Amikor a „Skynet” beavatkozik a politikába
A 2024 volt az első olyan év, amikor a mesterséges intelligencia (MI) komoly hatást gyakorolhatott akár kétmilliárd ember választói viselkedésére is. Megoldásait egyelőre még változó intenzitással és mértékben használják fel a politikai pártok. Ám már most vannak olyan szereplők, akik a lehető legtöbbet akarják kihozni ebből az új politikai eszközből – mondta a Hírklikknek Hangácsi István, a Méltányosság Politikaelemző Központ kutatója. Arról beszélgettünk vele, hogy az MI gyorsan, olcsón és nagy tömegben manipulált információkkal áraszthatja el a nyilvánosságot. Forradalma a közösségi média felemelkedéséhez hasonlítható, amely a kétezres évek közepétől széles tömegek számára tette lehetővé a politikai nyilvánosságba való bekapcsolódást és ezzel egyidőben a tömegek manipulációját is. Torzítják a véleményeket, ha például egyes politikai nézeteket felülreprezentálva tesz az általa előállított tartalmakba, és persze alkalmasak egyes politikai szereplők esetében a választói bizalom rombolására, végeredményben akár a társadalmi polarizáció erősítésére is.
Amerikai demokrata politikusok szájából hangzott el a vád, hogy Trumpot a mesterséges intelligencia „csalta” be a Fehér Házba. Nem túlzás ez?
Abban ma már szinte minden MI kutató egyetért, hogy a 2024-es amerikai elnökválasztás tekinthető a mesterséges intelligencia politikai célú alkalmazása előszobájának. A választók vegyesen találkozhattak a mesterséges intelligencia által generált képekkel, olyan manipulált tartalmakkal, legtöbbször videókkal, képekkel vagy hanganyaggal, amelyek valóságosnak tűnnek, de valójában hamisak. Ilyen félrevezető információkat főleg Donald Trump és a vele szimpatizáló felületek osztottak meg előszeretettel követőik között. Annak idején ezeket a „becsapós” tartalmakat nem is annyira a választók megnyerésére próbálták bevetni, inkább a szavazók elérésére, szórakoztatásra szolgáltak. Olyan jól sikerült a mesterséges intelligencia politikai „világpremierje”, hogy ma már azt gondolom, gyerekcipőben járt ahhoz a hihetetlenül felpörgetett dömpinghez, amelyet a 2024-es európai parlamenti választások nemzetközi kampányában tapasztalhattunk. Főleg a szélsőjobbos pártok alkalmazták az uniós politika bírálatára, különösen a bevándorlásellenes narratívák terjesztésére. Ebben Németország, Olaszország, Írország, Franciaország és Lengyelország járt az élen, ahol kifejezetten a választói bázis bővítésére használták.
Nem zavarta a választókat, hogy „délibáb”, amit láttatnak velük?
Az eredmény azt mutatta, hogy csak kevéssé. Az akkori generált képek és videók többségénél egyértelműen látható volt a MI hatása, a képek, amiket mutattak nekik, túl ideálisak, vagy akár irreálisak is lehettek, még a nyilvánvaló hibákat is elnézték. Ezek mégis elégségesnek bizonyultak meglehetősen sok választó gondolkodásának befolyásolására. Elnézték a politikai manipulátoroknak azt is, ha hamis híreket terjesztettek, ha ráerősítettek bizonyos tévképzetekre és félelmekre. Az EP választási kampányában a német AfD (Alternatíva Németországért) párthoz kötődő portálok és szimpatizánsok használták a leginkább az MI tartalmakat. Szinte minden nagyobb felületen főleg a klasszikusan szélsőséges témákra fókuszáltak. Célkeresztben a bevándorlók, az LMBTQ+ személyek, a klímaváltozás, a politikai ellenfelek kritizálása, illetve a hagyományos értékek tisztelete, német nemzeti jelképek kiemelése szerepelt. Ezek a sokszor igen durva tartalmak azért is terjedtek el, mert a legnagyobb közösségi médiafelületek meglehetősen elnézően kezelik a mesterséges intelligenciát, alig veszik figyelembe a hatályos EU-s irányelveket és jogszabályokat, de még a saját belső előírásaikat sem.
Az idei év utolsó hónapjaitól újra beindulnak a választási nagyüzemek több uniós országban. Mit várhatunk ettől?
A következő próbatételnek az októberi cseh, majd a holland, illetve a 2026-os magyar parlamenti választásokat tartom. Eddig a cseheknél csak minimális mértékben jelentek meg MI tartalmak, addig Magyarországon már most is hónapok óta jelennek meg újabbnál újabb mesterséges intelligenciával generált politikai tartalmak.
Nálunk is a konzervatív jobboldalé a vezető szerep ebben?
Nem mondhatnám. Mind a Fidesz környékéről, mind a kormánykritikus közegből készülnek ilyen tartalmak. Nálunk már jó ideje permanens kampány folyik, ebben a helyzetben folyamatosan jelennek meg különböző képek, videók és animációk egyik vagy másik párttal szimpatizáló oldalakon, azzal a céllal, hogy vizuálisan reagáljanak a Fidesz vagy a Tisza Párt körüli aktuális fejleményekre. Jól láthatóak a két oldal közötti stílusbeli és anyagi különbségek: a Fidesszel szimpatizáló felületekről származó tartalmak fizetett hirdetésben futnak, a kimutatások szerint egyik-másik több milliós megtekintést is elér, míg a kormánykritikus posztok javarészt organikusan terjednek, ezáltal szerényebb elérési számokat produkálnak. A Harcosok klubja mellett létrehozták a Digitális polgári köröket, ezzel a kormánypárt bevallotta a célját: le akarja uralni a közösségi felületeket. És ott van még a Tik-tok is, ezek mind alkalmas fórumok a párt érdekeinek megfelelő MI tartalmak terjesztésére, kifogni a tematizáció szelét a Tisza Párt vitorlájából. Van azonban egy közös pont a két tábor által terjesztett mondanivalóban, nevezetesen az, hogy mindkét oldalon előszeretettel jelennek meg cinikus, kifigurázó és negatív töltetű mémek a másikról.
Milyen példákra gondol?
Mindkét oldalon olyan mémeket terjesztenek, amelyekről a legnaivabb néző is azonnal meglátja, a hamisítást. Van egy olyan, amelyen Magyar Péter határkerítést rongál; Magyar Péter a lakáshitel ellensége; Magyar Péter és a nők. Hadházy Ákos GTA-zása Hatvanpusztán. A másik oldalon Lázár János a masiniszta; az Orbán-kormány a Harry Potter világában és Gothamben; a Harcosok Klubjának paródiája; Kiállítás az Orbán-kormányok botrányairól; Mészáros Lőrinc NerNiája. Biztosra veszem, egyre több ilyennel találkozunk majd, de most még nem jelentek meg olyan horderejű MI generálta tartalmak, amelyek egy csapásra egyik vagy másik párt felé billentették a választók támogatását.
Ön szerint milyen irányba tart a mesterséges intelligencia politikai karrierje?
Ha a korábbi nemzetközi tapasztalatokból indulok ki, akkor biztosra veszem, hogy ez előtt az eszköz előtt még szép perspektíva áll. A hazai politikai pártok is be fogják vetni a fiatal szavazók elérésének érdekében, nemcsak a rivális két nagy politika erő, hanem a kisebb pártok is csatasorba állítják majd a politikai mondanivalójuk terjesztése és a választók gondolkodásának befolyásolása érdekében. Bár a mesterséges intelligencia megkönnyíti és olcsóbbá teszi a webes politikai tartalomgyártást, de az csakis a felhasználón múlik, hogy a generált tartalmakat jóra vagy rosszra használják fel, legyen az a közösségépítés vagy éppen a polarizáció erősítése, amikor elferdítik a valóságot. Egy politikai kampány sikere azonban több tényezőn is múlik, így nem szabad túlbecsülni a mesterséges intelligencia hatását, főképpen azért, mert augusztustól „élesítette” az EU az ezzel kapcsolatos korlátozó jogszabályokat. De tudjuk, ahol egy ajtó bezárul, ott egy másik mindig ki szokott nyílni.