Szél Bernadett feljelentette a Budapest-Belgrád vasútvonal vélt hűtlen kezelőit

HírKlikk 2020. május 23. 16:50 2020. máj. 23. 16:50

„Feljelentést tettem a Budapest-Belgrád vasútvonal felújítási beruházása kapcsán, hűtlen kezelés gyanújával. A kihallgatásra készen állok, a nyomozati anyagokba betekintést fogok kérni” – idézi a független képviselő posztját a Mérce.

A független országgyűlési képviselő szerint, aggodalomra adhat okot az a kevés is, amit a beruházással kapcsolatban tudhatunk. Mint írja:

„A vasútvonal felújítása a magyar állam legdrágább vasúti beruházása lenne (szakértői becslések szerint 3,6-4 milliárd forint körüli kilométer-árral), holott nem építésről, hanem felújításról van szó, azaz alig kell kisajátításokkal számolni, és a vonal kifejezetten könnyű, alföldi terepen halad, alagútépítésekre sem lesz szükség. Az eddig nyilvánosságra került, az ismert paraméterek alapján készült szakértői számítások 130 és 2400 (!) év közé teszik a projekt várható megtérülését. Ez a gyakorlatban a soha meg nem térülés kategóriája, ilyen kilátások mellett sem a magántőke, sem egy bank nem finanszírozná a beruházást. Ezért is tolják ránk, adófizetőkre, gondolván, hogy nekünk esélyünk sincs tiltakozni. Én meg azt mondom, ne hagyjuk ezt annyiban!”

Szél Bernadett épp ezért döntött úgy, hogy hűtlen kezelés gyanúja miatt, feljelentést tesz a Budapest-Belgrád vasútvonal felújítási beruházása kapcsán. Álláspontja szerint ugyanis ez a beruházás teljes értelmetlenség:

„A kormány konkrétan arra készül, hogy titkosított dokumentumok alapján, egy iszonyú drága, soha nem megtérülő, külföldi — kínai — érdekeket szolgáló, kimutatható gazdasági haszonnal sem a magyar munkahelyteremtés volumene, sem a várható hazai vámbevételek révén nem járó, ugyanakkor az ország eladósodottságát jelentősen növelő beruházást hajtson végre, százmilliárdos kárt okozva a magyar adófizetőknek. Mindezt a világjárvány kellős közepén.”

A lépése háttereként említi többek között a héten meghozott kormánydöntést is, amivel tíz évre titkosították a beruházással kapcsolatban megismerhető közérdekű adatokat:

„Mint tudjuk, ez az ámokfutás nem ma kezdődött, de a járványveszély helyzetében is a korrupciót hajszoló Fidesz a héten botrányos döntést hozott. Az Országgyűlés fideszes többsége még 2016-ban foglalta törvénybe a Magyarország és Kína között aláírt egyezményt a vasútfejlesztésről, a keleti nyitás stratégiai részeként. A kiemelten közérdekű beruházás Budapest-Kelebia közti szakaszát 15 százalékban a magyar fél finanszírozza, 85 százalékban a kínai fél biztosítja a forrásokat. A hitelt a Kínai Export Import Bank folyósítja. A teljes projekt költségvetését 1000 milliárd forintra teszik, azonban a beruházással összefüggő szerződésekre vonatkozó iratokat a parlament fideszes többsége most tíz évre titkosította, így a pontos számok nem ismertek.”

 

Forrás: Hírklikk