Életbe lépett a statárium: gondozásba adták az első bezárt kutakat
Sokáig azt gondolták a Független Benzinkutak Szövetségében, hogy nem kell véresen komolyan venni azt a fenyegetést, miszerint a 48 óránál tovább zárva tartó benzinkutakat „ideiglenesen gondozásba” adja az állam. A napokban aztán kiderült, az első néhány kisebb kút esetében már meg is születtek az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) határozatai, amelyek a MOL-t rendelték ki a tulajdonos helyett üzemeltetőnek. „A hírt hallottuk, de az nem derült ki, meddig tart az „ideiglenesen” állapot. Negyven évig, mint a szovjet megszállás?” – élcelődött a híren az egyik benzinkút tulajdonosa.
„Én is tudok erről – reagált a bejelentésre Gépész László, a szövetség elnökségi tagja. – A jogszabály szerint az az első lépés, hogy kijelölő határozatot küld a tulajdonosnak az ITM, amiben ideiglenes hatállyal valamelyik minősített szolgáltatót jelöli ki további működtetőnek. Alighanem ez a MOL lesz” Mint mondta, ebben a hírben az az aggasztó, hogy jelenleg még senki sem tudja, a gyakorlatban egy ilyen intézkedésnek mi a menete, mert a részletes szabályokról nem kaptak tájékoztatást. „Ki fogjuk deríteni” – ígéri.
Ám nem is ezt tartja a legnagyobb problémának. Ez a „fenyegetés” még akkor született, amikor az árkorlátot bejelentették, s a gazdasági csődtől való félelmükben a kis kutak tulajdonosai osztottak-szoroztak, s hogy ne menjenek csődbe, inkább a bezárást választották volna. „Azóta megváltozott a helyzet. Azok a benzinkutak, amelyek most zárnak be, nem az árak, hanem az üzemanyaghiány miatt kénytelenek ezt meglépni” – folytatja Gépész László, és hozzáteszi: attól a nagykereskedőtől nem kapnak üzemanyagot, amelyet kijelöltek az ellátásuk biztosítására, aztán a kútjuk üzemeltetésre.
Az utóbbi napok tankolási mizériájának részleteit csak azok nem ismerik, akiknek semmi dolguk nincs az üzemanyagtöltő állomásokon. Köztudott, hogy az ellátási gondok országosak, üzemanyag még csak-csak volna a százhalombattai finomítóban, de szállítójárművek és sofőrök nincsenek kellő számban. „Attól, hogy a MOL átveszi a vidéki kis kutakat, azonnal megszűnnek a logisztikai problémák? Egy csapásra előkerül valahonnan háromezer tanker, amely kihordja az üres kutakhoz az üzemanyagot? ” – teszi fel a költői kérdést a szakember. Hozzáteszi: minden nap, minden órában kapnak újabb és újabb híreket a szövetség tagjaitól, kinél, milyen szintre apadtak az utolsó tartalékok. Mindenki úgy igyekszik elkerülni a „büntetést”, ahogyan tudja. Ha nem szabad bezárni, nem teszik. Nyitva tartanak és reménykednek, hogy valamilyen csoda folytán érkezik egy kocsi benzin hozzájuk is. Ha nem? Akkor legfeljebb egy-kétezer forintért töltenek csak a hozzájuk betérő autókba. Hogy azzal meddig jutnak el a sofőrök? Nem a kutas gondja.
A MOL már korlátozza a nagykereskedelmi kiszolgálást azoknak is, akik a maguk járműveivel, vagy a megbízott fuvarosaik révén el tudnák hozni a számukra szükséges üzemanyagot. Az ilyen vevők esetében is mennyiségi korlátozást vezettek be. „Ha ez így működik, kétségeim vannak, hogy valóban csak logisztikai gondok állnak a háttérben, vagy esetleg a MOL tartályaiban sincs elegendő finomított áru” – fogalmaz óvatosan a szakember. Szerinte a március 15-én kihirdetett és azonnal bevezetett intézkedések számos olyan részletet tartalmaznak, amelyek kidolgozatlanok, a végrehajtás során felmerülő kérdésekre nem adnak választ.
Fogalmuk sincs, hogyan, mit kell tenniük a kutasoknak, ha nem szokványos esetekben kell dönteniük. Miként tudja „megítélni” egy automata benzinkút töltőcsapja, hogy egy magyar rendszámú, vagy külföldi kocsi töltőnyílásába tették? Hazai vagy teljes áron számláljon az órája? Mert ha téved, és egy ellenőr rajtakapja, a tulajdonost azonnal és megfellebbezhetetlenül olyan bírsággal sújtják, hogy belesántul. „Az államtitkárságnak újra írtunk, próbáltunk választ kapni az ellentmondásokra, az ilyen és hasonló kérdéseinkre, de eddig még nincs válasz” – mondja Gépész László.„Orosz rulettet játszunk ebben a helyzetben.”
A múltkor sikerült a minisztérium illetékeseivel megegyezésre jutniuk abban, hogy a veszteségek pótlására literenként 20 forint kompenzációt fizet állam. Ezt egy kormányhatározat is megerősítette. A legújabb fejlemények szerint ezt aligha fogják mindenkinek megtéríteni, mert a később megjelent minisztériumi részletszabályozásban már nem normatív támogatásként említik ezt az összeget. Később majd pályázni „lehet” és a szerencsések „elnyerhetik” ezt a pénzt.
„Vissza fogjuk utasítani ezt a megoldást, mert a mi olvasatunkban az, hogy „jár” 20 forintnyi támogatás, vagy „pályázható”, az pontosan nulla és húsz forint közötti különbséget jelent. Semmi garancia nincs arra, hogy ilyen bonyolult pályázatot mindenki el tud készíteni. Akinek nem sikerül, az nem kap semmit? Kihátrálási kísérletnek tartjuk, mert nem látni, mi áll a háttérben. Hétfőn újabb közgyűlésünk lesz, várjuk oda az államtitkár urat is, akitől válaszokat remélünk a kétségeinkre” – zárja a beszélgetést a Független Benzinkutak Szövetségének elnökségi tagja.