Fél óráig próbált ügyeletes orvost hívni halott apjához egy szentendrei nő
„Ön az alapellátási felnőtt és gyermek ügyelet telefonszámát hívta…” Az 1830-as ügyeleti számon a mentőszolgálat Győrfi Pál előre rögzített üzenete fogadja a hívásokat. A valódi diszpécsert azonban nem tudta elérni szombat reggel egy szentendrei asszony.
Reggel kilenckor otthon elhunyt az édesapám. Egyből hívtam a 1830-at, mert tudtam, hogy az ügyeletes orvos állítja ki a halotti bizonyítványt, állapítja meg a halált – mondta az elhunyt apa lánya az RTL Híradónak. Ő azt mondta, hogy több mint fél órán keresztül próbálkozott, hiába.
A kettes gombot nyomtam, hogy az ügyeletes orvost, a következőnél a hármast, visszahívást kértem, az se vezetett eredményre, ez olyan négy-ötször próbálkozás volt, minden alkalommal percekig tartottam a telefont – panaszolta. Végül apja gondosóráján keresztül érte el a diszpécsert, aki mentőt hívott. Az ügyeletes orvosra azonban így is öt és fél órát várnia kellett.
Nem egyedi esetről van szó. Egy tahitótfalui nő a Facebookon panaszkodott, hogy a hétvégén egy lábsérülés miatt „30 percig hívta a 1830-as számot, de nem vették fel”. Hozzátette, később feladta és a „sürgősségi kórházi ügyeleten kért tájékoztatást”.
Pest megye február 1-jétől csatlakozott az új ügyeleti rendszerhez. Az eddigi több mint 50 ügyeletből csak 18 maradt. Emiatt több helyen is tiltakoztak a helyiek, például Tahitótfaluban, Budaörsön és Pomázon. A Magyar Orvosi Kamara tapasztalatai szerint országszerte eltérő az ügyeletek leterheltsége.
A kamarához érkezett panaszok szerint a háziorvosok többsége amiatt aggódik, hogy olyan eseteket is el kell látniuk, amikben nincs tapasztalatuk. „Felnőtt orvos gyermeket kell, hogy ellásson, amire nincsen felkészülve vagy pedig olyan sürgősségi eset ellátására küldik ki, ami oxiológust igényelne, tehát mentőorvost.” A kamara szerint ezért változtatni kellene a jelenlegi rendszeren.