A szünet legyen szünet – a diákoknak is

Millei Ilona 2022. április 14. 14:45 2022. ápr. 14. 14:45

Ma megkezdődött a tavaszi szünet az iskolákban. Sok diák várta már, akkor is, ha rövidke lesz, és jövő hét szerdán már újra iskolába kell menni. Reméljük, a szünet a gyerekek számára – ahogy azt az igazi pedagógus és a pszichológus is tanácsolja – sok pihenéssel, kirándulással, élménnyel teli lesz. Hiába is próbálja arra ösztökélni őket az Oktatási Hivatal, hogy a tavaszi szünetben gyakoroljanak az új típusú kompetenciamérésre, és ismerkedjenek meg a felülettel. Ráadásul egy olyan felülettel, ami az iskolaidőben tartott próbák során összeomlott, nem működött.

Nahalka István oktatáskutató azt nyilatkozta a Hírklikknek :

„a Nemzeti alaptanterv (NAT) nem most, hanem már 2012-ben abba az irányba mozdult el, hogy az 1978-as szocialista központi tantervhez hasonlóan, központosítsa a tartalmi, tantervi szabályozást. Született egy olyan Nemzeti alaptanterv, amilyen alaptanterve ennek az országnak 1978-ban volt.” Vagyis, Magyarországnak jelenleg olyan központi alaptanterve van, amilyen utoljára 1978-ban volt. De nemcsak a tanterv olyan, az oktatás korifeusai is hasonlóképp gondolkodnak. Mindez abból is kiderül, hogy az Oktatási Hivatal levelet küldött az iskoláknak, hogy a diákoknak a tavaszi szünetben lehetőségük lesz gyakorolni az új típusú kompetenciamérésre, és megismerkedni a felülettel.

Az igazi pedagógusok jól tudják, a szünet azért van, hogy a gyerekek – amennyire tudják – fújják ki magukat. Az igazi pedagógusok.

Talán ezért is szúrt szemet az Oktatási Hivatal ötlete Jocó bácsinak, azaz Balatoni Józsefnek. A népszerű történelemtanár nem is hagyta szó nélkül és Facebook-oldalán a következő bejegyzést tette: 

„Az Oktatási Hivatal küldött ma egy levelet az iskoláknak, hogy a tavaszi szünetben a diákoknak lehetőségük lesz gyakorolni az új típusú kompetenciamérésre, és megismerkedni a felülettel. A tavaszi szünetben. A diákoknak.

Teszik mindezt azután, hogy mindegyik próba során, ami az elmúlt időszakban, iskolaidőben volt, a rendszer összeomlott és nem működött.

Szóval van egy új rendszer, ami nem működik, és a felelős nem elnézést kér, hanem feladatot ad a gyerekeknek, tavaszi szünetre.

Feladatot.

A gyerekeknek.

Tavaszi szünetre.

Az Oktatási Hivatal.

Én tanárként sosem adok házi feladatot, mert vallom, hogy a szünet a gyerekeknek szünet. A pihenésé, a szórakozásé, a feltöltődésé.

Úgy látszik, az Oktatási Hivatal ezt nem így gondolja. Hisz' feladatot ad a gyerekeknek a szünetre.

Nem térek napirendre efelett. De tényleg.

Szerintem ez nonszensz.

És nagyon bízom benne, hogy egyetlen szülő, tanár sem fogja ezt kérni a gyerekektől, senki sem fog a szünetben olyan feladatot végezni, amit iskolai időben is lehetett volna...

A szünet az szünet.

Mindenkinek.”

Ha még valaki mindig nem értené, mellékeljük Vekerdy Tamás pszichológus – sajnos már nincs köztünk – korábbi tanácsát is: „sem házi feladatot, sem semmiféle egyéb leckét, feladatot ne adjunk a gyereknek a szünidőre. Tanuláspszichológiai tény – bár mindmáig nem igazán akarjuk tudomásul venni –, hogy az igazán fontos dolgokat akkor tanuljuk meg, amikor nem csináljuk őket, illetve alvás közben. Mégpedig nem a mélyalvás, hanem az álmodás fázisában dolgozzuk fel, építjük be, rendezzük személyiségünk részévé a tanultakat.”

Egyébként az országos kompetenciamérés a 10. évfolyamon április 20. és május 3. között lesz, a 8. évfolyamon május 4-17. között, a 6. évfolyamon pedig május 18-31. között.

Az idén a szövegértés és a matematikai eszköztudás mérése kiegészül ugyanis a természettudományi területtel, ráadásul ettől a tanévtől az országos mérés tesztjeit digitálisan kell majd megoldani. Az új természettudományi tesztben az arról szóló kérdések mellett műszaki, technikai problémákat kapnak majd a diákok. Az Oktatási Hivatal szerint a kérdések megválaszolásához a diákoknak elsősorban nem az előzetes tudásukra lesz szükségük, hanem fel kell használniuk és fel kell dolgozniuk a feladatban szereplő információkat, adatokat, adatábrázolásokat is.

S végül, egy, a Facebookon keringő ábrán is bemutatnánk a magyar oktatás fejlődését: