Építési engedély továbbra sincs, de Mészárosék gőzerővel dolgoznak a Déli Körvasúton

Föld S. Péter 2024. október 16. 15:20 2024. okt. 16. 15:20

Október 16-án, szerdán délelőtt még javában dolgoztak a Mészáros Lőrinc érdekeltségébe tartozó V-Híd Zrt. munkásai a Déli Körvasút építkezésén. Ez önmagában nem volna hír, így megy ez január óta, ám egy nappal korábban kiderült, hogy ezek a munkálatok, csakúgy, mint eddig, továbbra is törvénytelenek: a Fővárosi Törvényszék ugyanis harmadszor is megsemmisítette a Déli Körvasút környezetvédelmi engedélyét.

„Ismét győztünk! A Fővárosi Törvényszék a mai napon harmadszor is megsemmisítette a Déli Körvasút környezetvédelmi engedélyét. A bíróság megállapította, hogy jogszabálysértő volt katonai célúvá minősíteni a beruházást. Sajnos az okozott környezeti károkat már nem lehet semmissé tenni, de az építkezést azonnal fel kell függeszteni” írta Kreitler-Sas Máté, Újbuda környezetvédelemért felelős alpolgármestere a Facebookon.  

A történet, amelyről a Hírklikk többször is beszámolt (például itt, itt és itt) 2020 elejére nyúlik vissza. A környéken élő emberek egy lakossági fórumon ekkor értesültek az akkor még kivitelezőként szereplő Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) vezetőitől, hogy lakóházaik, ingatlanjaik közvetlen közelében nagyszabású, több évig tartó vasúti fejlesztés készül. A hivatalos indoklás szerint az elővárosi közlekedés fejlesztése a cél, amely ellen senkinek nem lett volna kifogása, ám hamarosan az is kiderült, hogy mindez csak álca: mert bár valóban mennének elővárosi vonatok a mostani kettő helyett három, helyenként négy sínpáron, ám döntően egy jelentős, a mostaninak sokszorosára tehető teherforgalom levezénylése miatt akarják a környéken lakókra ráerőltetni a meglehetősen drága beruházást. (A Ferencváros-Kelenföld közötti mintegy öt kilométer hosszú szakasz bővítése jelen állás szerint 350 milliárd forintba, azaz, kilométerenként 70 milliárdba kerül.)

A botrányba fulladt lakossági fórumot követően, megalakult a Polgárok a Pályán az Élhető Környezetért (POPÉK), amely Újbuda önkormányzatával közösen bíróságon támadta meg a Pest Megyei Kormányhivatal által meglehetős gyorsasággal kiadott környezetvédelmi engedélyt. A pert a civilekkel együtt az önkormányzat nyerte, a Fővárosi Törvényszék megsemmisítette az építkezés környezetvédelmi engedélyét és 98 oldalon sorolta az ezzel kapcsolatos kifogásait. Többek között a hatástanulmányok (zaj, rezgések stb.) hiányosságait említették, valamint azt, hogy nem vizsgálták meg az alternatív lehetőségeket. Például a Budapestet elkerülő, tervként már évtizedek óta létező, ám eddig meg nem valósított V0 vasúti pályát, amely kiválóan alkalmas lenne a nagy fokú teherforgalom levezénylésére.

A munkálatok tervezése és előkészítése ennek ellenére tovább folytatódott, a kivitelező – ekkor már Mészáros Lőrinc V-Híd Zrt. nevű cége – ismét megkérte a környezetvédelmi engedélyt, amit, csakúgy, mint első alkalommal, minden különösebb nehézség nélkül meg is kaptak. Ez az engedély azonban szintén nem volt jogerős, a civilek és az újbudai önkormányzat ugyanis ismét bírósághoz fordultak, és megint nyertek. 

Ennek hatására tavaly augusztusban Orbán Viktor kormánya azt a döntést hozta, hogy katonai létesítménnyé nyilvánítja Déli Körvasút projektet, ami azzal járt, hogy ettől kezdve érvényes, azaz jogerős környezetvédelmi engedély nélkül is meg lehetett kezdeni a munkálatokat.

A V-Híd Zrt nem is késlekedett: az idén januárban nekiállt a terep előkészítésének, ami a Hamzsabégi sétány mellett húzódó vasúti töltésen csaknem 800, a sétányon mintegy 200, több mint 50 éve ültetett fa kivágásával járt. Nem sokkal ezután a komolyabb, jelentős zajjal járó földmunkák is elkezdődtek. Elbontottak több játszóteret, sportpályákat, helyettük ma irdatlan nagy munkagépekben és több emelet magasságú betonfalakban gyönyörködhetnek a környék lakói. 

Február elején Lázár János minisztériuma előtt tüntettek a környéken lakók, s a demonstrációba a miniszter is belefutott. Rögtönzött találkozásuk egy megbeszéléssel folytatódott, amelyen Lázár közölte, hogy az építkezést ugyan nem tudja leállítani, de mindent elkövet, hogy a környéken lakóknak minél kevesebb kellemetlenséget kelljen elviselniük. A civilek emlékeztették Lázárt egy nem sokkal korábbi, Egerben tett kijelentésére, miszerint az ország 93 ezer négyzetkilométerén semmi sem épülhet, amit az ott élő emberek nem akarnak, ám a miniszter erre a felvetésre nem reagált. Megígérte viszont, hogy a kivágott fák helyett újakat telepítenek, méghozzá nem csemetékkel, hanem 20 éves fákkal pótolják a kivágottakat. Ezzel egyidőben megtiltotta a V-Híd Zrt. számára az éjszakai és a hétvégi munkavégzést, amit a cég először megpróbált kijátszani, ezért Lázár személyesen volt kénytelen felhívni a figyelmüket az utasítás betartására.

Nagyon röviden összefoglalva, ezek a mostani helyzet előzményei. Az ügy politikai pikantériája, hogy a Déli Körvasút projekt egyik fő lobbistája a kezdetektől az a Vitézy Dávid, aki a magát zöld pártként definiáló LMP támogatásával főpolgármester-jelölt volt. Mindez azért is érdekes, mert a helyi, újbudai LMP épp ellenkező véleményt képviselt, és önkormányzati képviselőjük – ma már környezetvédelemért felelős alpolgármester – Kreitler-Sas Máté volt az, aki a legkövetkezetesebben a helyi lakosok érdekeit képviselve, a civilek mellé állt.



Hírklikk

Támogasd a munkánkat, hogy egyre több tényfeltáró anyaggal, izgalmas riportokkal tartsunk ellent a kormányzati propagandának.

Támogatom
Támogatom