Egy belső elemzés szerint brutálisan csökkent a MÁV menetdíjbevétele

HírKlikk 2023. augusztus 15. 09:10 2023. aug. 15. 09:10

Orbán Viktor a februári évértékelő beszédében jelentette be, hogy új, kedvezményes vasúti bérleteket vezet be a MÁV május elsejétől. (Az egy megyére érvényes bérlet 9450 forintba, a teljes országot lefedő bérlet 18 900 forintba kerül, a diákok 90 százalékkal kevesebbet fizetnek.) Ennek hatása pedig hamar jelentkezett.

A cég egyik belső elemzésének Népszavához eljutott adatai szerint már májusban 953 millió forinttal csökkent a bevétel az idei áprilisi menetjegy- és bérleteladáshoz képest, de még így is több mint félmilliárdos többletet tudtak összehozni az előző évihez viszonyítva. Júniusban viszont már a visszaesés májushoz képest meghaladta az egymilliárdot, a menetdíjakból befolyt összeg pedig csaknem félmilliárddal kevesebb volt, mint 2022 júniusában. Alig két hónap alatt tehát 2 milliárdot vett ki a MÁV kasszából a szakmai szervezetek szerint inkább politikai terméknek, mintsem közlekedéspolitikai döntésnek nevezhető kormányzati intézkedés – írja a lap.

A belső elemzés ellenére, az Építési és Közlekedési Minisztérium a Népszava kérdésére tagadta, hogy a MÁV bevétele csökkenne. 

Mint írják „a vasúti menetdíjbevételek terén a májusi és júniusi bevételek esetén emelkedő tendencia tapasztalható a 2022-es év azonos hónapjaihoz viszonyítva”. Majd ennek kissé ellentmondva, az írták, hogy „az emelkedő trend éven belül tört meg a kedvezőbb árfekvésű és bővebb felhasználási spektrumú bérletek megjelenésével, azonban az így kimutatható kiesés mértéke sem haladja meg időarányosan az intézkedéshez dedikált februári kormányhatározat által biztosított fedezetet”.

A lap emlékeztet: év elején, a miniszterelnöki bejelentés után két nappal 3 milliárdot a vasúti személyszállításra csoportosítottak át. (További 10,6 milliárdot az autóbuszos közszolgáltatásra, míg az elővárosi közösségi közlekedés működtetésére 400 millió forintot, lévén a távolsági Volánbuszokon is váltható kedvezményes bérlet.) A Népszava megállapítása szerint ez a 3 milliárd forint – legalábbis a vasúti veszteségre – aligha lesz elég. 

Forrás: Népszava