Szatmári Andrea: csak félmegoldás a kilakoltatási moratórium

Németh-Kállai Szilvia 2024. november 21. 06:45 2024. nov. 21. 06:45

Nyáron sem jó utcára kerülni és bár a kilakoltatási moratórium alatt a téli hidegben van mintegy hat hónap, amikor megnyugodhatnak az érintettek, a gondjaik valószínűleg nem oldódnak meg. Tehát nem ez a jó megoldás. Így vélekedik dr. Szatmári Andrea az Utcajogász önkéntes jogásza a néhány napja elkezdődött kilakoltatási moratóriumról.

November 15-én kezdődött az április végéig tartó kilakoltatási moratórium. Ez alatt az idő alatt, a téli hidegben nem kerülhetnek utcára az emberek. Az Utcajogász civil szervezet továbbra is úgy látja, hogy a moratórium intézménye nem oldja meg a lakhatási válság egyre szélesedő problémáját.

„A kilakoltatási moratórium csak néhány hónapig tart. Azoknak, akiknek hosszú évek alatt felgyűlt problémái, adósságai vannak, ez alatt a nagyjából fél év alatt nem valószínű, hogy megoldódnak a dolgaik, és a családok összeszedik magukat. Emellett nyáron sem jó utcára kerülni, tehát nem ez a jó megoldás” – mondta a Hírklikknek dr. Szatmári Andrea, az Utcajogász egyik önkéntes jogásza.

A civil szervezet ingyenes jogsegélyének esetszáma a tavalyi évben a gazdasági válság következtében radikálisan megemelkedett. 2024-ben arra számítottak a szervezet jogászai, hogy a hajléktalanok és lakhatási válságban lévők közül kevesebben fordulnak hozzájuk, de a számuk nem csökkent jelentősen. Az idén januártól október végéig 472 ügyfél kereste fel a Blaha Lujza téri személyes ügyfélfogadást, és 400 ember fordult a szervezethez e-mailben. 

Nagyon sok minden miatt lehet abba a helyzetbe kerülni, amikor már a végrehajtó kopogtat. De jellemzően akkor érkeznek hozzájuk az ügyfeleik, amikor már kitűzték a végrehajtás időpontját. Így már nem lehet mit tenni például azzal a hibás szerződéssel, amire hivatkozik a végrehajtást kérő, vagy nem lehet élni a jogorvoslati lehetőségekkel, amelyek a végrehajtást megelőző eljárásnál rendelkezésre álltak volna, és kiderülhetett volna, hogy például nem is jogszerű a kilakoltatás. De a korábbi jogerős döntések ellen már nincs mit tenni, nem lehet azokat megtámadni. „Ez nem azt jelenti, hogyha korábban érkeznek hozzánk, akkor biztosan megoldható minden eset, de ha már a kilakoltatásnál tartunk, mást nem lehet tenni, mint valameddig elhalasztatni azt felfüggesztési kérelemmel, amelynek sikere a méltányolható körülményektől függ” – magyarázta Szatmári Andrea.

Vannak, akik nem tartanak meg semmilyen ügyiratot, és vannak, akik nem veszik át, amit hoz a postás. De azt tudni kell, hogy a második kézbesítési kísérlet után már úgy tekinti a jog, hogy a címzett átvette. Az ilyen esetekben még nehezebb segíteni. Azok, akik szépen összegyűjtötték az összes iratot, sokszor nem figyeltek arra, hogy a dokumentumok határidőket tartalmaztak. Ha azok lejártak, szintén nem lehet jogorvoslatot kérni. Az érkező hivatalos iratokat tehát mindenképp át kell venni, el kell olvasni, és ha az értelmezésben segítségre van szükség, akkor érdemes például az Utcajogász Egyesülethez fordulni, lehetőleg még a levélben foglalt határidők lejárata előtt – tette hozzá a jogász.

A kilakoltatási moratórium intézménye 2003 óta létezik Magyarországon. Ebben az időszakban csak halasztják a kilakoltatásokat, de tavasszal véghez viszik. „Ez a szám évente 2-3 ezer körül alakul, a Covid idején volt egy kis időbeli eltolódás. Azt is tudni kell, hogy amit látni lehet a végrehajtói kar statisztikáiban, az csak a jogszerűen kilakoltatottak számát mutatja. Szerintem akár tízszer ennyien is lehetnek olyanok, akiket a főbérlő egyszerűen önbíráskodás útján távolít el a lakásból. Ezek az esetek nem jutnak el a jogi fórumokra. Nagyon sok olyan történettel találkozunk, amikor a főbérlő egyszerűen kizárja a bérlőket a lakásból, lecseréli a zárat, lekapcsolja a közműveket és ezzel kényszeríti őket a kiköltözésre. Persze sokan vannak azok is, akik önként elhagyják a lakásokat, ha felszólították erre őket” – fejtette ki Szatmári Andrea. 

A jogász szerint lakhatási szegénységben élő, adóssággal küzdő emberek problémáit általában nem oldja meg a kilakoltatási moratórium által kapott pár hónapnyi haladék. Bár az önkényes lakásfoglalókat ebben az időszakban is utcára lehet tenni. Ez a szám évente csak pár tucat, ami azt jelenti, hogy elenyésző a többihez képest. A tavalyi évben összesen 2305 lakáskiürítés történt, az idei év első felében 737, mégpedig két hónap alatt, a moratóriumi időszak után. Bárki kilakoltatható, az is, aki tartós beteg és ápolásra szorul, de a kisgyermekes családok is. Mivel az elhelyezés a legtöbb esetben nincs megoldva, a kilakoltatás a gyermekes családok szétesését, a gyerekek állami gondozásba vételét jelenti.

Az Utcajogász egy korábbi közleményében felhívta a figyelmet arra, hogy a lakhatás problémájának megoldása állami feladat, amelynek legfontosabb jogi lépései a következők lennének:   

  • Magyarország ratifikálja a Módosított Európai Szociális Charta azon cikkét, amely kimondja, hogy elő kell segíteni a megfelelő színvonalú lakáshoz való hozzájutást; meg kell előzni és fokozatosan csökkenteni kell a hajléktalanságot; valamint elérhetővé kell tenni a lakások árát azok számára, akik nem rendelkeznek megfelelő erőforrásokkal.
  • Alkotmányos szinten rögzíteni kell, hogy mindenkit megillet az emberhez méltó lakhatáshoz való jog.
  • Mivel a lakhatásra alkalmas férőhelyek száma korlátozott, olyan állami lakáspolitikára van szükség, amely biztosítja az emberhez méltó lakhatást és szabályozza a lakásbérleti piacot. 
  • Hatályon kívül kell helyezni az Alaptörvény azon cikkét, amely felhatalmazást ad a közterületi hajléktalanság büntetésére.
  • A nemzeti vagyon részét képező lakóingatlanokból ne lehessen elhelyezés nélkül kilakoltatni senkit.
  • A lakásbérleti piac szabályozásának a szerződő felek egyenlőségét kell elősegítenie, és figyelemmel kell lennie arra, hogy a lakhatásra alkalmas férőhelyek száma korlátozott.
  • A lakáskiürítések iránti eljárásokat összhangba kell hozni az Emberi Jogok Európai Bíróságának gyakorlatával, amely az otthonvédelem érdekében megköveteli a jogkorlátozás arányosságát.
  • Hatályon kívül kell helyezni az önkényes beköltözés szabálysértési tényállását, és szankcióként csak olyan jogkövetkezményt lehessen meghatározni, amely nem ad lehetőséget szabadságkorlátozásra.
  • Módosítani szükséges a bírósági végrehajtási szabályokat és rendelkezni kell arról, hogy lakóingatlan árverésére a jelenlegi 500 ezer Ft összegű tartozásnál magasabb tartozás esetén kerülhet sor. Az összeget szükséges lenne a piaci viszonyok változásának megfelelően, dinamikusan szabályozni és évente indexálni. A lakóingatlan-árverés során a százalékos leértékelés szabályainak alkalmazását meg kell szüntetni.
  • Szintén a bírósági végrehajtás szabályainak módosítását követeli meg, hogy az önkényesen elfoglalt lakás kiürítésére irányuló eljárásban is lehetőség legyen a lakás elhagyására kötelezett fél bíróság általi meghallgatására és hogy a kiürítésről rendelkező döntés elleni jogorvoslat hatékony legyen.


Hírklikk

Támogasd a munkánkat, hogy egyre több tényfeltáró anyaggal, izgalmas riportokkal tartsunk ellent a kormányzati propagandának.

Támogatom
Támogatom