Fagyban nem jó ötlet a villanyautó
Amikor rendkívül fagyosra váltott az idő az Egyesült Államok északi és keleti részein, megrendült az elektromos autók iránti bizalom. A mínusz 10 fokos faggyal birkózó Chicagóban a töltőállomások előtt órákig vacogtak a lemerült akkukkal érkező járművek tulajdonosai, de távolról sem mindenki távozhatott onnan: a várakozásnál, miközben a kocsikat fűtötték, végképp elfogyott a villamos energia...
„Amikor ilyen hideg van, nem jól működnek az autók, sem a töltők, de az emberek sem...” – jelentette ki egy Tesla-tulajdonos, akinek három napra a töltőállomás közelében kellett hagynia kocsiját, mert annyian álltak sorba, hogy nem jutott már kapcsolóhoz. Egy társa, amikor látta, hogy hosszú sor áll a töltők előtt, úgy döntött: elmegy a következőhöz, ami csak 50 kilométerre van. Nem jutott messzire, az akku hamarosan lemerült, a kocsit be kellett vontatnia, hogy életre kelthesse. Mikor végre sikerült bedugni a vezetéket, amellyel a töltés általában egy órát tart, kiderült, a művelet ezúttal öt óráig tartott.
Miközben az Egyesült Államokban is egyre többen vásárolnak elektromos autót, a fagy következményei sokakat gondolkodóba ejtettek. A hideg ugyanis váratlanul gyorsan kiüríti az akkukat, így radikálisan lecsökkenti a megtehető távolságot, ráadásul szokatlanul hosszú töltési idővel jár. A gondokra az e-autó úttörője, a Tesla már figyelmeztette vásárlóit: töltsék a kocsijaikat már akkor, amikor még 20 százalékos a töltöttség, és használják a gombot, amellyel szabályozni lehet a tervezett utat. Amennyiben az ember beírja az úti célt, a kocsi kiszámítja, mikor lesz a legjobb idő a töltésre, így addig az autó maximális teljesítményét tudja nyújtani.
Egy másik Tesla tulajdonos indulásra készülve azzal szembesült, hogy kedvenc kocsijának ajtajai befagytak. Egy órába került, amíg egyáltalán ki tudta nyitni a zárakat. Normális körülmények között kocsijával gyors töltés után vagy 400 kilométert tudott megtenni, de ezúttal azt kellett tapasztalnia: amikor indulni készült, a feltöltött akkunak már csak kétharmad teljesítménye volt, így minden reggel azzal kellett kezdeni a napot, hogy beáll a sorba, tölteni ….
Amint sok villanyautó tulajdonos most megtanulta: kocsijaiknak valójában két akkumulátora van, egy alacsony és egy magas feszültségű. A 12 voltos ugyancsak lemerülhet a hidegben, akárcsak hasonló, hagyományos társaik, amelyeket a robbanómotoros kocsikban helyeznek el. Lemerülésük következtében viszont a gyorsabban töltő, nagyobb telep addig nem tud működni, amíg a 12 voltost külső segítséggel el nem indítják. A Tesla ezért most tájékoztatót ad ki tulajdonosainak, hogyan működtessék járműveiket, ha nagyon hideg van.
A villanyautósoknak azt is tapasztalniuk kellett, hogy a töltő-hálózat sem tud helytállni, amikor sokan és egyszerre szeretnék igénybe venni. Tanulhatnának Norvégiától, – javasolta a New York Times –, ahol már csaknem minden járművet villannyal hajtanak. Ott az emberek hozzászoktak, hogy indulás előtt melegítsék az autót és bár ott is hosszabbak télen a töltésre várakozó autósorok, az egyre kevésbé probléma, hiszen bővítették a töltőállomások hálózatát. Ugyanakkor a norvégok nagy többsége, csaknem 90 százaléka saját töltővel is rendelkezik otthonában.
A Nemzetközi Energia Ügynökség adatai szerint 2022-ben minden eladott autó 14 százaléka volt elektromos, szemben az előző évi 9 százalékkal. Arányaiban a legtöbb villanyautó Norvégia mellett Finnországban, Svédországban és Dániában van. Az autóipar azt ígéri, hogy hamarosan javítanak a helyzeten, hiszen az e-autók újabb modelljénél már gondoskodnak arról, hogy hidegben is hatékonyak maradjanak, még ha ez nem is old meg minden problémát. A legtöbb országban változatlanul gond, ami a robbanómotoros kocsik vezetőinek nem az: ha a következő sarkon vagy településen tankolni akarnak, nem kell közben azzal foglalkozniuk, hogyan áll a benzin, vagy a gázolaj hatékonysága.