Bekeményít a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete
A státusztörvény életbelépése utáni teendőkről tartott stratégiai megbeszélést a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ) Horányban. Az érdekvédők megbeszélésén szó volt arról is, hogy a Civil Bázis, az Egységes Diákfront és a PDSZ összefog, létrehozzák az Oktatási Országos Közös Akaratot (OKA), az azt megtámogatandó demonstrációk, az egymásra épülő politikai és szakmai együttműködés rendszerét.
Nagy Erzsébet, a PDSZ országos választmányának ügyvivője elmondta, most már nem csak a pályáról távozó pedagógusok segítésére fognak koncentrálni, azért, hogy a lehető legkevésbé hátrányosan hagyhassák maguk mögött az oktatást, több figyelmet fordítanak majd a pályán maradókra is.
Az akarják elérni, hogy azok, akik továbbra is eddigi munkájuk, a tanítás mellett teszik le a voksot, legyenek tájékozottak a helyzetükkel kapcsolatban, és legyenek tudatos munkavállalók. Szeretnék elérni, hogy minél többen lépjenek be a szakszervezetekbe. Azt is el fogják magyarázni nekik, hogy mi lett volna, ha nincsenek azok az egyeztetések, amelyeket a kormánnyal folytattak. Nagy Erzsébet szerint ezek a megbeszélések ugyan nem voltak érdemiek, de hatásuk mégis fontos volt. Számos kérdésben ugyanis sikerült elmozdulást elérni, s ha ezek nem történtek volna meg, akkor sokkal rosszabb szituációban lenne a teljes munkavállalói kör. Az ügyvivő szerint ezt mindenkinek át kellene gondolnia, ahogy azt is, jobban kellene-e szerveződni.
Az érdekvédők megbeszélésén szóba került, hogy ha a kormány ki akarja iktatni a PDSZ-t – ahogy erre a Lex PDSZ mutat –, akkor az érdekvédelmi szervezet radikalizálódni fog, és minden követelést sztrájkkövetelésként fogalmaznak majd meg. Akkor viszont a kormány a sztrájktörvény alapján, köteles lesz velük egyeztetni. Vagyis szakmai kérdésekben sem fogják „befogni a szájukat”, hiába akar a kormány arról csak a Nemzeti Pedagógus Karral, lényegében önmagával tárgyalni. A PDSZ a többi szakmai szervezettel együtt folyamatosan fogja hangoztatni, hogy mi volna a kátyúból kivezető helyes út.
Az összefogás a Civil Bázis, az Egységes Diákfront és a PDSZ egységében fog megvalósulni. Erre utal, hogy közösen fogják ismertetni az Oktatási Országos Közös Akaratot (OKA), az azt megtámogatandó demonstrációk, az egymásra épülő politikai és szakmai együttműködés rendszerét.
Egyébként a PDSZ megbeszélésein fölmerült az is, hogy Horváth Péter, a Nemzeti Pedagógus Kar jelenlegi elnöke már nem akar indulni a következő választáson a címért, aki viszont szeretne az Iszák Tibor, az NPK jelenlegi alelnöke, Sonkád polgármestere. Nagy Erzsébet szerint, ha ő lesz az elnök, akkor tényleg száz százalékban megvalósulhat, hogy a kormány az NPK-val, mint saját magával egyeztet
Nagy Erzsébet beszámolt arról is, hogy a PSZ-szel közös levelet írtak Maruzsa Zoltán köznevelési államtitkárnak és követelik, hogy a végrehajtási rendeletet is egyeztessék a szakszervezettel. Eredetileg is ezt ígérték, de most, hogy már készen is van, épp a szakszervezeteknek nem mutatták meg, viszont még nem hirdették ki. „Egyelőre egy állítólag 160 oldalas, ismét titkos dokumentum.”
Nagy Erzsébettől megtudtuk azt is, hogy Orbán Viktor, Pintér Sándor és Gulyás Gergely is levelet kapott az Oktatási Világszervezet, az Education International Európai Régiója, az ETUCE igazgatójától, Susan Flockentől. Ebben szolidaritást vállalnak magyarországi tagszervezeteikkel (PSZ, PDSZ, TDDSZ, FDSZ).
„Tisztelt Miniszterelnök Úr!
Az ETUCE 125 oktatási szakszervezetet és több mint 11 millió pedagógust és más oktatási dolgozót képvisel Európa 51 országában. Az ETUCE uniós szintű szociális partner az oktatásban, az ETUC-on, az Európai Szakszervezeti Szövetségen belül az Európai Szakszervezeti Szövetség (ETUC) európai szakszervezeti szövetsége. Az ETUCE az Education International, az oktatási szakszervezetek globális szövetségének európai régiója…
Elfogadhatatlan, hogy a PSZ-szel és a PDSZ-szel a pedagógusok romló körülményei és a közoktatást sújtó számos probléma miatt szükséges reformokról és korszerűsítésekről folytatott több hónapos tárgyalások után a magyar kormány olyan oktatási reformot fogadott el, amely tovább rontja az oktatás helyzetét és még kevésbé vonzóvá teszi a tanári hivatást Magyarországon, így tovább növeli a tanárhiányt.
Az elmúlt másfél évben a tanárok, az oktatási szakszervezetek, a diákok és a szülők, valójában az egész oktatási közösség tüntetéseket és tiltakozó megmozdulásokat szervezett a magyarországi oktatási szakemberek jobb fizetéséért és munkakörülményeiért, hogy a diákok számára folyamatosan és a jövőben is biztosítva legyen a minőségi oktatás. Ez a megreformált oktatási törvény nem foglalkozik az oktatási szakszervezetek által korábban felvetett kérdésekkel – ez egy pofon az oktatásban dolgozók arcába! Ez az oktatási törvény reformja egyértelműen bizonyítja, hogy a magyar kormány nem ismeri fel a minőségi oktatás értékét az ország számára. Cserben hagyja a tanárokat, a diákokat és az egész társadalmat.
Magyarország az egyik legmagasabb életkorú pedagóguslétszámmal és a legnagyobb tanárhiánnyal rendelkező ország az EU-ban. A pedagógusok közalkalmazotti státuszának eltörlése egy új „alkalmazotti jogviszony" bevezetésével, amely többek között a pedagógusok munkaidejét és feladatait bővíti, miközben súlyosan leépíti és megnyirbálja a pedagógusok jogait, és ezzel egyidejűleg a részmunkaidős és megbízási szerződéses tanárokat (a vendégtanárokat) is bevezeti, csak a bizonytalanság növekedéséhez vezet az ágazatban, és ennek következtében kevesebb fiatal akar Magyarországon tanár lenni.
Az ETUCE határozottan támogatja tagszervezeteit abban a követelésükben, hogy a szakszervezeti jogokat erősítsék meg Magyarországon, szemben azzal a tendenciával, hogy a szakszervezeti szerveződésre vonatkozó kötelező küszöbértékekkel, mint a tárgyalások feltételével csökkentik azokat. Az oktatási szakszervezetek kizárása a szakmai konzultációkból figyelmen kívül hagyja a szakszervezeteik által képviselt munkavállalók szakértelmét és tapasztalatát. Az ETUCE ismételten hangsúlyozza, hogy az oktatási szakszervezetek kettős szerepet töltenek be: egyrészt az oktatási dolgozók foglalkoztatási és szociális érdekeinek képviseletében, másrészt a szakmai kérdések képviseletében, amelyek a pedagógusok munkájának középpontjában és központjában állnak.
Az ETUCE kiáll a PSZ, a PDSZ, a TDDSZ és az FDSZ mellett, amikor a kormányhoz fordul, hogy lépjen kapcsolatba a szakszervezetekkel, és hozzon létre fenntartható és átlátható szociális párbeszédet, ezzel is demonstrálva a kormány hajlandóságát és készségét arra, hogy tartós bizalmi légkört és demokratikus konzultációs folyamatot teremtsen a szakszervezetekkel.
A PSZ, PDSZ, TDDSZ és FDSZ tagszervezeteinkkel együtt felszólítjuk a magyar kormányt, hogy tegyen meg mindent a magyar társadalom és a jövő nemzedékek számára alapvető fontosságú pedagógus szakma támogatásáért, fordítson több közpénzt a minőségi oktatásra, a pedagógus szakemberek tisztességes fizetésére és munkakörülményeire, és szüntessen meg minden olyan akadályt, amely veszélyezteti a diákok minőségi oktatáshoz való jogának gyakorlását. Hiszen a magas színvonalú oktatáshoz az szükséges, hogy a tanárok és más oktatási dolgozók stabil munkalehetőséget, tisztességes és kielégítő fizetést, valamint kiegyensúlyozott munkaterhelést kapjanak.”