A sztrádákat egy fantomhivatal adná el 35 évre

HírKlikk 2021. június 16. 17:30 2021. jún. 16. 17:30

Még honlapja sincs annak a Nemzeti Koncessziós Irodának, amely 35 évre adná el a magyar sztrádák üzemeltetését.

Igazi fantomhivatal, még egy honlapja sincs, és elérni sem egyszerű az intézményt – így jellemezte a Nemzeti Koncessziós Irodát (NKI) a Népszavának egy, a közbeszerzésekben jártas szakértő.

Az NKI a hét elején azzal híresült el, hogy egy koncessziós eljárás keretében, 35 évre egy magáncég kezébe adná a magyar autópályák üzemeltetését, felújítását, sőt, a tervezett szakaszok építését is. Az irodát a kormány tavaly szeptemberben alapította a Rogán Antal vezette Miniszterelnöki Kabinetiroda háttérintézményeként. A létrehozásakor mindenki arra számított, hogy az alig tíz tagú szervezet fő feladata még a NER-vállalkozók által megszerzett kaszinó-koncessziók meghosszabbítása lesz a 2022-es választások előtt.

A kormány a 35 éves kvázi magánosítást azzal indokolta, hogy nincs pénze az autópályák fenntartására és építésére, mert arra már nem tud uniós forrásokat szerezni. Ezzel szemben, csak az úthasználati díjakból jövőre mintegy 340 milliárd forint bevétele származik az államnak, míg az üzemanyagokra kivetett jövedéki adóból további 730 milliárd forint bevétele keletkezik, vagyis a két forrásból csaknem 1100 milliárd forintot kasszíroz. Ezzel szemben, a most elfogadott 2022-es költségvetés 200 milliárdos közútfejlesztéssel és 138 milliárdos kiadással számol a PPP-konstrukcióban megépült autópályák (M5, M6) éves részletére.

Az építőipari szakmát meglepte a 35 éves koncesszió kiírása, ám a feltételeket (150 millió eurós saját tőke, nyereséges működés, és legalább 160 kilométer autópálya megépítése mint referencia) mintha Szijj László Duna Aszfalt Zrt.-jére szabták volna, más vélemények szerint szóba kerülhet még valamelyik Mészáros-féle építőipari cég, ám ezek már nehezen tudnak megfelelni a követelményeknek. Alaposan összezavarta a spekulációt Gulyás Gergely, miniszterelnökséget vezető miniszter, aki a parlamentben arról beszélt még hétfőn, hogy „aligha van Magyarországon egy olyan cég, amely ilyen nagyságrendű feladatokat vállalni tudna”. Építőipari körökben arra gyanakodnak, hogy újabb kínai projektnek ágyazna meg a kormány.

Forrás: Népszava