A keleti országok közmédiáiról ír a The Economist

HírKlikk 2021. április 7. 19:45 2021. ápr. 7. 19:45

Az európai, azon belül is főleg a keleti jobboldal váltig állítja, hogy a közszolgálati média a baloldal szekerét tolja, miközben a populisták a legtöbb helyen azon vannak, hogy saját politikájuk érdekében nyomást gyakoroljanak a közrádiókra, és tévékre. Ehhez felhasználják a jogalkotást, de bevetnek anyagi eszközöket is – írja előfizetői számára elérhető cikkében a The Economist.

Keleten a kormányok a kezdeményezők, nyugaton pedig a demagóg ellenzék. Példa erre Szlovénia, ahol Ivan Janša miniszterelnök sorozatosan és nyilvánosan támadja az állami csatornákat, mert úgy véli, hogy azok elszabadultak a nagy önállóságukban. Ezért megtiltotta, hogy az RTV-SLO megkapja a központi költségvetésből az időarányos támogatást. 

A magyaroknál és lengyeleknél ugyanakkor már hivatalos szócső lett ezekből az intézményekből. Az MTVA a hatalom propagandáját szajkózza. Orbán Viktort a módszert Vlagyimir Putyintól vette át, de most már Jarosław Kaczyński is alkalmazza. 

Habár a koronavírus-járvány megnövelte az állami adók látogatottságát, mert hirtelen sokan akartak hiteles és gyors forrásból felvilágosítást kapni a betegségről, ezek az adók mégis ott lettek lényegesen népszerűbbek, ahol megtartották függetlenségüket. A szlovénoknál ehhez képest a miniszterelnök nagyobb beleszólást kíván kapni a közmédia vezetőinek kinevezésébe, az intézmény anyagi forrásainak egy részét viszont részben saját sajtóbirodalmához irányítaná át. Az viszont reményt keltő, hogy a napokban kirobbant koalíciós válság miatt kudarcot vallhat a javaslat, és akkor hoppon marad az orbáni modell újonca.  

Forrás: Hírklikk