Hatalmas károkat okoz az ingyenessé tett parkolás
Nem csak az önkormányzatok esnek el a parkolási díjból származó jelentős bevételtől, de immár veszélyben a kiszolgáló személyzet, parkolóőrök, biztonságiak megélhetése is.
Hetek óta ingyenes Magyarországon a közterületi parkolás, ami országszerte jelentős forgalomnövekedést okozott a nagyobb városokban. Ráadásul este 7 és reggel 7 óra között a parkolóházak és mélygarázsok is ingyenesek, aminek következtében a parkoló ellenőrök, a technikai személyzet, a takarítók, illetve a biztonsági személyzet munkája és megélhetése veszélybe került. Ráadásul hiába ingyenesek éjszaka a parkológarázsok, a tapasztalatok szerint az autósoknak ingyen sem kell a szabad hely: eddig jellemzően csak kevés autós vette igénybe az ingyenes éjszakai parkolási lehetőségeket.
A problémát tetézi, hogy nagyságrendekkel nőtt a tilosban parkoló autók száma, mintha a járványhelyzettel a KRESZ-szabályokat is beszüntették volna. Útból és parkolóból nem lett több, a szabad parkolóhelyek viszont egyértelműen elfogytak, néhol már „jegyre sem kaphatók” – figyelmeztet a Magyar Parkolási Szövetség.
A közterületi parkolási rendszer kulcseleme a díjfizetés, aminek célja, hogy a parkolóhelyek foglaltsága mesterségesen 85 százalék körül legyen tartva egy adott területen. Így lehet ugyanis garantálni, hogy aki autóval közlekedik, mindig találjon magának egy-egy szabad parkolóhelyet. Az MPSZ ezért arra kéri az autósokat, hogy fokozottan figyeljék, hol várakoznak, mert az átmeneti ingyenes várakozási lehetőség nem egyenlő a szabálytalan parkolással.
Felmérésük szerint mindennek veszélyes következménye, hogy a kialakult helyzet miatt az autósok egy része sokkal feszültebb, agresszívebb. Mint fogalmaznak: „a mostani időszak senkinek sem könnyű, az ilyen helyzeteket, kedvességgel és némi megértéssel el lehet kerülni. Ügyeljünk a szabályok betartására a parkolásnál, legyünk toleránsabbak az utakon.”
A parkolóházak és mélygarázsok is nehéz helyzetbe kerültek az ingyenes parkolás bevezetése miatt. Ezek a létesítmények amúgy is csak lassan térülnek meg, már csak emiatt nincs is belőlük elegendő. Egyes helyeken a bérlettel rendelkező ügyfelek visszakövetelik az előre befizetett parkolóbérletek árát, amit az üzemeltetők a bérletek meghosszabbításával szeretnének kompenzálni, azt követően, hogy újra fizetős lesz a parkolás. Ezzel együtt a parkolókat üzemeltetők országszerte arról számolnak be, hogy – egyelőre – viszonylag kevés autós veszi igénybe az éjszakai ingyenes parkolási lehetőséget.
Mivel a közterületi parkolási rendszert idén már második alkalommal kapcsolták ki, emiatt a parkolásból befolyó bevételek egy részéről az önkormányzatoknak le kell mondaniuk. Az MPSZ tapasztalata alapján azonban nem csak az önkormányzatok járnak rosszul az ingyenes parkolással, megérzik ezt a magán parkolóházak, mélygarázsok is. A parkolóbérlet-tulajdonosok ugyanis – mivel az utcai parkolás ingyenes – egyelőre nem váltanak új bérletet.
A 2020. december 31-én lejáró bérletek miatt 2021. január 1-étől várhatóan azok az autók is ki fognak kerülni a közterületre, amelyek eddig garázsban álltak – amennyiben a közterületi parkolás ingyenes marad. A parkolási cégek mindegyike bevétel-kiesésekkel számol: míg egyes budapesti kerületek bevétel-kiesése több százmillió forint, egy nagyobb méretű városban félmilliárd forint körülire becsülik. A szektor vesztesége 2020-ban országos szinten több milliárd forint lesz – hívja fel a figyelmet a Magyar Parkolási Szövetség.
MSZP: szüntesse meg a kormány az ingyenes parkolást
Káros, értelmetlen intézkedésnek nevezte Horváth Csaba az ingyenes parkolást. Az MSZP frakcióvezetője online sajtótájékoztatón rávilágított, hogy az ingyenes parkolás miatt a fizetős övezetben élők nem találnak parkolóhelyet a saját otthonuk környékén, így a parkolóhelyek már korán reggel megtelnek, araszolás van és dugó alakul ki, aminek az a következménye, hogy tovább romlik a levegő minősége.
Horváth Csaba felhívta arra a figyelmet, hogy a fővárosban több mint kétezer ember hal meg évente kimondottan a rossz levegő miatt. Az ingyenes parkolás egyértelműen parkolási káoszt okozott országszerte – jelentette ki Horváth Csaba. Szerinte az ingyenes parkolást nem lehet járványügyi intézkedésként értelmezni. A párt arra kéri a parlamentet, hogy törvénnyel szabályozza és vonja meg az Orbán-kormánynak ezt a jogkörét.