, nem arról van szó, amire józan ésszel mindenki gondolna. Hogy a tervezők elfeledkeztek arról, vagy nem tartották fontosnak, hogy elegendő parkolóhely várja a stadionba érkezőket. Akik nemcsak most az Uruguay elleni mérkőzésre kíváncsiak, de várhatóan egy-egy koncertre is tömegével kilátogatnak. Vitézy szerint, aki egyébként szakmai körökben jó közlekedési szakembernek számít, ez nem gond, mert az embereket a tömegközlekedés irányába fordítja.

Nevelésről van szó tehát, és nem a szakmaiság hiányáról. Mert gyalogolni jó, biciklizni trendi, a tömegközlekedés hasznos, az autózás viszont káros a környezetre és az egészségre. Környezeti és egészségvédelmi tudatosság van tehát abban, hogy kevés a parkolóhely.

Megjegyzendő, hogy az élet más területén mér van példa a nép nevelésére. Ilyen például az egészségügy, ahol az úgynevezett ingyenes ellátás terén vannak bizonyos problémák – hosszú várólisták, lehetetlen körülmények. Viszont lehet fizetni is a gyógyulásért, és akkor kifejezetten flottul megy minden. Nehéz nem észrevenni, hogy itt is a kormány nevelő szándéka érhető tetten: arra kívánják felhívni a figyelmünket, hogy az egészség érték, és ami érték, annak ára van, aminek pedig ára van, azért fizetni kell.

Hasonló a helyzet az oktatás területén is. Nyílt titok, hogy a gazdasági és a politikai elit olyan iskolákba járatja a gyermekeit, amelyeket hivatalos nyilatkozataikban, liberális szellemük miatt, bírálnak és ócsárolnak. Ez látszólag egy kettősség, vannak, akiknek a szemében képmutatás, ám valójában itt is arról van szó, hogy a minőséget meg kell fizetni.

Ne ócsároljuk tehát a 150 milliárdért épített Puskás Arénát, amiért mindössze 500 parkolót sikerült köré álmodni. Értünk lesz tumultus és anyázás, nem ellenünk.