Jogunk van tudni, hogy gazdálkodik befizetéseinkkel a kormány – 1. rész

Millei Ilona 2022. március 24. 07:14 2022. márc. 24. 07:14

Egyáltalán nem mindegy, hogy egy ország mennyit költ államháztartásából a legfontosabb célokra. Pitti Zoltán közgazdász, volt közigazgatási szakértő, tanulmányt készített arról, hogyan alakultak az államháztartási kiadások legfontosabb funkciói 2008 és 2020 között az Európai Unió országaiban és azon belül Magyarországon. Összegzéséből egy mondatot idézünk a hazai támogatási rendszer sajnálatos jellemzőiről: „modernizáció helyett működési támogatás, normativitás helyett kivételeken alapuló egyedi juttatás, a GDP arányában magas támogatás alacsony hatékonyságú hasznosulása.” Azt mondja, hazánk bevételei és kiadásai ellentétes trendet mutatnak, mint az unió 27 országának bevételi és kiadási jellemzői.

– Mi motiválta a témaválasztásban és miért koncentrált a 2008 és 2020 közötti időszakra? 

– Álláspontom szerint adófizető állampolgárként jogunk van annak ismeretére, hogy miként gazdálkodik befizetéseinkkel a mindenkori kormány. Államháztartásunk pillanatnyi helyzetéről egyidejűleg tudunk sokat és keveset, ám a 2008-as pénzügyi válságtól a 2020-as egészségügyi válságig tartó időszak gazdálkodási jellemzőiről még kevesebbet tudunk. Pedig ez az időszak számtalan tanulsággal szolgál. Így kevésbé ismert, hogy a 27 uniós ország államháztartási kiadásainak alrendszerek szerinti megoszlása alapján, a hazai, központi költségvetés részesedési aránya a legmagasabbak közé tartozik. Az pedig több mint elgondolkodtató, hogy a folyó- és tőkekiadások megoszlási aránya alapján, a tőkekiadások – a működési finanszírozás rovására – az európai rangsor élén állnak. Mindezeken túl, az államháztartási kiadások prioritásainak torzulását legszemléletesebben az úgynevezett kiadási főcsoportok (úgynevezett COFOG funkciók) szerinti megoszlás mutatja, ezért a kutatási jelentésben is erre koncentráltam. 

– Mi az, ami megállapítható? 

– Kezdjük az elején. Az Európai Unió 27 országa GDP arányában mért államháztartási bevételeinek átlagértéke a 2008-as 44,7 százalékról 2020-ra 46,3 százalékra emelkedett, s ugyanezen időszakban az államháztartási kiadások átlaga, a vizsgált időszak első évében mért 48,7 százalékról, a 2020-ra 53,1 százalékra ugrott. Amennyiben viszont a 2008-as pénzügyi válság utáni helyreállítási periódust követő, 2011. és a Covid19 válság előtti 2019. közötti időszakot vizsgáljuk, akkor azt tapasztaljuk, hogy a közösségi szintű bevételek mérsékelten emelkedtek, a kiadások viszont figyelmet érdemlő ütemben csökkentek. Ezt a kedvező trendet változtatta meg a 2020-as egészségügyi válság. 

Forrás: Government expenditure [gov_10a_main], Eurostat alapján Pitti Zoltán szerkesztése, 2022.

– Gazdálkodásában mennyiben folytatott más stratégiát Magyarország és az Európai Unió többi tagállama 2008 és 2020 között? 

– Magyarország esetében ugyancsak külön kell választani a 2008-2020 közötti időszakot, illetve a 2011-2019 közöttit. A teljes időszak trendje mind a bevételek, mind a kiadások mérséklődését mutatja. A közbenső időszakot viszont két részre kell tagolnunk: elsőként a 2011-2015. években a bevételek ütemes emelkedést mutattak (lásd: adóváltozások, külső támogatások), ám a 2016-tól kezdődően viszont csökkentek a bevételek. Az államháztartás kiadási jellemzői szorosan követték a bevételek alakulását és csökkenő bevételekhez igazítva, fékezte az államháztartás költéseit, majd a 2020-ban hazánkban is érezhetővé vált a Covid19 hatása. A hazai jövedelemcentralizáció mérséklésének sajnálatos következménye az állami szerepvállalás szűkítése, illetve a szabályozási rendszer gyakori és kreatív változtatása.

– A GDP arányában mért államháztartási kiadások hazai csökkenése milyen változásokat eredményezett a szakmai szempontból fontos kiadási főcsoportokban (COFOG funkciókban)?

– Gazdaságilag jelentős, társadalmi szempontból veszélyes súlypontváltozások érzékelhetőek. A 2008-2020 időszak összes államháztartási kiadásából továbbra is a szociális ellátások állnak az élen, ám figyelmeztető, hogy a GDP arányában mért tényleges felhasználás a 2008-as17.4 százalékról 2020-ra 13,6 százalékra mérséklődött. Több mint elgondolkodtató, hogy a szociális ellátással szemben, a gazdasági célú kiadások – vitatható racionalitással – gyors szárnyalást mutatnak, és ma már meghaladják az általános közszolgáltatások (törvénykezés, végrehajtás, adósságszolgálat) együttes kiadási ráfordításait. Sorrendben az oktatási és egészségügyi célú kiadások következnek, s a „műemlékileg védett” szinten ragadt 4,7 százalék körüli kiadási részarányt az feledteti, hogy ezek az ellátások 2020. negyedik negyedében pótlólagos forráshoz jutottak. Előbbiek ismeretében vitatható eredmény, hogy a legdinamikusabb növekedést a szabadidő, kultúra és a vallási kiadási tételek érték el, s ezzel – kétes dicsőség – a közösségi rangsor élére kerültünk. A fennmaradó különbözeten olyan „alulértékelt” funkcionális kiadások osztoznak, mint a közrend, a védelem, a lakás és kommunális ellátás, vagy éppen a környezetvédelem. Innen lesz szép áttérni a hazai gazdaság fenntartható fejlődésére! 

– Az általános közszolgáltatások mennyire fontosak az Európai Unió 27 országának működtetésében?

– A feladataik ismeretében (törvénykezés, végrehajtó hatalom, általános és pénzügyi szolgáltatások, adósságszolgálat) kitüntetett szerepük van, ám a GDP arányában mért 2008-as kiadás értékek 11,4 százalék (Görögország) és 4,0 százalék (Észtország) között mozognak. A 2008-2020. közötti években a kiadási részarányok tíz országban emelkedtek, ám 17-ben csökkenő trend érvényesült.  

– És Magyarországon? 

– Hazánk esetében a 2008-as 9,5 százalékos részarány a képviselői létszám csökkentése, a közigazgatási rendszer átalakítása, az önkormányzati hatáskörök kiüresítése, a digitális ügyintézés kiterjesztése következtében 2020-ra 8,2 százalékra mérséklődött, ám még így is magasabb szinten állunk, mint a 6,2 százalékos közösségi átlag.  

– Mi az, ami a legnagyobb kiadás ebből? 

– Az általános közszolgáltatás célú hazai kiadások felét a törvényhozó, a végrehajtó, az általános pénzügyi és egyéb szolgáltatások teszik ki, ezt követik majd' 30 százalékkal az államadóssággal kapcsolatos tranzakciók (a kedvező kamatoknak köszönhetően ez lényegesen alacsonyabb a korábbi éveknél), s egyötödös arányon osztoznak az általános közszolgáltatások, az alapkutatási feladatok, valamint az egyéb állami szolgáltatások. 

– Az államháztartási kiadások másik fontos funkciója a védelmi kiadásokat rejti. Ez miként alakult?

– A GDP arányában mért védelmi kiadások a békeidőben végzendő honvédelmi célú feladatok finanszírozását szolgálják. A normál körülmények között teljesítendő védelmi feladatok részben katonai, részben polgári védelmi tevékenységekre tagolhatók. A 27 uniós ország védelmi kiadásai mind 2008-ban, mind 2020-ban a GDP 1,3 százalékának feleltek meg. Ezt az átlagértéket – követve a NATO-tagországoktól elvárt védelmi kiadások növelését – 2020-ban 12 ország haladta meg (kiemelkedően Görögország, Észtország, Lettország és Románia), két ország azonos szinten teljesített, 13 ország pedig alulteljesített. Ezek közé tartozik például Írország, Málta, Ausztria és Spanyolország. 

– Magyarországon ez hogyan alakult?

– A hazai védelmi célú kiadások 2008 és 2020 között meglehetősen hullámzó mozgást mutatnak. Megkockáztatható, hogy ez idő alatt ellazsáltuk a védelmi kiadásokat. A NATO erőteljesebb felszólítása következtében 2015-öt követően kezdtük el növelni a védelmi célú kiadásainkat, de még mindig alatta vagyunk a katonai szövetség által támasztott 2,0 százalék GDP arányos értéknek.

– Az sem mindegy, mennyit költ egy állam a közrendre és a közbiztonságra…

– A hazai közrend és közbiztonsági célú államháztartási kiadások – az általános közszolgáltatásokhoz hasonlóan – tartósan meghaladják a közösségi átlagot, de félő, hogy magasabbak annál a szintnél is, ami országunk gazdasági fejlettsége, infrastrukturális ellátottsága (lásd: digitalizáció színvonala), illetve az ország térszerkezete alapján indokolt lenne. A hazai közrend és közbiztonsági célú államháztartási kiadások viszonylagosan magas részarányánál is figyelmeztetőbbek a kiadási struktúrán belüli aránytalanságok. Míg az igazságügyi kiadások alacsony szinten stagnálnak, a tűzoltás célúak (katasztrófavédelem) az ellátandó feladataihoz képest (lásd: iparbiztonság, tűzvédelem polgári védelem, vízügyi és vízvédelem) méltatlanul alacsony és hektikus mozgásokkal terhelt részesedést mutatnak. A zsúfolt hazai börtönviszonyok ismeretében ugyanígy minősíthető a büntetés-végrehajtás helyzete is.

– A GDP arányában mért gazdasági ügyek hogyan alakultak?

– Az Európai Unió 27 országában a 2008-2020 közötti időszakban kisebb mértékű növekedést mutattak. Hazánk gazdasági célú államháztartási kiadásai – mind korábbi önmagunkhoz, mind a többi uniós ország átlagához képest – 2011-től kezdődően emelkedő trendet mutatnak, majd egy átmeneti csökkenés után a 2017-től újabb lendületet kaptak. A jelenség hivatalos magyarázata a hazai gazdaság nemzetközi versenyképességének javítása. Ám az erőn felüli vállalás hozadéka alig-alig jelenik meg az éves GDP-teljesítmények ütemes emelkedésében. 

– Ebben minek volt a legnagyobb a részaránya?

– A hazai kiadások élén 47,9 százalékos részaránnyal a szállítás támogatása áll (lásd: közúti szállítási rendszerek, vízi szállítás, vasúti szállítás, légi szállítás, csővezetékes és egyéb szállítás), ezt követik az általános gazdasági támogatások (kiemelten kereskedelmi és munkaügyi projektek), a termelő ágazatok támogatásai (mezőgazdaság, bányászat, feldolgozóipar és építőipar) és végül az egyéb gazdasági tevékenységek. Sajnálatos azonban, hogy a versenyképesség javítása szempontjából fontos K+F ráfordítások alig-alig érzékelhető mértékben részesednek a gazdasági célú támogatásokból.

– Mennyit költöttek az EU országai környezetvédelemre?

– A vizsgált időszak jellemzői alapján a környezetvédelmi célú államháztartási kiadások közel sem tükrözik globális világunk fenntarthatósággal kapcsolatos törekvéseit, illetve a környezetterhelés mérséklését szolgáló vállalásainkat. Sajnálatos módon, a politikai lózungok és a tettek közötti ellentmondás látványosan érzékelhető a környezetvédelmi célú államháztartási kiadások méltatlanul alacsony szinten stagnáló részarányában (0,8-0,9 százalék). Sokat mond a környezetvédelmi kiadások kezeléséről, hogy a vizsgált időszakban mindössze tíz országban volt érdemi ráfordítás-növekedés, köztük Görögországban, Belgiumban és Luxemburgban, tíz országban – köztük Észtországban, Írországban és Litvániában – viszont csökkenés volt. Hét országban nem volt kimutatható változás.

– Mi vitte el a legtöbb pénzt?

– A közösségi szintű környezetvédelmi kiadások 45 százalékát a hulladékgazdálkodás teszi ki, 22 százalék jut a szennyvízkezelésre, tíz-tíz a szennyeződés mentesítésre, a biológiai sokféleség védelmére, valamint tájvédelemre. Környezetvédelmi célú K+F célú kiadásoknak jelenleg nincs GDP arányában kimutatható értéke.

– Mindez hogyan alakult Magyarországon?

– A hazai környezetvédelmi kiadások élén – a közösségi átlaggal azonos módon – a hulladékkezelés áll, ezt követi – mindössze 0,2 százalékos részaránnyal – a szennyvízkezelés, majd a biológiai sokféleség védelme. Sajnálatos módon, a tájvédelemnek, a szennyeződésmentesítésnek, illetve a környezetvédelmi célú K+F ráfordításoknak a GDP arányában mérve nincs érdemben kimutatható államháztartási kiadása, Sőt, a környezetvédelemnek nincs önálló kormányzati felelőse sem.

(Folytatjuk)