Az osztrákok nem adják a GYSEV-et
Kizárt, hogy az osztrák állam eladja a GYSEV (Győr-Sopron-Ebenfurt vasút) meglévő tulajdonrészét – tudta meg az ORF osztrák közszolgálati műsorszóró az illetékes osztrák klímavédelmi minisztériumban.
Az ORF burgenlandi portálján megjelent írás rámutatott: a jó osztrák-magyar együttműködés a vasút 150 éve után most nyilvánvalóan komoly próbatétel előtt áll.
A GYSEV részvénytársaság fontos szerepet tölt be Burgenland tartomány közlekedésében. Jelenleg a magyar állam tulajdonában 65,64 százalék, az osztrák államnál 28,24 százalék, míg a Strabagnál 6,12 százalék van.
Az ORF érdeklődött a Strabagnál is, de a cég nem szolgált egyértelmű megerősítéssel, de nem is cáfolta a híreket. Az Osztrák Köztársaságnak esze ágában sincs eladni a tulajdonrészét – közölték a minisztériumban.
„Tudjuk, hogy a magyar közlekedési miniszter érdekelt az osztrák szakaszokban, a mi célunk azonban a jó, megbízható és klímabarát tömegközlekedés biztosítása. Nem a pénzben vagyunk érdekeltek, hanem a jól működő vasúthálózatban. E célok eléréséhez jó eszköz a meglévő résztulajdon, és az, hogy az ausztriai vonalszakaszokat az osztrák cégrész kezeli. Így számunkra kizárt a tulajdonrész eladása” – mondták.
A cikk hozzátette: Magyarország már egy ideje igyekszik nagyobb befolyásra szert tenni az ausztriai szakaszokon, ennek jegyében egyebek mellett visszavonta Hanna Dellemann igazgató-helyettes igazgató tanácsi megbízatását azzal az indokkal, hogy túl sokat foglalkozott az osztrák szakaszokkal, és túl keveset a magyar részekkel. Ezt Ausztria Győrben támadta meg a bíróságon.
Ha a magyar állam megvásárolná a Strabag 6,12 százalékát, és ezzel megszerezné a kétharmados többséget, akkor a közgyűlésben az osztrák állam akarata ellenére is el tudna fogadtatni döntéseket. Amennyiben a Strabag valóban eladja a részét, Ausztria elővásárlási joggal is rendelkezik, de „jelenleg nem érdekelt abban, hogy nagyobb befolyásra tegyen szert a vállalat magyarországi fejlesztésében”.
A minisztérium közölte: a prioritás a jól működő vasút Ausztriában és az osztrák üzemrészben. „Ebbe sok pénzt fektettek az osztrák adófizetők, és ebből profitálniuk is kell, ezért nem a részesedések alkotják a lényeget” – szögezték le.
(GYSEV, avagy Raab–Oedenburg–Ebenfurter Eisenbahn AG , osztrák rövidítéssel Raaberbahn, magyar beceneve – a járművek színezése miatt – „Repcevasút”, Magyarországon és Ausztriában működő, 434,7 kilométeres pályahálózatot fenntartó és üzemeltető integrált vasúttársaság – a szerk.)