Hatalmas áremelkedés jöhet a buszozásban
Az autóbuszok esetében előírták az úthasználat arányos díjfizetésbe történő beépülést február elsejével. Az autóbuszokat besorolták ugyanabba a kategóriába, mint a teherautókat, tehát a tengelyszám határozza meg, plusz egyéb tényezők, hogy mennyit kell neki fizetni kilométerenként – magyarázta Dittel Gábor a Klikk TV Szempontok című műsorában.
A Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestületének ügyvezető főtitkára kifejtette: miután a nagy és a kisbuszok is két tengellyel rendelkeznek, a bevételekben azonban óriási különbségek vannak, ezért javaslatot tettek arra, hogy a J2 kategóriát a buszok esetében bontsák meg. Elfogadták azt a javaslatukat, hogy a kisbusz díjtétele az 40 százualékkal legyen kedvezőbb, mint a nagy buszé.
„Az intézkedés február 1-jén lépne életbe. De mivel az informatikai fejlesztés ilyen gyorsan nem tud elkészülni, ezért van egy április elsejei határidő, ehhez viszont kormányrendeletet kell módosítani, ami akkor hatályos, ha megjelenik a Magyar Közlönyben” – mondta Dittel, megjegyezve, hogy ez még nem történt meg.
A főtitkár arról is beszélt: ha ez megvalósul, jóval drágább lesz minden a nagy buszok esetében, ugyanis hasonló díjnövekedéseket kell kalkulálni, mint a teherautóknál.
„A másik nagy hatása ennek a buszos kérdéskörnek az lehet, hogy jó pár vállalkozás végez úgynevezett szerződéses, például munkásszállítást, amikor egy adott termelőüzemben összeszedi a környékről a dolgozókat. (...) Ott viszont már vannak olyan híreink, hogy azon vállalatok, amelyek ezeket igénybe veszik, már fontolgatják a lehetséges menekülési útvonalat” – mondta. Hozzátette: ennek lehet olyan hatása, hogy azok a vállalkozások, amelyek idáig ebből tartották fenn családjukat, egzisztenciájukat, azok ebből az üzleti helyzetből kieshetnek.
A buszok esetében is 30-40 százalékos emelkedésre kell számítani.
További részletek a szombaton megjelenő Szempontok című műsorban.