A vállalati pletyka hasznos is lehet

HírKlikk 2019. augusztus 26. 19:47 2019. aug. 26. 19:47

A pletyka szó hallatán a legtöbben valamilyen rosszindulatú szóbeszédre gondolnak, ami, lássuk be, az esetek többségében helytálló is. A pletyka azonban nemcsak a hétköznapokban van jelen, hanem a cégek életében is, de ettől nem feltétlenül kell megijedni. Az információáramlásnak ez a módja ugyanis bizonyos keretek között nem okoz problémát, egy határon túl viszont nem árt lépéseket tenni a visszaszorítása érdekében.

Miért alakul ki a vállalati pletyka?

A cégen belüli pletyka kialakulásának legtöbbször az az oka, hogy a hivatalos kommunikációs rendszerek nem működnek megfelelően. Ha pedig ez így van, akkor ezek helyét idővel átveszi ez az informális, alulról szerveződő csatorna, ami, ha észszerű határokon belül marad, akkor segít a közösség összetartásában, és meg is erősíti azt.

A pletyka emellett kialakulhat akkor is, ha a vezetés nem kellően határozott, vagy a dolgozók éppen „fúrják a főnököt. De a szervezeti változások, valamint a feladatokkal kapcsolatos visszajelzések elmaradása is beindíthatja a szóbeszédet.

Milyen pozitív hatásai vannak a vállalati pletykának?

Az informális kommunikációnak megvan a maga szerepe, és bizonyos feladatokat akár át is vehet a hivatalos kommunikációtól, de arra vigyázni kell, hogy ne ez legyen a domináns csatorna. Hogy milyen esetekben és miért hasznos a pletyka, arra nézzünk most néhány példát!

Felgyorsítja az információ áramlását: a pletyka terjedésével kapcsolatban egy dolgot tudhatunk biztosan, mégpedig azt, hogy meglehetősen gyors. A formális kommunikáció rendelkezik egy bizonyos tehetetlenséggel, míg a szóbeszéd sokkal előbb juttatja el az információkat a megfelelő helyekre. Ráadásul amikor egy adott témáról kevés az információ, akkor mindenki azon ügyködik, hogy többet tudjon meg róla, és végül összeálljon a kép.

Szerepet játszik a közösség erősítésében: ez első hallásra ellentmondásnak tűnik, hiszen a pletykák inkább konfliktusokat generálnak. Ha azonban a kritikákat egymás háta mögött fogalmazzák meg a munkatársak, azzal elkerülhető a nyílt konfrontáció, ami jó hatással lehet a csapatra. Ezenkívül a megkötések nélkül elmondott történetek újbóli átélése is összekovácsolhatja a közösséget.

Krízishelyzetekben segíthet a túlélésben, és a belső feszültség levezetésének is fontos eszköze: bizonytalan helyzetekben – például egy válság vagy felvásárlás során – hivatalos információk hiányában a szóbeszéd segíthet válaszokat találni a felmerülő kérdésekre. Vagyis felkészíthet a krízisre, ami így nem lesz majd annyira sokkoló.

Részt vehet a döntések támogatásában: egy felmerülő probléma esetén segíthet a közösség véleményének kialakításában, és az informális döntés kialakításában.

A vállalati pletykát sok esetben azonban érdemes megelőzni, amihez létfontosságú a megfelelő tájékoztatás, és az is, hogy a folyosón hallott félmondatokból ne vonjunk le messzemenő következtetéseket.