A szegedi önkormányzat kartellezés miatt indít pert a Renault ellen

HírKlikk 2024. december 25. 10:30 2024. dec. 25. 10:30

Miközben javában épül a kínai e-autógyár a Tisza-parti városban, a Botka László vezette szegedi önkormányzat kartellezés miatt indít pert a francia Renault cég ellen. Az Index értesülései szerint az erről szóló ügyvédi megbízást a téli szünet előtti héten írta alá a város.

Az Index cikke szerint az Európai Bizottság (EB) egy határozatban mondta ki, hogy a teherautó-gyártók 1998-2016 közötti időszakban megszegték a kartellellenes törvényeket. Az EB egy 2016-os határozatában 2,9 milliárd eurós bírságot szabott ki a vezető tehergépjármű-gyártókra.

Az indoklás szerint a Daimler, a MAN, a DAF, az Iveco és a Volvo/Renault 1997 elejétől 2011 elejéig kamionkartellt működtetett Európában. A cégek éveken keresztül összehangolták listaáraikat, a károsanyag-kibocsátást csökkentő fejlesztéseik bevezetését pedig a vásárlók szempontjából hátrányosan ütemezték, és ezek költségeit a vevőkre terhelték. A károsultak az EU tagállamok bíróságaihoz nyújthatnak be kártérítési keresetet.

Mivel a magyar jogszabályok szerint az elévülési idő öt év, és a szegedi önkormányzat csak nemrég szerzett tudomást az EB határozatáról, így a követelést magyarországi bíróság előtt már nem lehet érvényesíteni. Az önkormányzatot megkereste egy müncheni székhelyű ügyvédi iroda, amely – jelentős sikerdíj ellenében – a kártérítési eljárás teljes költségét finanszírozza.

A lap emlékeztet: a szegedi önkormányzat csaknem húsz évvel ezelőtt, 2005-ben vásárolt a Renault-tól 32 darab hulladékszállító járművet. A kártérítés csupán a 7.5 tonna össztömeget meghaladó teherautók után érvényesíthető. Szakértői vélemény alapján – a kartellezés miatt – a kártérítés alapja a beszerzési összeg 8-12 százaléka lehet.

Az aláírt megbízás alapján az önkormányzatot a befolyt kártérítési összeg 65 százaléka, míg jogi képviselőjét, a müncheni ügyvédi irodát 35 százalék illeti meg. Ez azt jelenti, hogy pernyertesség esetén Szeged 220 ezer eurót, míg a német cég 118 ezer eurót kap. A megegyezés szerint eredménytelen eljárás esetén a szegedi önkormányzatot semmilyen költség sem terhelné.

A kártérítési per várhatóan egy-két évig el fog tartani – nyilatkozta az Indexnek Nyárády Zoltán jogász, a német ügyvédi iroda kapcsolattartója. Hozzátette: a német cég több magyar önkormányzattal is tárgyalásokat folytat azzal a céllal, hogy képviselje őket a tehergépjárműveket gyártó cégóriásokkal szembeni kártérítési perekben.



Hírklikk

Támogasd a munkánkat, hogy egyre több tényfeltáró anyaggal, izgalmas riportokkal tartsunk ellent a kormányzati propagandának.

Támogatom
Támogatom