Az Orbán-kormány 2124-ig magánkézbe adná a budapesti pályaudvarok ingatlanait

HírKlikk 2024. december 9. 12:30 2024. dec. 9. 12:30

A napokban nyilvánosságra került dokumentumokból kiderül, hogy az Orbán-kormány kiemelt nemzetgazdasági érdekre hivatkozva, 99 évre magánkézbe adná a főbb budapesti pályaudvarok ingatlanhasznosítását.

Soproni Tamás terézvárosi polgármester szombaton jelentette be, hogy magánkézbe vándoroltatnák a Nyugati pályaudvar környéki vasúti területeket, ám a felhívások alapján – sok vidéki állomás mellett – a Déli, a Keleti és a Kelenföldi Pályaudvar is érintett a január végén záruló pályázatokban – írja a 24.hu cikkére hivatkozva a Népszava.

A kiírás szerint a MÁV Zrt. célja a fejlesztési területeken a XXI. század elvárásainak megfelelő színvonalú ingatlanfejlesztések megvalósítása. A cég a 24.hu-nak küldött válaszában állította, további egyeztetések várhatók a koncepciók véglegesítésére.

Az állami vasúttársaság honlapján megjelent kiírásban az áll:

Köztulajdonban tartani, de a fejlesztésükbe külső forrást is bevonni, hogy több helyen, gyorsabban és nagyobb eredményt lehessen elérni – ez a lényege annak az országos állomásmegújítási programnak, amelynek megvalósítására az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM), valamint a MÁV-csoport pályázatot ír ki.

A hivatalos indoklás szerint a kiírás lényege az, hogy a pályázaton sikeresen résztvevő ingatlanfejlesztők úgy kapnak lehetőséget az adott ingatlan – vasútforgalmi részétől elhatárolt részének – kereskedelmi célú hasznosítására, hogy a fejlesztésbe vont pályaudvarok, állomások és térségük kivétel nélkül és az együttműködés teljes időszaka alatt állami tulajdonban maradnak.

A portál azt írja, a nyertes projektcégek 2025-től 2124-ig szólóan kezelhetik az összes budapesti pályaudvar ingatlanait. Vagyis

– a Nyugati pályaudvar teljes történeti csarnokát, a pályaudvar teljes vasútüzemi területét, a Podmaniczky utca menti beépítetlen sávot (korábbi kormányzati negyed telkei) a Dózsa György útig,

– a Keleti pályaudvar teljes történelmi csarnokát és Kerepesi útig tartó területét, beleértve a Vágány utca melletti kocsijavító-műhely területét is,
– a Déli pályaudvar teljes területét és a Mészáros utca menti területeket, minden vasútüzemi terület a Hegyalja út és a Krisztina körút között,
– a Kelenföldi pályaudvar teljes területét, valamint a Volán-pályaudvartól délre fekvő, rendkívül értékes fejlesztési területeket.

Vitézy Dávid volt főpolgármester-jelölt, a Podmaniczky Mozgalom frakcióvezetője a kiírást úgy értékelte, hogy ez egyenesen a tipikus, 1990-es évek eleji rablóprivatizációs modell.

A Népszava emlékeztet: Lázár János építési és közlekedési miniszter még október közepén közölte, magánbefektetők bevonásával újítana meg tíz nagy forgalmú pályaudvart a kormány. Ebbe a sorba illeszkedően építenék át Budapesten a Nyugati, a Keleti és a Déli pályaudvart, de a Kelenföldi is bekerülhet a célállomások közé.