A kormány 35 évig Mészáros Lőrincéknek utalja az állami útdíjbevételek nagy részét

HírKlikk 2022. december 16. 16:15 2022. dec. 16. 16:15

A Transparency International megkapta azokat a háttérszámításokat, amelyek alapján a kormány igazolta, hogy 35 év alatt térülhetnek meg az autópálya-koncessziót elnyerő cégek befektetései.

A kormány szerint az útdíjak fedezik a Mészáros Lőrinc- és Szíjj László-közeli cégek költségeit és profitját. Egy húszoldalas dokumentum alapján döntött úgy az Orbán-kormány, hogy megéri 35 évre koncesszióba adni a hazai autópályákat. Ebből a dokumentumból nem derül ki, mi történne, ha minden maradna a régiben, vagyis az állam nem mondana le a hazai gyorsforgalmi út-hálózat további üzemeltetéséről és fejlesztéséről, nem adná 35 évre „bérbe” egy magáncégek alkotta konzorciumnak. Arról nincs szó, hogy mennyibe kerülne, ha továbbra is az állam végezné a feladatot, és arról sem, hogy miért kell ennyi autópálya az országban. A tét 12-13 ezer milliárd forint – írja a Szabad Európa.

A tender kiírása szerint 1662 kilométernyi úthálózat üzemeltetése kerül a győzteshez, aki az első tíz évben fejlesztéseket is végrehajt. 273 kilométer gyorsforgalmi út bővítését is el kell végeznie, továbbá 272 kilométernyi gyorsforgalmi utat is meg kell építenie a nyertes cégeknek, így jön ki az 1662 kilométernyi úthálózat, amelyet a nyertes konzorcium kezelni fog.

A tenderre három vállalatcsoport jelentkezett: a Dömper Kft., a Strabag–Colas-páros és a Mészáros Lőrinc–Szíjj László céges érdekeltségeihez tartozó, magántőkealapok alkotta Themis-konzorcium. Utóbbi nyerte el a tendert.

A Transparency International Magyarország 2021-ben, a tender megjelenését követően kérte ki a koncesszióval kapcsolatos háttérszámításokat a Nemzeti Koncessziós Irodától (NKI). A jogszabályok szerint az öt évnél hosszabb koncessziók esetében számításokkal kell alátámasztania, hogy a szerződés időtartama nem haladja meg azt az időtartamot, amely alatt a koncessziós jogosult számára megtérülnek az építési beruházás során eszközölt befektetések.

Nagy Gabriella, a TI közpénzügyi programvezetője korábban azt mondta a Szabad Európának: a 35 éves időtartam miatt hosszú időre megszűnne a verseny a különböző vállalkozások között, hiszen a kormány az autópálya-üzemeltetés esetében lezárná a piacot. A szakértő szerint ez azt jelenti, hogy a következő 35 évben úgy lehet majd autópályát építeni, hogy nem kell többé közbeszerzést kiírni.

Forrás: Szabad Európa