Amióta nincs Finkelstein, egyre primitívebben kommunikál a kormány

Föld S. Péter 2019. február 20. 11:48 2019. feb. 20. 11:48

Kiverte a biztosítékot az Európai Bizottságnál a kormány újabb tájékoztató kampánya.

Ilyen eddig nem volt: még meg sem jelentek az utcákon a plakátok, csupán a kormány Facebook oldalán mutatták meg, hogy mire számíthatnak a magyarok az Európai Parlamenti választási kampányban, az Európai Bizottság néhány óra elteltével már reagált is a Orbánék állításaira. Facebook oldalukon elképesztőnek és sokkolónak nevezték a magyar kormány kampányának üzenetét és meglehetősen szokatlan módon, stílusában és hangvételében hasonló, ám tartalmában igen eltérő plakáttal válaszoltak.

Frans Timmermans, az Európai Bizottság első alelnöke még aznap megszólalt Brüsszelben. „Ha nem lenne ilyen komoly az ügy, akkor jó vicc lenne", majd hozzátette: Monty Python-szerű abszurd a magyar kormányzat újabb tájékoztató kampánya, „az abban szereplő állításoknak nincs semmi közük a valósághoz.”

A magyar kormány plakátján Soros Györggyel együtt szereplő Jean-Claude Juncker is elmondta a véleményét. Az Európai Bizottság elnöke hazugságnak nevezte a kampányt és azt is közölte, hogy szerinte a Fidesznek nincsen helye az Európai Néppártban. (Ettől persze a Fidesznek még nem kell tartania attól, hogy záros határidőn belül távoznia kell a Népppártból. Bár a „pártcsalád” ízlésének nagyon nem felel meg, amit Orbán pártja képvisel, a családi béke érdekében egyelőre elviselik őket.)

A Néppárt egyébként hivatalosan nem reagált, de Joseph Daul elnök egy posztban elítélte a magyar kormány kampányát. Ezt a posztot Manfred Weber is megosztotta.

Az ötlet egyébként, hogy egy nem létező veszélyt kell a kampány központjába állítani, nem új. A Fidesz kampányait irányító Arthur J. Finkelstein, akit a gyűlölet karmesterének is szoktak nevezni, már 1972-ben (!) ezt írta Richard Nixon amerikai elnöknek: „Olyan témákat kell felhozni, amelyektől félnek az emberek, és ezt úgy tálalni, hogy úgy tűnjön, hogy a veszély a baloldalról jön.”

George Birnbaum, aki Arthur J. Finkelstein munkatársa volt, egy hónappal ezelőtt egy svájci lapnak elmesélte, hogyan alkották meg  közösen a tökéletes ellenségképet a Fidesz számára. „Kellett egy személy, aki nem csak irányítja a veszélyes külföldi nagytőkét, de meg is testesíti azt – ő lett Soros György, a Magyarországot támadó, és közben a háttérhatalmat irányító tökéletes ellenség.” Majd még azzal is eldicsekedett, hogy Soros személyének kriminalizálása „volt az összes termékünk közül a legegyszerűbb. Csak be kellett csomagolni és piacra dobni.”

A Fidesz kommunikációjában az ellenségként szerepeltetett Soros tehát nem egy személy, hanem egy marketing termék. És ez a Soros be is váltotta a hozzá fűzött reményeket, mert igen használható ellenségnek bizonyult. Rá lehetett ragasztani a liberális címkét, nem mellesleg egy pénzügyi spekulánsról van szó, aki nem politizál, így nincsenek politikai eszközei a visszavágásra, és még csak nem is él Magyarországon.

Meglepő, ám egyáltalán nem mulatságos az a heves reakció, amely a Fidesz-kormány mostani kommunikációjára érkezett. Ilyen szinten ennyire gyorsan nem szokás válaszolni, és az sem szokványos, hogy a kínos ügyeket, pláne, ha „pártcsaládon” belüli dolgokról van szó, a nyilvánosság előtt vitassák meg a vitázó felek. Márpedig most ez történt. Nem áll távol a valóságtól az a feltételezés, amit egy ideje már idehaza is megfigyelhettünk, hogy amióta Arthur J. Finkelstein meghalt és ezzel a Fidesz elveszítette megbízható, és a maga módján igencsak kreatív kampányguruját, a kormány kommunikációja egyre primitívebbé válik.

Magyarán: most már több mint három éve nem jöttek elő semmilyen újdonsággal, maradt témának a bevándorlás, Soros és a migránsok. Lehet ezt azzal magyarázni, hogy győztes csapaton ne változtass, vagyis, ha a migránsokkal és Sorossal történő riogatás bejött, akkor miért kellene új ötleteken törni a fejünket.

Ez azonban csak egyik olvasata ennek a történetnek. Van egy másik is, mégpedig az, hogy amióta nincs Finkelstein - és sajtóhírek szerint Habony Árpádot is lapátra tették –a Fidesz éceszgéberei képtelenek új, kreatív dolgokat kitalálni. Maradnak a már jól bevált, egy ideig még működő, de a végtelenségig mégsem használható szlogenek és hazugságok.