Fals kép alapján folyik a magyar tehetséggondozás
A Fidesz-kormány nem tudja, valószínűleg nem is akarja megtagadni önmagát, még akkor sem, ha látszólag jót cselekszik. Egy, a tehetséggondozó tanárokat támogató ösztöndíjpályázatot is annak rendel alá, hogy még áttételesen is csak a társadalom jobb anyagi helyzetben levő rétegeit támogassa. Miközben ki tudja hány és hány tehetséget herdál el így. Erre utal a Köbüki néven elindított tehetséggondozó tanári ösztöndíj program is. Erről, és a valódi tehetséggondozás mibenlétéről Nahalka István oktatáskutatóval, és Ongjerth Dávid középiskolai tanárral beszélgettünk.
Köbüki néven tehetséggondozó tanári ösztöndíjprogramot hirdetett meg a Kulturális és Innovációs Minisztérium. A program keretében a havi nettó 75 ezer forintos ösztöndíjra pályázhatnak azok a tanárok, akik kulcsszerepet játszanak a tehetséggondozásban. A pedagógusoknak ezért a pluszpénzért nem kell pluszmunkát vállalniuk, a minisztérium azt szeretné, ha továbbra is tevékenyen részük lenne a tehetséggondozásban. A pályázat mindenki számára nyitott, de azok jelentkezhetnek, akik már legalább három éve középfokú köznevelési intézményben tanítanak és a tehetségek fejlesztésében eddig is példaértékű eredményeket értek el. A pályázat független attól, hogy a jelentkező melyik középfokú oktatási intézményben dolgozik. A most kezdődő tanévben több mint 1600 pedagógus részesülhet a támogatásban, amelyre több mint 1,2 milliárd forintot különítettek el.
Nahalka Istvántól azt kérdeztük, a kormány esetleg rájött, hogy a pedagógusokkal szemben túllőtt a célon, és ezzel akarná őket kiengesztelni?
Az oktatáskutató szerint az 1600 pedagógus azért nagyon kicsi arány az összes pedagógushoz képest, úgyhogy ezzel nehezen tudna mindannyiukkal jót tenni. Ennek a kormánynak általában bizonyos értékrendet szokása ilyesmivel jelezni, és ők azt képviselik a legelejétől kezdve, hogy a tehetségek fejlesztését nagyon magasra értékelik. Persze az a kérdés, hogy mit értenek alatta.
Magyarországon van egy olyan szemléletmód – és a kormány is ezt képviseli –, hogy a tehetséggondozás az, ami az elitiskolákban zajlik a legjobb tanulókkal. Ők azok, akik ezekben a híres, nagy iskolákban nagyon jól tanulnak, ők a tehetségek, és akkor az ő fejlesztésük az, ami rettenetesen fontos. „Félek tőle – persze, nem biztos, hogy így lesz –, hogy elsősorban olyan pedagógusok ösztöndíjazásáról lesz szó, akik ilyen iskolákban tanítanak. Nyilván van közöttük is olyan, aki megérdemel plusz pénzt, mert jó színvonalon, odaadó munkát végez, úgyhogy nincs ezzel olyan nagyon nagy baj” – tette hozzá az oktatáskutató.
Nahalka István szerint a probléma az, hogy Magyarországon sokan tényleg azt gondolják, ezekben a „jó” iskolákban történik a tehetségnevelés, másutt meg a felzárkóztatás folyik, és ennek nagyon, nagyon nem így kellene lennie. A hátrányos helyzetű gyerekeket ugyanis nagyon nem lenne szabad kizárni a tehetségnevelésből. Állami dokumentumokban úgy fogalmaznak: „olyan gyerekek, akik tehetségesek vagy hátrányos helyzetűek”, vagy „olyan gyerekek vannak, akik tehetségesek vagy sajátos nevelési igényűek”, mintha egy hátrányos helyzetű és egy sajátos nevelési igényű gyerek nem lehetne tehetséges. Még jogszabályokban is találhatók ilyen megfogalmazások. Ezért félő, hogy a figyelem kevésbé fog azokra a pedagógusokra kiterjedni, akik a hátrányos helyzetűekkel, sajátos nevelési igényű gyerekekkel, szegényekkel, cigány gyerekekkel áldozatos munkát végeznek, és – sokszor sikerrel – próbálják kihozni belőlük a maximumot.
Azért van remény rá, hogy nem a legrosszabb verzió következik be, és a minisztérium fog figyelni arra, hogy a hátrányos helyzetű gyerekek között is jó tehetségnevelő munkát végző pedagógusokat is hozzájuthassanak ehhez az ösztöndíjhoz. Csak Magyarországon a közfelfogás, sőt, a pedagógiai közfelfogás sem errefelé mutat. „Bár csak ne ez érvényesülne!” – tette hozzá.
Baj-e, hogy a már meglévő valamennyi tehetséggondozó programot az új rendszerhez igazítva „finomhangolják”, és egységes mérési rendszerbe integrálják úgy, mintha az lenne fontos, hogy darabra mérhető legyen, ki lehessen számolni, hogy hány gyerek nyert versenyt, hány nem – vetettük fel.
Nahalka István szerint akkor lenne csak igazán baj. Ez kifejezetten annak a bornírt nézetnek a megjelenése, amiről a hibás közfelfogás mentén beszéltünk. Mert az, hogy kik jelennek meg ezeken a versenyeken, hogy kik jutnak előbbre rajtuk, és azután kik győznek a tanulmányi versenyeken, rettenetesen függ ezeknek a gyerekeknek az iskolai előéletétől, az pedig nagyon szoros kapcsolatban van a szociális hátterükkel. Ha megnézzük, hogy kik az országos, a különböző nagy múltú tanulmányi, tantárgyi versenyek győztesei, akkor kiderül, hogy mind, de túlnyomó többségükben mindenképpen a magasabb társadalmi státuszú családok gyermekei. Magyarul egy olyan szelekciós, kiválogatódási folyamatnak az eredménye, és bizonyos értelemben a betetőzése, ami egyébként is széles körben zajlik az országban. Ott már baj van, amikor azt hisszük, hogy egy tehetséget nevelő, tehetségeket gondozó pedagógus munkáját azon lehet lemérni, hány győztes, meg hány versenyen magas szintre jutott tanulója van. Az rendszeresen nem rajta múlik. Amikor az adott gimnázium ki tudja válogatni az adott város és környéke, vagy még nagyobb területről a legjobb matematikai felkészültségű negyedikes, hatodikos és nyolcadikos tanulókat, attól függően, hogy hány osztályos gimnáziumról van szó, és matematika tagozatra rakja be őket, akkor már bejött az a tehetség, amelyikkel szinte semmit nem kell csinálni. Persze, Nahalka István nem azt mondja, hogy semmit se kell velük csinálni, de tulajdonképpen elég könnyű elindítani őket versenyen, és ők nagy valószínűséggel tovább is fognak jutni. „Vagyis nem állítom, hogy munka nélkül, de mindenesetre nem nagy pedagógiai tehetséggel el lehet érni eredményeket a gyerekek versenyeztetésével kapcsolatban. Vagyis, ha az eredményességet a versenyekre eljuttatott, és ott eredményeket elért gyerekek száma alapján akarják megállapítani, akkor nagyon nagy baj van” – összegezte az oktatáskutató.
Sajnálatosnak nevezte azt, hogy nem elsősorban a programok függvénye, és nem rajtuk múlik, ki válik ma tehetségessé az iskolákban. Nagyon erősen függ a családi háttértől. Természetesen kell hozzá a pedagógusok jó iskolai teljesítménye is, mert, ha nem törődnek ezekkel a gyerekekkel, elhanyagolják őket, akkor nem lesz belőlük versenygyőztes, de sokkal kevesebbet kell hozzátenniük, mint egy olyan pedagógusnak, aki eldugott helyen dolgozik, hátrányos helyzetű, csupa szegény gyereket tanít. Ha ez egy gimnázium, akkor ezek a gyerekek már az általános iskola alsó- és felső tagozatában lemaradtak, nem tudták azt produkálni, amit egyébként adottságaik alapján tudnának. Ha egy ilyen pedagógus éri el, hogy el tud juttatni versenyekre gyerekeket, már maga az eljuttatás is lehet, hogy nagyobb teljesítmény, mintha valaki az osztályába került, négy éves kora óta kiváló matematikus palántát juttatja el oda, hogy második, vagy harmadik legyen egy versenyen. Lehet, hogy az előbbi pedagógus sokkal többet tett le az asztalra.
Az egész Köbüki-történethez hozzátartozik az is, hogy a beadott pályázatokat a kiírásban is szereplő objektív pontozási rendszer alapján bizottság értékeli majd, ahová egy tagot a Belügyminisztérium, egyet a Kulturális és Innovációs Minisztérium, egyet pedig a Nemzeti Pedagógus Kar delegál. Ők készítik elő a pályázatokról a döntést, amelyet végül a kulturális és innovációs miniszter hoz meg. Az emberben óhatatlanul felmerül a kérdés, lehet, hogy nem is annyira a tehetségfejlesztés lesz majd az elbírálás alapja?
Nahalka István szerint kiválóak vagyunk abban, hogy szervezetileg, formálisan deklaráljunk bizonyos dolgokat. Lehetne még tovább is menni, és le lehetne írni azt is például, hogy milyen ásványvíz legyen a bizottság asztalán, és egyebeket. Csak épp a lényegről nincs szó, arról, hogy mi lesz abban a pontozási rendszerben, amiről beszélnek, mi alapján pontoznak majd. Erről valószínűleg később sem lesz szó, és nem kerül majd szélesebb szakmai elbírálás alá sem. Majd valakik kialakítják a saját szájuk íze szerint. Mint mondta, ezzel kapcsolatban rosszak az előjelek.
A tehetséggondozást minden gyerek belső motivációjára kéne alapozni
Ongjerth Dávid angol-magyar szakos gimnáziumi tanár azt mondja, nem tudni, hogy mit akar pontosan a kormány a Köbüki-programmal. Lehet, hogy csak promotálni akarják magukat, hogy úgy látsszon, tesznek valamit, mert úgy érzik, hogy nem népszerűek az intézkedéseik. Az 1600, 10 hónapon át havi 75 ezer forintos ösztöndíjban részesíthető tanár a közoktatásban dolgozók körülbelül másfél százalékát teszi ki – tette hozzá. Lehet, hogy az ő problémájukat igen, de a többiekét ez a pályázati lehetőség biztos, hogy nem oldja meg. Ongjerth Dávid elképzelhetőnek tartja, hogy ezzel a programmal azokat a tanárokat célozzák meg, akik szívesen versenyeztetik a gyerekeket. Hisz' vannak olyan pedagógusok, akik arra helyezik a hangsúlyt, hogy versenyezni vigyék a tanítványaikat, és a versenyeken azok minél jobb eredményeket érjenek el. Ők dokumentálva meg tudják mutatni, hogy az ilyen vagy az olyan versenyen hány tanulójuk vett részt, vagy győzött. Ha van olyan lelkes kolléga, aki szereti versenyre vinni a diákjait, akkor viszi is – folytatta. Van, aki fel is készíti a gyerekeket, az előző évek versenyfeladatait a tanítás végén vagy valamikor odaadja annak, akiről úgy látja, hogy tehetséges, és lehet, hogy megnyerné a versenyt. A tanár tapasztalatai szerint sajnos ma elsősorban ebből áll a tehetséggondozás. Pedig jelenthetne az több mindenfélét is. Lehetne például a szakköröket is idesorolni, de a tehetséggondozásra a legjobb az lenne, hogyha egy diák élvez valamit, jó abban a tantárgyban, akkor még további lehetőségeket mutatnak neki, ahol ő még tovább tud menni. Vagyis olyan módon kellene foglalkozni azzal a gyerekkel, hogy még jobban el tudjon mélyülni abban, amit szeret. Ez leginkább a szakköri formában tudna működni, de azokból kevés van, hisz' magasak az óraszámok. A pedagógusoké is, a gyerekeké is. Ezért a pedagógusok nem olyan lelkesen tartanak szakköröket, és a gyerekek is hamar lemorzsolódnak. Azt el tudja képzelni Ongjerth Dávid, hogy a jó nevű gimnáziumokban nagy számban vannak annyira céltudatos és elkötelezett, érdeklődő gyerekek, hogy ott össze tudnak hozni szakköröket. A tanár egyébként nem fog jelentkezni erre a pályázatra. Szerinte túl nagy hangsúlyt helyeznek erre a fajta motivációra, és a módszereknek köszönhetően, még a hozzájuk járó, jó hátterű gyerekek is abba a tévedésbe szoktak esni, hogy azért kell tanulni, hogy versenyt nyerjenek, meg levizsgázzanak. Ő pedig jobban szereti, ha valamilyen belső motiváció miatt érdeklődik az ember, mert úgy hitelesebb. |