A szüleidtől függ, hogy megy a matek

HírKlikk 2020. október 10. 19:35 2020. okt. 10. 19:35

A kisdiákok matematikai sikerének sokkal erősebb előrejelzői a szülők saját tanulmányai és a gyerekkel kialakított kapcsolatuk, mint a gyerekeknek az iskolához vagy egyes tanárokhoz fűződő érzései, derül ki a Sussexi Egyetem friss kutatásából.

A tanulmány szerzőit meglepte, hogy az általános iskolások körében nincs szignifikáns kapcsolat az iskola és a tanítóhoz köthető képességek, valamint a matematika elsajátítása között. A pozitív iskolai légkör, a szeretetteljes diák–tanító kapcsolat és a tanár jó tulajdonságai sem növelték a matematika tanulásának sikerét. Az ALSPAC elnevezésű kutatás mintegy hétezer gyermek megkérdezésén alapult. Azok az általános iskolás gyerekek, aki szeretik a matematikát, mire középiskolások lesznek, egy évvel előbbre járnak tudásukban azoknál, akik nem szeretik a tantárgyat – írta meg az Infostart. 

A diákok válaszaiból kiderült, hogy a középiskolások jobban teljesítenek matekból, ha úgy érzik, hogy a tanáruk minden osztálytársukkal igazságos, ám eredményeikre nincs jelentős hatással az oktató tudása. Még akkor sem, ha olyan tanár tanította őket, akit a gyerekek jónak ítéltek meg, olyannak, aki nagyon otthon van a tantárgyában és megpróbálja érdekesen átadni azt

Miközben a tanulmány készítői az általános iskolai oktatásban nem találtak jelentős összefüggést az iskola környezet és a matematikai tudás között, a középiskolában viszont a gyerekek által szerzett tapasztalatoknak nagyobb volt a hatásuk a tantárgyban elért sikerekre. 

„Kutatásunk megmutatta, hogy a szülői hatás az egyik legerősebb tényező a diákok matematikatanulásában, valamint feltárta a pozitív és igazságos oktatási környezet fontosságát, különösen a középiskolában” – idézte Danielle Evanst, a tanulmány vezető szerzőjét az egyetem közleménye.