Az oktatás érdekvédői keresik a kapcsolatot Pintér Sándorral, a BM kérdőívet küld

Millei Ilona 2022. június 13. 16:15 2022. jún. 13. 16:15

„Ez egy beszélgetésnek, kapcsolatfelvételnek teljesen megfelelő, korrekt találkozó volt” – mondta lapunknak Horváth Péter, a Nemzeti Pedagógus Kar (NPK) elnöke, miután találkozott Pintér Sándorral, az új kormányban a közoktatást is felügyelő belügyminiszterrel. Az NPK elnöke által kezdeményezett találkozón a kapcsolatok közvetlen kialakításának módjairól, és arról beszéltek, miben számít Pintér Sándor az NPK-ra. Bár bérekről, pedagógushiányról most konkrétan nem volt szó, azokról lesz módja Pintér Sándornak közvetlenül értekeznie a Pedagógusok Szakszervezetével, ugyanis a PSZ őt is, és a szakképzésért felelős Csák János miniszert is meghívta szerdai tanévzáró kerekasztal-beszélgetésére.

Korrekt találkozó volt, ami elsősorban a kapcsolatfelvételt szolgálta, tudtuk meg az NPK vezetőjétől.  Horváth Péter hozzátette, az NPK elnökeként az oktatás problémáinak megoldására ugyan kész programmal érkezett a megbeszélésre, de Pintér Sándor belügyminiszterrel most ennyire konkrét témák nem kerültek elő. Az első találkozón a kapcsolatfelvételen volt a hangsúly, annak megbeszélésén, kivel tudnak közvetlen munkaviszonyt kialakítani, milyen módon tudják a javaslataikat eljuttatni a minisztériumba, és az is szóba került, Pintér Sándor miben számít elsősorban a Nemzeti Pedagógus Karra. A belügyminiszter többek közt azt kérte, dolgozzanak ki javaslatokat arra, miként lehetne hatékonyabbá tenni az oktatást. Horváth Péter – akit épp Győr felé, az autópályán értünk utol, mert a győri Révai Gimnázium igazgatójaként egy osztályozó értekezletre igyekezett vissza – azt mondta, ennek a munkának rövidesen neki is állnak. Hozzátette, bár bérekről, pedagógushiányról most konkrétan nem volt szó, úgy vélte, a belügyminiszter az adatokat az NPK korábban elküldött anyagaiból felkészült emberként már ismeri, a számokkal tisztában van. 

Szó esett viszont arról a kérdőívről, amelyet a Belügyminisztérium minden pedagógusnak, nevelő-oktató munkát közvetlenül segítő dolgozónak, illetve vezetőnek elküld majd júniusban. Igaz, Pintér Sándor csak annyit mondott róla, hogy szeretnék a kérdőívet minden érintettnek kiküldeni, a kérdőív tartalmáról, arról, hogy pontosan mit tartalmaz nem beszéltek. 

Egyébként valamennyi pedagógusnak, nevelő-oktató munkát közvetlenül segítő dolgozónak, illetve vezetőnek lehetősége lesz 2022 júniusában kitölteni azt az elektronikus kérdőívet, amelynek kérdései a köznevelési rendszer működésének továbbfejlesztési lehetőségeit célozzák. Az intézményekhez az Oktatási Hivatal juttatja el a kitölthető felület hozzáféréséhez szükséges információkat. Az anonim felmérés intézménytípusonként eltérő időszakokban történik.

A felmérés – többek között – a biztonságos és rendezett óvodai-iskolai környezettel kapcsolatos elvárásokra, a pedagógusok foglalkoztatására, a gyermekek és a pedagógusok teljesítményének mérésére, értékelésére vonatkozó további lehetséges megoldásokra irányul. A köznevelésben dolgozók válaszait, javaslatait a Belügyminisztérium beépíti az ágazatot érintő fejlesztési terveibe.

A belügyminiszternek a konkrét számokról, az oktatási adatokról személyesen is lesz lehetősége a héten hallani, ugyanis a Pedagógusok Szakszervezete (PSZ) sajtónyilvános tanévzáró kerekasztal-beszélgetést tart szerdán budapesti székházában, amire meghívták a köznevelésért felelős belügyminisztert, Pintér Sándort, továbbá a szakképzésért felelős Csák János miniszert is, hogy „első kézből” ismerkedjenek meg az irányításuk alá tartozó terület mielőbbi döntést igénylő problémáival.

A rendezvényen fővárosi és vidéki pedagógusok, óvodapedagógusok, szakképzésben dolgozók mondják majd el, hogy szerintük melyek a legsúlyosabb gondok, miért hagyják el a pályát a kollégák, milyen jövő vár a diákokra.